De locatie van je polen klopt zo te zien, ook de damping en overshoot van het complexe polenpaar.
Vervolgens bereken ik de overshoot door middel van de formule uit het plaatje. Mag deze formule gebruikt worden bij een derde orde systeem of geldt deze alleen voor een tweede orde? De overshoot komt uit op 36.3 %
Deze formule geldt feitelijk alleen voor een tweede orde systeem zonder zeros, in jouw geval heb je ook nog een pool op s = -24.4761, deze heeft invloed op de response van je systeem, en daarmee ook op de overshoot etc. Echter, omdat je complexe polenpaar dominant is, want -24.4761 << -2.7619, kan je de TF vervangen door een andere TF met alleen het complexe polenpaar (zie de website die ik je eerder gegeven heb). Omdat je nu een tweede orde systeem hebt verkregen, kan je dus inderdaad de damping en overshoot van het complexe polenpaar gebruiken als
benadering van je daadwerkelijke systeem. Als vuistregel wordt meestal gehanteerd dat, in dit geval, je reële pool op een afstand van minstens 5 * Re(Complexe polenpaar) ligt, je een aardige benadering krijgt van het daadwerkelijke systeem. In jouw geval, 24.4761 / 2.7619 > 5, dus je zal een aardige benadering krijgen.
Vervolgens heb ik de settling time (ts2%) berekent volgens de formule ts2% = -4 / lapda. Als ik nou de settling time 2 keer zo klein maak, dan wordt lapda twee keer zo groot. Volgens de driehoekverhouding tussen lapda, omega en omega0 ( zie plaatje), zullen omega en de hoek delta kleiner worden en omega0 blijft hetzelfde.
Als ik nu de nieuwe overshoot bereken is deze vele malen kleiner dan de oude overshoot; Klopt het dat wanneer ik de settling time verklein, de overshoot ook kleiner wordt? (onlogisch?)
Lijnen van
constante settling time voor een tweede orde systeem (zonder zeros) zijn verticale lijnen in het linker gedeelte van je complexe vlak (die je complexe polenpaar snijden). Voor lagere settling time, bewegen deze lijnen (en dus je complexe polenpaar) zich meer naar links toe.
Als je de settling time twee keer zo klein maakt, kan je dit doen door je polen horizontaal naar links te verschuiven, in dit geval neemt de damping toe, neemt de overshoot af en de natuurlijke frequentie zal toenemen. Uiteraard kan je er ook voor kiezen je polen tegelijkertijd naar boven / naar beneden te verplaatsen.
Bij deze nog een grafiek van de step response van je complete systeem en het gereduceerde 2de orde systeem:
- grafiek 1502 keer bekeken
De overshoot van het gereduceerde 2de orde systeem is: ((1.142 - 0.838) / 0.838)*100% = 36.3%. Dit is inderdaad de waarde die jij hebt gevonden. Te zien is dat de daadwerkelijke overshoot van het complete systeem (3 polen), iets lager is (circa 33.8%).