oktagon
Artikelen: 0

Re: Eigen theorie van deeltjesfysica

Paul_1968 schreef:A.Ik heb m'n best gedaan om te begrijpen wat je bedoelt Oktagon, maar krijg het gevoel dat ik in de maling genomen wordt. ;)

Even de zinnen die ik niet goed kan plaatsen in de natuurkunde :

B.Heb je het hier nu over "gravitons-zwaartekrachten" veroorzaakt door electronen ?

C.Ik mis hier wat leestekens en/of bijwoorden. En wat is centrale zwaartekracht ?

Wat betekenen D."BUW volgende;", E."de atoomsnelheid", F."een ingebouwd potentieel energie-quantum" ?

Bedoel je hier : "volgende citaat van BUW", "de snelheid van het atoom tov iets anders", "een opgenomen foton omgezet in het verspringen van een electron naar een hogere schil" ?
A.Ik ben op een lekenmanier serieus bezig.

B.Ik meen uit het "verhaal"van WUB te moeten opmaken,dat een graviton een door electronen opgewekte kkracht (zwaartekracht is)

C.Met hierop aansluitende dan,dat de centrale zwaartekracht de resultante van die door de electronen(circulatie) opgewekte krachten zijn.

Ik wil hier wel op corrigeren, dat het wrs.mogelijk is,dat mijn optelsom van de snelheid van de electronen binnen de schil en vermeerderd met de verplaatsingssnelheid van het atoom erbij geteld een voor mij nog onbekende vorm van berekening heeft en dus een onbekend resultaat en sla ik de plank mis.

Ik blijf echter de theortie van WUB -ook voor een leek- interessant vinden.

D.De tekst van BUW volgende (in een bepaald stadium ervan).

E.De verplaatsings-snelheid van het atoom gezien uit onze oogjes,kan ook tov can elk ander object in de ruimte.

F.Ik bedoel de door de snelheid van het atoom ,hetzij door de massa (volgens Einstein),ofwel volgens WUB door de graviton(s) opgewekt potentie (samenbundeling van krachten/energie).
Paul_1968

@ Oktagon : Bedankt voor de uitleg. Nu is het een stuk duidelijker.

Maar een graviton is als hypothese geopperd als deeltje dat de zwaartekracht zou overbrengen. Het is zelf geen kracht.

En het lijkt alsof je het hier hebt over impuls en potentiele energie :

...door de snelheid van het atoom ,hetzij door de massa ,ofwel volgens WUB door de graviton(s) opgewekt potentie (samenbundeling van krachten/energie)....

Ik heb nog geen tijd gehad om de hele UW-theorie te bestuderen, maar dat geldt vast voor meer mensen die toch een reactie geven hier.

Ik wil wel even opmerken dat het opmerkelijk is op hoeveel weestand zo'n nieuwe theorie stoot, zonder dat men echt kan aantonen dat ze niet consistent is of niet strookt met waarnemingen. Dat komt waarschijnlijk omdat het te veel energie kost om de huidig geaccepteerde theorie eigen te maken en te verifieren zodat er helemaal geen mogelijkheid is om daarnaast nog alternatieven te kunnen beoordelen.

Of vergis ik me en is er al wel een onomstotelijk tegenargument gegeven ?

Misschien een mogelijkheid : Wanneer een meer compacte versie van dit verhaal wordt aangeboden is het voor een groter publiek mogelijk om te verzinnen welke experimenten ingezet kunnen worden als (tegen)bewijs. Anders duurt het misschien tientallen jaren voordat de waarde ervan ingeschat kan worden.

De waarde van een nieuwe theorie staat of valt met de mogelijkheid om erover te communiceren. Dat betekent dat zoveel mogelijk termen/definities uit de huidige wetenschap gebruikt moeten worden. Alleen voor nieuwe ideeen kan/moet een nieuwe term bedacht worden.

Succes verder met het verdedigen of tegenspreken van deze nieuwe visie.

Zou een beheerder hier twee copieen kunnen verwijderen ? Er ging iets mis.
"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"
Marko

Ik wil wel even opmerken dat het opmerkelijk is op hoeveel weestand zo'n nieuwe theorie stoot, zonder dat men echt kan aantonen dat ze niet consistent is of niet strookt met waarnemingen.

