Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Sallyds
Artikelen: 0

Wiskundige puzzels

hallo

voor mijn eindwerk wiskunde ben ik op zoek naar wiskundige puzzels die iets in de wereld hebben veranderd, maw die ons een andere kijk op het leven hebben gegeven en dergelijke, puzzels met een achtergrond.

Ook puzzels die we dagelijks in het leven gebruiken kunnen interessant zijn..

Iemand die kan helpen? :)

het zou heel hard helpen!
Drieske

Re: Wiskundige puzzels

Wat bedoel je met puzzels? Want de meeste zaken die écht iets veranderd hebben, zijn eerder stellingen uiteraard :) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.
Sallyds

Wat bedoel je met puzzels? Want de meeste zaken die écht iets veranderd hebben, zijn eerder stellingen uiteraard :) .

echt puzzels zoals stomachion en de rubik kubus..

zo'n dingen, puzzels met een 'achtergrond'.. =)
Drieske

Aha okee :) . Dan zou ik meer van je kennis, en het niveau waarop je wilt werken, moeten weten om goed te helpen. Ik zou alvast hier eens kijken: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Mathematical_game. Klik zeker op de verschillende spelletjes. Velen zijn de moeite! Eens ik meer weet, kan ik je gerichter zeggen welke haalbaar zijn.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.
Sallyds

Aha okee :) . Dan zou ik meer van je kennis, en het niveau waarop je wilt werken, moeten weten om goed te helpen. Ik zou alvast hier eens kijken: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Mathematical_game. Klik zeker op de verschillende spelletjes. Velen zijn de moeite! Eens ik meer weet, kan ik je gerichter zeggen welke haalbaar zijn.

Wel, ik doe latijn-wiskunde in het 5de jaar dus het niveau moet toch 'zo hoog mogelijk' zijn.

Qua kennis: ik ben redelijk rap mee wanneer het iets 'moeilijker' wordt dus.. :)
Drieske

Dat je rap mee bent, helpt natuurlijk :) . Maar toch, niet onderschatten is de boodschap! Heb je in die link al iets interessants gevonden? Mogen het overigens ook nog onbesliste vraagstukken/puzzels zijn of liefst opgeloste?
Sallyds

Dat je rap mee bent, helpt natuurlijk :) . Maar toch, niet onderschatten is de boodschap! Heb je in die link al iets interessants gevonden? Mogen het overigens ook nog onbesliste vraagstukken/puzzels zijn of liefst opgeloste?
Onderschatten doe ik zeker niet, ik ben nu al een tijdje op zoek en zo'n simpele onderwerpen (heb het gecombineerd met wiskunde paradoxen) zijn het niet.. Ik kom niet verder dan voorbeelden en zou er graag iets anders insteken..

De link helpt inderdaad, er zitten enkele dingen tussen die ik nog niet was tegengekomen :)

Onbesliste puzzels zijn geen probleem, altijd leuk om er zo iets in te steken.
Drieske

Nou, ik zal proberen een paar leuke te selecteren. Ik raad je wel aan om ze niet allen tot in detail uit te pluizen. Maar naar mijn ervaring is dat bij zo'n opdrachten ook niet altijd de bedoeling.

De zeven bruggen van Koningsberge is een van de meest beroemde 'puzzels' uit de wiskundige geschiedenis. Alleen vraagt het wel wat kennis van grafentheorie (haalbaar denk ik). Als je de tijd hebt, zeker de moeite om te bekijken.

Een vrij toegankelijk probleem, zijn de Torens van Hanoi. Wordt soms wel eens gezien in het middelbaar als extraatje (uiteraard een uitbreiding).

Eentje dat je zelf al hebt, en zeer populair, is de Rubiks Cube. Wat je daar al over hebt, weet ik uiteraard niet, maar de wiskundige erachter is enorm krachtig. Andere populaire, zijn Sudoku en Kakuro (bijv).
Sallyds

Drieske schreef:Nou, ik zal proberen een paar leuke te selecteren. Ik raad je wel aan om ze niet allen tot in detail uit te pluizen. Maar naar mijn ervaring is dat bij zo'n opdrachten ook niet altijd de bedoeling.

De zeven bruggen van Koningsberge is een van de meest beroemde 'puzzels' uit de wiskundige geschiedenis. Alleen vraagt het wel wat kennis van grafentheorie (haalbaar denk ik). Als je de tijd hebt, zeker de moeite om te bekijken.

Een vrij toegankelijk probleem, zijn de Torens van Hanoi. Wordt soms wel eens gezien in het middelbaar als extraatje (uiteraard een uitbreiding).

Eentje dat je zelf al hebt, en zeer populair, is de Rubiks Cube. Wat je daar al over hebt, weet ik uiteraard niet, maar de wiskundige erachter is enorm krachtig. Andere populaire, zijn Sudoku en Kakuro (bijv).
Dankuwel!

Ik denk dat ik zo al heel wat verder ga komen :)
Jaimy11

De vigenerecode.

Oud cryptografisch schrift, niet te moeilijk om te begrijpen, maar wellicht toch een grondlegger van de huidige cryptografie!

En waarschijnlijk eenvoudiger omdat het niet een onopgelost iets maar een al uitgewerkt iets :)
Erik Leppen

De vierkleurenstelling lijkt me wel een interessante.

Het begon als de relatief naïeve vraag "goh, zou het altijd zo zijn dat een kaart met vier kleuren te kleuren is als aangrenzende gebieden verschillend gekleurd moeten zijn?" en het eindigt als een van de eerste stellingen die met behulp van een computer bewezen is.
hanzwan

De vierkleurenstelling lijkt me niet haalbaar. Dit wordt al snel heel topologisch en abstract, zeker aangezien de tot de jaren 80 heersende moderne wiskunde dit probleem niet kon oplossen. Ook zijn er nog steeds discussies over of dit een officieel bewijs genoemd mag worden of niet. Lijkt me niet echt een mooi voorbeeld.

De kansrekening is misschien een interessant onderwerp. Zo is er het probleem van Chavelier de Mere, het verjaardagenprobleem, ontbrekende intuïtie achter Bayes Theorie (ik denk dat ook dit nog wel haalbaar is indien het op een juiste manier wordt bestudeerd)

Terug naar “Wiskunde”