Hallo allemaal,
Ik ben een casus tegengekomen niet zo lang geleden die mij niet helemaal duidelijk is. die ging als volgt;
2 jongens zitten op het balkon wat biertjes te drinken, opeens krijgt één van de twee jongens het idee om ballonnen te vullen met water, om die vervolgens van het balkon op voorbijgangers te gooien voor de grap. Op een gegeven moment komt er een fietser voorbij. De jongens mikken op deze fietser, raken hem, en deze komt om die reden lelijk ten val. Wat hen ten laste wordt gelegd door de officier is Mishandeling (art. 300 Sr.)
Ik veronderstelde dat dit voorwaardelijke opzet is, zij hebben zich toch willens en wetens blootgesteld aan het risico dat de fietser, door het gooien van waterballonnen van een aanzienlijke hoogte, de fietser lelijk ten val zou kunnen worden gebracht (of ander verkeer in gevaar gebracht zou kunnen worden hierdoor). Daar moeten de 2 zich toch bewust van zijn geweest, maar hebben het desalniettemin toch gedaan. Of is dit eerder een kwestie van een culpoos delict?
Wat denken jullie?