Dat is helemaal niet opmerkelijk, want dat is nu juist het hele probleem. Het is een heel erg lang verhaal, maar er wordt nergens aangegeven wat nou de consequenties zijn en hoe je deze zou kunnen testen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
Paul_1968

Aha. Dat het een erg lang verhaal is is niet erg (waarschijnlijk zelfs noodzakelijk), maar UW zou er misschien slim aan doen om een makkelijk leesbare versie te maken als ingang voor nieuwkomers. Dit om de communicatie te bevorderen.

Newton is ook niet begonnen met zijn definities van z'n wetten, maar zonder zou hij misschien ook niet veel succes hebben gehad.

Ik denk dat je je als wetenschapper eerder zou moeten schamen wanneer je een goede nieuwe theorie niet serieus wil nemen dan wanneer je een niet kloppende theorie wel serieus hebt genomen.
thermo1945

UW zou er misschien slim aan doen om een makkelijk leesbare versie te maken als ingang voor nieuwkomers.
Die is in de maak.
Marko

Ik denk dat je je als wetenschapper eerder zou moeten schamen wanneer je een goede nieuwe theorie niet serieus wil nemen dan wanneer je een niet kloppende theorie wel serieus hebt genomen.

Geen enkele theorie klopt, dus dat is niet relevant. Wat serieus genomen moet worden zijn aanzetten om de onvolkomenheden in bestaande theorieën te verhelpen. Maar als de opsteller van zo'n theorie zelf al aangeeft die bestaande theorie nooit te hebben bestudeerd en dat kennelijk ook niet relevant vindt, dan vraag ik me af waarom je zo iemand überhaupt serieus zou moeten nemen.
thermo1945

Marko schreef:Geen enkele theorie klopt, dus dat is niet relevant.

Wat serieus genomen moet worden zijn aanzetten om de onvolkomenheden in bestaande theorieën te verhelpen.
100% mee eens.
Maar als de opsteller van zo'n theorie zelf al aangeeft die bestaande theorie nooit te hebben bestudeerd en dat kennelijk ook niet relevant vindt, dan vraag ik me af waarom je zo iemand überhaupt serieus zou moeten nemen.
Deze persoon wordt niet gehinderd door 'traditioneel' denken. Hij kan daardoor originele gedachtes uitwerken. Overigens is zijn kennis over de gangbare wetenschap bepaald niet nul, anders kan hij geen commentaren geven. Zo verging het Einstein ook.
Marko

Deze persoon wordt niet gehinderd door 'traditioneel' denken. Hij kan daardoor originele gedachtes uitwerken.
Dat heeft niks met traditioneel of origineel denken te maken. Misschien moet ik het wat duidelijker stellen: Iemand die tegelijkertijd beweert dat de uitgangspunten van de relativiteitstheorie fundamenteel fout zijn maar ook dat hij het artikel waarin die uitgangspunten staan beschreven nog nooit gelezen heeft valt natuurlijk niet serieus te nemen.
Overigens is zijn kennis over de gangbare wetenschap bepaald niet nul, anders kan hij geen commentaren geven. Zo verging het Einstein ook.
Commentaar leveren is niet zo moeilijk. Zinnig commentaar leveren des te meer, en al helemaal om dat op heldere, eenduidige en compacte wijze te doen.

En zo verging het Einstein dus helemaal niet. Einsteins kennis van de toenmalige stand van de natuurkunde was buitengewoon groot; daarnaast kwam zijn manier van werken exact overeen met hoe men toentertijd wetenschap bedreef. Maar binnen die manier van werken koos Einstein wel voor revolutionaire uitgangspunten van waaruit een strikt logische afleiding volgde, die tot nieuwe inzichten en toetsbare voorspellingen leidde. Dat ontbreekt allemaal bij deze "eigen theorie van deeltjesfysica".
Math-E-Mad-X

Ik wil wel even opmerken dat het opmerkelijk is op hoeveel weestand zo'n nieuwe theorie stoot, zonder dat men echt kan aantonen dat ze niet consistent is of niet strookt met waarnemingen.
Daar gaat het niet om. Waar het wel om gaat is de vraag of zijn theorie ook nieuwe experimentele resultaten kan voorspellen die de huidige theorie niet kan voorspellen. Anders heeft het geen enkele zin om een nieuwe theorie te verzinnen.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }
Paul_1968

