Ik meende dat hetvolgende 'de regel' was: aantal valentie-elektenen bepaalt chemische eigenschappen en de mate tot binding (dus ook het soort binding) met andere elementen. Vegis ik me hier dan in?
Nee, maar: Het aantal valentie-elektronen wordt bepaald door het totaal aantal elektronen (namelijk: het totaal minus de elektronen die in volledig gevulde schillen zitten). En het totaal aantal elektronen is noodzakelijkerwijs gelijk aan het aantal protonen in de kern.
Immers als er aan atoom word geioniseerd, dan zal het kation/anion andere eigenschappen bezitten wegens veranderend coulombkracht met de protonen. Daar aantal protonen niet wijzigt hangen toch alle eigenschappen slechts af van de verandering van het aantal (valentie) elektronenen...?
Welnee. Een neutraal atoom kun je niet vergelijken met een ion. De chemische eigenschappen van ionen zijn totaal anders. Een Ne-atoom en een F
- hebben weliswaar hetzelfde aantal atomen, maar gedragen zich echt niet gelijk, al was het maar omdat de resterende lading anders is.
Tenminste deze verklaring werd me verteld en kan ik ook begrijpen, en staat haaks op de verklaring dat slechts de protonen de dienst uitmaken in een atoom..Kan je je model misschien even verder nader verklaren?
De protonen maken de dienst uit omdat het aantal protonen bepaalt hoeveel elektronen er nodig zijn om de lading van de kern te neutraliseren. Daarna bepaalt inderdaad de manier waarop die elektronen verdeeld kunnen worden hoeveel valentie-elektronen er zijn en op welke manier het betreffende atoom bindingen kan aangaan.
Maar waar het vooral om gaat: De massa van een atoom wordt bepaald door de massa van de kern. Atomen met een gelijk aantal protonen maar verschillend aantal neutronen zullen een verschiellnde massa maar (nagenoeg) dezelfde chemische eigenschappen vertonen. Hoewel de neutronen dus een bijdrage leveren aan de massa, zijn ze niet bepalend voor de chemische eigenschappen.