Eventjes wat duidelijkheid scheppen.
Een mens heeft zo'n aminozuren nodig. Een deel van deze aminozuren kunnen wij aanmaken uit andere aminozuren en andere metabolische producten (intermediairen van de citroenzuurcyclus/krebbcyclus). Een deel van de aminozuren kunnen wij niet zelf aanmaken uit andere aminozuren (en ook niet uit andere stoffen) en moeten wij dus binnenkrijgen via de voeding.
Uit dierlijke producten, dus niet alleen vlees
, kunnen wij makkelijker de aminozuren opnemen dan uit plantaardige producten.
Een uitzondering zijn soja en quorn, uit deze plantaardige voedingsmiddelen (quorn is een schimmel) kan ons lichaam ook veel essentiële aminozuren opnemen.
Als jij geen vlees en vis eet maar wel quorn/soja en kaas/eieren dan krijg je zeker voldoende essentiële aminozuren nodig.
Ik herhaal het nog maar eens een keer voor wie mij eerder niet geloofde, de enige stoffen die je mogelijk tekort kan komen als je geen vlees en vis eet zijn ijzer en B-vitaminen, vooral vitamine B12.
Mogelijk [rr]
Dit hangt sterk van de persoon af
De meeste mensen komen niets tekort als ze vlees eten zolang ze maar soja/quorn en dierlijke producten eten.
Ook mij interesseert het niet hoe die vegetarische producten er uit zien, ik eet ze voor de variatie en vooral voor de voedingsstoffen.
Er zijn ook veel vleeseters die regelmatig vegetarische producten kopen, gewoon voor de afwisseling.
Stellen dat de mens vlees nodig heeft omdat hij/zij omnivoor is is dus flauwekul. Sommige mensen kunnen niet zonder vlees maar dat geldt slechts voor een minderheid.
@Ger, vind jij de smaak niet lekker of proef jij geen smaak?
Dat laatste kan ik me bijna niet voorstellen aangezien ik ze toch een vrij sterke smaak vind hebben. Ofdat je van de smaak houd is natuurlijk louter subjectief.
Iemand zij dat hij graag kip eet. Tip: probeer eens quorn. Het heeft bijna dezelfde smaak en structuur als kip. Ik heb veel mensen horen zeggen die voor het eerst quorn aten (waar ik bij was) dat ze het precies op kip vonden lijken, ze dachten zelfs dat het kip was.
Quorn is ook nog eens zeer gezond.
Wij zijn die 2 atletiekers trouwens?
Ik heb eens zo'n foldertje gelezen van de Belgische vegetariërsvereniging, niet meegenomen maar enkel ingekeken. Daar stond het in. Ik ben niet zeker van de namen maar beiden hebben ze meerder olympische gouden plakken op zak en als ik het me goed herinner zijn ze beiden afro-americaan en vegetariër (oa?) omdat ze er rotsvast in geloven dat ze daardoor sneller zouden kunnen sprinten. Hun woorden, niet die van mij.
Ik geloof dat Ben Johnson de man was, de vrouw weet ik niet meer (Jones misschien?)
Ik heb hier eventjes snel voor gegoogled en het volgende gevonden.
Dit gaat over de uitvinder van de cornflakes. Mogelijk heeft zijn werk invloed gehad op enkele grote athleten?
Minder succesvol was Kellogg toen hij wilde aantonen dat vlees eten onze fysieke kracht ondermijnt. Hij richtte sportteams op met atleten die zich vegetarisch moesten voeden. Volgens verschillende bronnen wonnen die teams echter zelden. Als ze weer eens verloren hadden, kon het gebeuren dat Kellogg de atleten verweet in het geheim vlees te eten. Naar verluidt sloot hij ze soms zelfs op totdat ze hem gelijk gaven, ook al hadden ze helemaal geen vlees aangeraakt. Kelloggs vermeende hardnekkige streven om met zijn atleten koste wat het kost de superioriteit van het vegetarisme te bewijzen zou niet gewaardeerd zijn onder de Zevende Dagadventisten. Uiteindelijk wilde geen enkele andere sportvereniging in die kerkgemeenschap nog met een team van Kellogg wedijveren. Critici zeggen dat Kellogg na een zoveelste nederlaag de teams opdoekte om zichzelf niet nog meer in verlegenheid te brengen.
Ook een interessante link:
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.asp...DMF15122006_017
Slimme mensen worden vaker vegetariër
Kinderen met een hoog IQ hebben meer kans om later vegetariër te worden dan kinderen die minder begaafd zijn. Dat blijkt uit een Brits onderzoek waaraan ongeveer 8000 mannen en vrouwen van 30 jaar deelnamen.
De intelligentie van alle deelnemers werd gemeten toen ze tien jaar oud waren. Hoe hoger het IQ, hoe groter de kans dat ze er op latere leeftijd voor kozen geen vlees meer te eten. Bij een stijging van de IQ-score met vijftien punten, steeg de kans dat iemand vegetariër wordt met 38 procent.
De resultaten komen overeen met eerdere onderzoeken die aantoonden dat intelligente mensen vaker gezonder eten. ivb
Het is blijkbaar niet alleen maar toeval dat zo veel grote genieën vegetarisch waren. Nu vraag ik me wel af ofdat intelligente mensen vaker vegetariër worden ofdat vegetariërs intelligenter worden.