Geen enkele theorie klopt, ..
Ik denk dat een theorie altijd voor dat deel klopt waarbij de voorspellingen overeenkomen met de waarnemingen. Hoe meer overlap des te meer hij klopt. Het is dus niet zo zwart/wit dat of alles klopt of niets. Dat is juist de reden om een nieuwe theorie serieus te nemen. Welk deel is eventueel bruikbaar ?
Wat serieus genomen moet worden zijn aanzetten om de onvolkomenheden in bestaande theorieën te verhelpen.
Dat klopt, maar het is de kunst om de juiste grens te trekken van welk deel van de theorie je handhaaft en welk deel je durft te vervangen door iets nieuws. UW durft meer dan ik. :P
Maar als de opsteller van zo'n theorie zelf al aangeeft die bestaande theorie nooit te hebben bestudeerd en dat kennelijk ook niet relevant vindt, dan vraag ik me af waarom je zo iemand überhaupt serieus zou moeten nemen.
Ik vermoed dat de uitdrukkingen "nooit te hebben bestudeerd" en "niet relevant" hier voor vesrchillende interpretaties vatbaar zijn.

Ook vermoed ik dat er hier vooringenomenheid een rol speelt. :P
Dat heeft niks met traditioneel of origineel denken te maken.
Ik denk het wel. Sterker nog : Het heeft te maken met kritisch zelfstandig denken of bestaande informatie reproduceren.
Misschien moet ik het wat duidelijker stellen: Iemand die tegelijkertijd beweert dat de uitgangspunten van de relativiteitstheorie fundamenteel fout zijn maar ook dat hij het artikel waarin die uitgangspunten staan beschreven nog nooit gelezen heeft valt natuurlijk niet serieus te nemen.
Door dat soort opmerkingen proberen studenten elkaar ook altijd te provoceren voordat ze een proefwerk moeten maken. En vaak lukt dat. ;) Maar uiteindelijk gaat het natuurlijk maar om een ding en dat is het werk zelf. Jammer dat je het niet in 5 minuten kan beoordelen.
Commentaar leveren is niet zo moeilijk. Zinnig commentaar leveren des te meer, en al helemaal om dat op heldere, eenduidige en compacte wijze te doen.
Helemaal waar.
... Waar het wel om gaat is de vraag of zijn theorie ook nieuwe experimentele resultaten kan voorspellen die de huidige theorie niet kan voorspellen. ...
Geduld. Zo zijn de grote theorien ook begonnen. De tijd zal het leren.
Marko

Ik denk dat een theorie altijd voor dat deel klopt waarbij de voorspellingen overeenkomen met de waarnemingen. Hoe meer overlap des te meer hij klopt. Het is dus niet zo zwart/wit dat of alles klopt of niets.
Dat is een semantische kwestie. Geen enkele theorie die we kennen klopt helemaal, dus kloppen ze allemaal niet. Het punt is, dat dat helemaal niet belangrijk is.
Dat is juist de reden om een nieuwe theorie serieus te nemen. Welk deel is eventueel bruikbaar ?
En het punt is dus dat dat helemaal geen reden is om nieuwe theorieën serieus te nemen. De enige reden om een nieuwe theorie te ontwikkelen, en dus om hem serieus te nemen, is als die theorie daadwerkelijk, en dus niet eventueel, zaken beschrijft die eerdere theorieën niet konden.
Dat klopt, maar het is de kunst om de juiste grens te trekken van welk deel van de theorie je handhaaft en welk deel je durft te vervangen door iets nieuws. UW durft meer dan ik. :P
Durf is alleen een deugd als je er iets zinnigs mee doet. Alle theorie overboord gooien ten gunste van iets wat in de verste verte niets met een theorie te maken heeft (voor de 4e keer: Er wordt geen enkele concrete, toetsbare, voorspelling gedaan) is niet zinnig.
Ik vermoed dat de uitdrukkingen "nooit te hebben bestudeerd" en "niet relevant" hier voor vesrchillende interpretaties vatbaar zijn.

