brohuijben schreef: ↑za 18 mei 2013, 15:41
een probleem dat al is opgelost. ik bedoel eigenlijk een vraag waar je iets langer over denkt dan 3 min zoals in mijn natuurkunde boek.
Zie hier voor een inmiddels klassiek boek met natuurkunde-vragen (en antwoorden):
Het grappige van je vraag is dat je vraag misschien wel het beste antwoord is op de vraag die je stelt
Is dat te filosofisch? Een aantal (minder goede) antwoorden:
waarom versnelt een bungee jumper met een versnelling groter dan g? (echt waar, bizar... heb het bewijs in de praktijk gezien maar ik kan het niet helder uitleggen)
waarom verwisselt een spiegel links en rechts maar niet boven en onder? (ik houd me aanbevolen voor iedere simpele uitleg, ik zit hier echt mee )
de aarde oefent een aantrekkingskracht uit op jou omdat je massa hebt. Maar wat is de reactiekracht? Die weet ik wel
waarom heb je wel alfa straling (uitstoot van helium kernen door zware isotopen) maar worden er (bijvoorbeeld) geen lithium kernen uitgestoten?
hoe kan het dat de zon na miljarden jaren nog niet is uitgebrand? Als je dat niet belangrijk vindt, wat is dan wel belangrijk
stel je een wereld zonder wrijving voor.
waarom voelt een metalen voorwerp veel kouder aan dan een kunststof voorwerp van dezelfde temperatuur?
Je leunt tegen een muur van 20 cm dik. Hoe lang moet je (gemiddeld) wachten voordat je er doorheen tunnelt? (rare vraag )
de luchtdruk oefent op iedere vierkante centimeter een druk uit die overeen komt met het gewicht van ruim 1 kg. Hoe kan het dat een roomsoes niet onmiddellijk wordt geplet.
ik weet zeker dat we met z'n allen nog honderden vragen kunnen bedenken.
Zou leuk zijn als je ze allemaal even (kort) beantwoordde, kunnen we allemaal van leren
waarom verwisselt een spiegel links en rechts maar niet boven en onder? (ik houd me aanbevolen voor iedere simpele uitleg, ik zit hier echt mee )
Als je op een spiegel gaat staan, 'verwisselt' hij ook onder/boven.
Links blijft links, rechts blijft rechts, onder blijft onder en boven blijft boven als je voor een spiegel staat.
Een spiegel verwisselt alleen voor en achter en verder niets.
Voor ons is dat verwarrend, want nu kijken wij iemand aan waarvan links en rechts juist niet verwisseld zijn. Dat zijn wij echter wel gewend; als wij iemand aankijken zit het rechteroor links.