Viktor92
Artikelen: 0

[scheikunde] Vorming waterstof

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag. Een van de opdrachten in mijn scheikunde boek bestaat uit de volgende vraag (zonder rompslomp): hoe ontstaat waterstof uit H- en H+?

Mijn antwoord: Eerst worden uit twee paren van een elektron en een proton twee waterstof atomen gevormd, waarna die binden tot waterstof, H2. Oftewel:

H2- + H2+ --> H2

Antwoordenboek: Eén H- ion en één H+ ion vormen samen H2.

Naar mijn idee klopt mijn antwoord wel en het antwoord uit het antwoordenboek niet. Welke antwoord is juist? Ik schaam me wel dat ik dit in 5VWO niet weet, want het is basis. Maar goed, hier leer ik ook weer van!

Alvast bedankt!
hzeil

Re: [scheikunde] Vorming waterstof

Het antwoordenboek geeft het juiste antwoord. Ga eens het aantal H-atomen tellen !
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website
Viktor92

Een H-atoom is toch 1 proton in de kern en 1 elektron in de schil. een H+ ion is dan toch 1 proton en een H- ion is dan toch 1 elektron? Die kunnen samen toch nooit twee waterstof atomen vormen?
FrankB

Het H- ion is 1 proton met een extra elektron. Het H+ ion is alleen een proton zonder elektron. Voeg je deze samen, dan krijg je dus H2, omdat ze de elektronen graag willen delen.

H- heeft er namelijk één te veel en H+ heeft er één te weinig. Het H2 molecuul bestaat uit 2 H's die samen 2 elektronen delen.
Viktor92

Heel erg bedankt voor de uitleg, nu weet ik hoe de reactie verloopt. Bedankt voor de moeite!

Terug naar “Huiswerk en Practica”