Ook vermoed ik dat er hier vooringenomenheid een rol speelt. ;)
Je kunt interpreteren wat je wil, maar het staat er gewoon duidelijk.
Ik denk het wel. Sterker nog : Het heeft te maken met kritisch zelfstandig denken of bestaande informatie reproduceren.
Wie echt kritisch denkt kijkt net zo kritisch naar zijn eigen werk.
Door dat soort opmerkingen proberen studenten elkaar ook altijd te provoceren voordat ze een proefwerk moeten maken. En vaak lukt dat. ;) Maar uiteindelijk gaat het natuurlijk maar om een ding en dat is het werk zelf. Jammer dat je het niet in 5 minuten kan beoordelen.
Dat is niet jammer, dat is een wetenschappelijke doodzonde.
Geduld.
Ik ben best een geduldig mens, maar ga niet geduldig gaan zitten wachten tot ik in een glas cola een ijsklontje zie ontstaan. Jij ook niet hoop ik. Is dat een kwestie van vooringenomenheid en een gebrek aan geduld?

Misschien moet "BUW" wat meer geduld betrachten en eerst zijn theorie fatsoenlijk uitwerken voor hij er ruchtbaarheid aan geeft.
Zo zijn de grote theorien ook begonnen. De tijd zal het leren.
Dat is een norme misvatting! Zo zijn de "grote" theorieën helemaal niet begonnen. Die begonnen met een goede ingeving (hoewel aan het krijgen van zo'n ingeving ook een heel proces vooraf schijnt te gaan), die werd gevolgd door een systematische uitwerking ervan, verwoord in vergelijkingen (dat is namelijk wat een theorie bruikbaar maakt), en, zoals ik al aangaf, de consequenties. Dat geldt voor de wetten van Newton, de relativiteitstheorie, de quantummechanica, het quark-model, noem maar op.

Ik stel voor dat je je nu eens richt op het beantwoorden van het voornaamste kritiekpunt (zowel door mij als door Math-E-Mad-X aangegeven), namelijk het ontbreken van toetsbare voorspellingen. De rest is bijzaak.
Paul_1968

... De enige reden om een nieuwe theorie te ontwikkelen, ... zaken beschrijft die eerdere theorieën niet konden.
De abstracte begrippen begrijpen en verklaren zijn naar mijn idee ook redenen om een theorie te maken, naast het beschrijven van nieuwe delen van de werkelijkheid en technologische toepasbaarheid (winstgevendheid).

Maar daarover is al veel heen en weer gediscussieerd met o.a. Phys.
voor de 4e keer: Er wordt geen enkele concrete, toetsbare, voorspelling gedaan
Als dat zo is, heb je helemaal gelijk. Durf je daar je professionele wetenschappelijke reputatie / geloofwaardigheid aan te verbinden ? ;)
Wie echt kritisch denkt kijkt net zo kritisch naar zijn eigen werk. ... Misschien moet "BUW" wat meer geduld betrachten en eerst zijn theorie fatsoenlijk uitwerken voor hij er ruchtbaarheid aan geeft.
Het is altijd moeilijker om kritisch naar je eigen werk te kijken dan naar het werk van anderen omdat je jezelf kunt "blindstaren". Daarom kan ik me voorstellen dat men hier soms nieuw werk wil laten "reviewen".

Ik heb al eens eerder aangegeven dat dit niet de plek is om een theorie te publiceren die al klaar en bewezen is.
Ik stel voor dat je je nu eens richt op het beantwoorden van het voornaamste kritiekpunt (zowel door mij als door Math-E-Mad-X aangegeven), namelijk het ontbreken van toetsbare voorspellingen. De rest is bijzaak.
Dat vind ik een goed idee. Ik heb mijn punt gemaakt. Nu even over het werk zelf.

Maar ik moet erbij zeggen dat ik wat voorzichtiger ben met m'n (niet bestaande) reputatie. Ik zal niet snel harde uitspraken doen over een hele theorie. Misschien wel over details die niet consistent blijken. En daarnaast heb ik daarvoor veel meer tijd nodig.
Marko

