Klintersaas
Artikelen: 0
Social:

Re: Klassieke muziek

Laten we het aangenaam houden.
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
PeterPan

Het is hem vergeven.
Philoneiros

Via de site http://www.plaats.nl/warmond/videos/R9_ZXP...rot-by-strauss/ kwam ik laatst onderstaande uitvoering van 'Im Abendrot' uit 'Vier letzte Lieder' van Strauss tegen. Tot nu toe was de versie van Schwarzkopf/Szell mijn favoriet, maar deze vind ik ook prachtig:

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>
Klintersaas
Social:

Het concerto voor mandoline van Vivaldi. Heerlijk!

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Klintersaas
Social:

Charles-Valentine Alkan, het vergeten muzikale genie van de negentiende eeuw en een van de grootste pianovirtuozen ooit. Hieronder zijn Le chemin de fer (tempo: vivacissimamente):

Henriette

Omdat het topic 'klassieke muziek' heet? Dat is gewoon een verzamelnaam. Er zijn toch al heel wat diverse soorten klassieke muziek ter sprake gekomen / getoond.
huh? ... nee Phys, ik dacht dat ik reageerde in een topic dat heet: 'klassieke muziek, waarom vindt iedereen dat saai?'

Dat vind ik namelijk beetje éénzijdig vraagje, aangezien klassiek an sich divers is. naja je hebt m'n reactie gelezen dat herhaal ik niet.

Dus ik snap ff niet hoe dit kan. Is de titel veranderd of zo?
Bonum vinum laetificat cor hominis
Klintersaas
Social:

Ik vermoed dat je gewoon de verkeerde topic gekozen hebt.

jhnbk

Dit is maar een lukraak voorbeeld van Giovanni Gabrieli welke toonaangevend is geweest.
Like composers before and after him, he would use the unusual layout of the San Marco church, with its two choir lofts facing each other, to create striking spatial effects. Most of his pieces are written so that a choir or instrumental group will first be heard from the left, followed by a response from the musicians to the right (antiphon). While this polychoral style had been extant for decades (Adrian Willaert may have made use of it first, at least in Venice) Gabrieli pioneered the use of carefully specified groups of instruments and singers, with precise directions for instrumentation, and in more than two groups. The acoustics were and are such in the church that instruments, correctly positioned, could be heard with perfect clarity at distant points. Thus instrumentation which looks strange on paper, for instance a single string player set against a large group of brass instruments, can be made to sound, in San Marco, in perfect balance.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
Phys

huh? ... nee Phys, ik dacht dat ik reageerde in een topic dat heet: 'klassieke muziek, waarom vindt iedereen dat saai?'
Ah, dat verklaart een hoop. Je reageert (reageerde) in het verkeerde topic; je had dit topic moeten hebben :eusa_whistle:
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
Henriette

ah vandaar... :eusa_whistle:

Ik zie 'm nu in 'gerelateerde onderwerpen' staan hieronder.

PS er staat een spelfout in die topictitel hoor: 3e enkelvoud --> dt

vindt iedereen

bedankt iig weer en mysterie opgelost

(en sorry van de of topic)
Bonum vinum laetificat cor hominis
Philoneiros

Klassieke muziek wordt ook wel 'serieuze' of 'ernstige' muziek genoemd, vandaar wellicht de associatie met saai ](*,)

Toch bestaat er in die wereld nogal wat humor, meestal redelijk zwart. Vooral sommige instrumenten moeten het ontgelden, zoals de altviool deel 1 en deel 2. En Aafje Heynis (als ik me goed herinner) liet zich eens na haar zoveelste Mattheus Passion ontvallen: 'zo, die hangt weer'. Op het conservatorium noemde één van onze docenten Ligeti eens de 'Mantovani voor intellectuelen' en een orkestlid over een dirigent: 'had zijn vader z'n kwakkie maar op de kachel gedeponeerd, dan was alles met een sisser afgelopen'. Zo serieus is die wereld dus ook weer niet. (Hier trouwens nog wat grappen over andere instrumenten :eusa_whistle: )
Philoneiros

En Aafje Heynis (als ik me goed herinner) liet zich eens na haar zoveelste Mattheus Passion ontvallen: 'zo, die hangt weer'.
Eh....dat herinnerde ik me dus toch niet goed, moet Jo Vincent zijn. Sorry, Aafje :eusa_whistle:
Danthaman

Al sinds ik een jaar of tien was vind ik dit een van de allermooiste composities:

Deel 1: <object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

Deel 2: <object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>
"Alles is simpel"
Klintersaas
Social:

Wie deze topic vanaf het begin heeft gevolgd, kent mij als echte Lisztfan. Daarom vind ik het vreemd dat ik de volgende parel nog niet gepost heb: Totentanz, geïnspireerd door de oorspronkelijke Gregoriaanse melodie van het Dies Irae. Hieronder de uitvoering van de fantastische Valentina Lisitsa (eeuwig zonde dat de video abrupt afbreekt)

De volledige compositie (met het orkest) erbij is hieronder te bekijken (maar ik verkies de piano alleen):

Voor wie meer wil, andere componisten die hetzelfde thema gebruikten zijn Berlioz (Symphonie Fantastique, vijfde deel) en Saint-Saëns (Danse Macabre).

Philoneiros

Kwam deze toevallig tegen vanochtend....hoe serieus kan 'serieuze' muziek zijn? :eusa_whistle:

Terug naar “Sciencetalk café”