Doffer
Artikelen: 0

Pensioengevend salaris in of ex tantiemes

Hallo,

De onderstaande tekst staat in mijn pensioen contract:

Het pensioengevend salaris bedraagt 12 maal het vaste maandsalaris dat geldt op het tijdstip van vaststelling van de beschikbare premie, verhoogt met de vakantietoeslag.

Gratificaties, tantiemes, vergoeding overwerk en andere emolumenten behoren eveneens tot het pensioengevend salaris.

De laatste zin, komen deze nog erbovenop of niet?

Voorbeeld:

salaris is €1000,- per maand, vakantietoeslag 8%, tantiemes €10.000,-.

Indien tantiemes niet erbovenop komen is het volgende van toepassing:

Pensioengevend salaris = 12* 1000,- *1,08 = € 12.960,-

Indien tantiemes wel erbovenop komen is het volgende van toepassing:

Pensioengevend salaris = 12* 1000,- *1,08 + 10.000,-= € 22.960,-

Nederlands lezen is lastig :)
Doffer

Re: Pensioengevend salaris in of ex tantiemes

Wat is de reden dat jullie niet antwoorden?
klazon
Pluimdrager

Omdat ik het niet weet.
Rhiannon
Moderator
Social:

Wat is de reden dat jullie niet antwoorden?

We weten blijkbaar geen van allen het antwoord. Een van de problemen is dat het niet alleen een taalkundige vraag is. Ik zal het topic verplaatsen naar Rechtswetenschappen. Wellicht dat iemand die dat forum bezoekt een antwoord voor je heeft.
Contra principia negantem disputari non potest.
Ericw

Taalkundig gezien: de "eveneens" in de tweede zin geeft aan dat de elementen genoemd in de tweede zin nog bij die uit de eerste zin komen.

Arbeidsrechtelijk zou ik zeggen dat het wat vreemd geformuleerd is, maar het feit dat "verhoogd" verkeerd gespeld is doet mij vermoeden dat het eerder incompetentie is dan een formalistische truc.
Doffer

Sorry,

Verhoogt heb ik niet goed overgetikt. In de oorspronkelijke tekst staat deze met een D.

Conclusie is dan dat door het woord eveneens in de tweede zin, de tantièmes en dergelijke het pensioengevend salaris extra zullen verhogen?
Ericw

Conclusie is dan dat door het woord eveneens in de tweede zin, de tantièmes en dergelijke het pensioengevend salaris extra zullen verhogen?
Afgaande op de twee zinnen die je geciteerd hebt, horen die dingen bij het pensioengevend salaris ja.

Waarom er niet gewoon staat "Pensioengevend salaris is X, Y en Z", weet ik niet. Wat er nog meer in de overeenkomst staat en of er nog bepaalde regelingen van toepassing zijn, weet ik ook niet. Het is goed mogelijk dat er tegenstrijdigheden inzitten of dat ze niet helemaal consequent zijn - dat is niet te zien op basis van twee zinnen.
Doffer

tja, ze hadden het beter anders kunnen omschrijven. Mijn vraag kwam voort uit de volgende redenatie:

Definitie:

Het pensioengevend salaris bedraagt 12 maal het vaste maandsalaris dat geldt op het tijdstip van vaststelling van de beschikbare premie, verhoogt met de vakantietoeslag.

Dus:

Gratificaties, tantiemes, vergoeding overwerk en andere emolumenten. Vallen dan in de bovengenoemde definitie en komen er niet bovenop.

Maar door het woord eveneens in de tweede zijn blijkt dat het er wel bovenop komt.
E.Desart

Kan je met een dergelijke vraag niet terecht bij werkgever, of bij een vakbond?

Naar mijn Belgische gedachtegang:

Een werkgever kan met dergelijke vragen terecht bij zijn sociaal secretariaat. Ruwweg 90% van de Belgische bedrijven maakt gebruik van de diensten van een sociaal secretariaat voor alles wat met loon en sociale administratie te maken heeft.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sociaal_secretariaat

http://www.belgium.be/nl/economie/ondernem...l_secretariaat/

Omdat werkgevers ook niet steeds die snel wijzigende wet en regelgeving exact kunnen volgen, bellen zij gewoon even naar de juridische dienst van, of hun contact bij hun sociaal secretariaat die dergelijke dingen bij wijze van spreken op dagbasis volgen en inwerken in hun administratie.

Vaak zal een baas er geen enkel probleem mee hebben via die weg een antwoord aan een werknemer te geven. Dat kost hem relatief weinig moeite.

Als werknemers (als je het niet via de werkgever wil vragen), en indien aangesloten bij een vakbond, via de vakbond die ook hun juridische dienst hebben. Gewoon naar een lokaal kantoor gaan, en als zij zelf het antwoord niet kennen, bellen zij in jouw plaats wel naar betrokken dienst.

Het helpt je om zeker te zijn van dingen waar anders ruimte voor interpretatie blijft. Beiden zijn dagdagelijks bezig met die sociale wetgeving.

Of gewoon naar die pensioendienst bellen ....
Eric

Terug naar “Rechtswetenschappen”