De abstracte begrippen begrijpen en verklaren zijn naar mijn idee ook redenen om een theorie te maken,
Vast wel, maar zonder het concrete begrip beschrijven zijn ze waardeloos.
Als dat zo is, heb je helemaal gelijk. Durf je daar je professionele wetenschappelijke reputatie / geloofwaardigheid aan te verbinden ? ;)
Uiteraard.
Het is altijd moeilijker om kritisch naar je eigen werk te kijken dan naar het werk van anderen omdat je jezelf kunt "blindstaren". Daarom kan ik me voorstellen dat men hier soms nieuw werk wil laten "reviewen".
Die review is gegeven: Geen wetenschappelijke theorie, biedt niets nieuws, warrig en onduidelijk opgeschreven. Als stap 2 van het review-proces (namelijk: het verwerken van het commentaar en het aanpassen van het werk) dan houdt het natuurlijk snel op.
Ik heb al eens eerder aangegeven dat dit niet de plek is om een theorie te publiceren die al klaar en bewezen is.
En toen heb ik aangegeven dat een theorie wel bediscussieerbaar moet zijn. Wat er nu staat is een verhaal waar je het eens of oneens kunt zijn, maar daar blijft het bij. Dit is zéker niet de plek om oeverloos te discussiëren of men de theorie wel of niet iets vindt, of dat het al dan niet te prijzen valt dat iemand tegen de stroom in roeit.
Dat vind ik een goed idee. Ik heb mijn punt gemaakt. Nu even over het werk zelf. Maar ik moet erbij zeggen dat ik wat voorzichtiger ben met m'n (niet bestaande) reputatie. Ik zal niet snel harde uitspraken doen over een hele theorie. Misschien wel over details die niet consistent blijken. En daarnaast heb ik daarvoor veel meer tijd nodig.
Je hoeft ook helemaal geen harde uitspraken te doen, en al helemaal niet over de hele theorie. Wijs gewoon eens aan waar er een toetsbare voorspelling wordt gedaan of waar een fenomeen wordt verklaard dat nog niet door de bestaande theorie wordt beschreven.
apb.uiterwijkwinkel

Marko schreef:Dat heeft niks met traditioneel of origineel denken te maken. Misschien moet ik het wat duidelijker stellen: Iemand die tegelijkertijd beweert dat de uitgangspunten van de relativiteitstheorie fundamenteel fout zijn maar ook dat hij het artikel waarin die uitgangspunten staan beschreven nog nooit gelezen heeft valt natuurlijk niet serieus te nemen.

En zo verging het Einstein dus helemaal niet. Einsteins kennis van de toenmalige stand van de natuurkunde was buitengewoon groot; daarnaast kwam zijn manier van werken exact overeen met hoe men toentertijd wetenschap bedreef. Maar binnen die manier van werken koos Einstein wel voor revolutionaire uitgangspunten van waaruit een strikt logische afleiding volgde, die tot nieuwe inzichten en toetsbare voorspellingen leidde. Dat ontbreekt allemaal bij deze "eigen theorie van deeltjesfysica".
Beste Marko,

Je bent te snel met je conclusie. Ik heb een paar jaar geleden een Engelse versie van de RT meerdere malen doorgewerkt. Voor het schrijven van document E4 met analyse van de RT ga ik de originele artikelen van Einstein verzamelen, doorwerken en analyseren.

Bij het doorwerken van deze Engelse versie van de RT stuitte ik op een aantal aspecten in de RT die me helemaal niet zinnen. Dat betreft de inzichten van Einstein ten aanzien van begrippen zoals tijd, ruimte, gravitatie, vervorming van tijd en ruimte, massa en materie en de plaats van het waarnemingspunt. Ik wil mijn cyclus van documenten afsluiten met een document dat puur gewijd is aan de RT en daarin een kritische analyse geven van de RT. In verschillende van mijn documenten ga ik reeds in op deelaspecten van de RT. In E4 ga ik alles bundelen tot een geheel.

Aan de ene kant sta ik zwak omdat de RT ogenschijnlijk steeds opnieuw bevestigd wordt onderzoek binnen de wetenschap.

De RT en E=mc2 hebben echter ook heel duistere kanten. De wetenschap heeft thans circa 40 jaar na de introductie van de Big Bang theorie geen flauw idee wat precies aan die Big Bang op basis van E = mc2 vooraf ging, wat de aanleiding was en hoe die Big Bang precies verliep, waarom de bij de Big Bang vrijkomende energie na een onwaarschijnlijk korte periode van 10E-34 seconde al weer was "teruggecondenseerd" tot massa, hoe de neutronen werden gevormd en hoe je vanuit neutronen uit kunt komen op het waterstof atoom.

Voor de wetenschap valt de eerste periode van het heelal al evenmin duidelijk in beeld te brengen. In de astrofysica vormt de Big Bang en daarmee E=mc2 een gigantisch struikelblok; zeg maar rustig een onneembare barriere.

In mijn document over de heelalcyclus wordt een hele cyclus beschreven die het heelal doorloopt in 25 stappen en in circa 25 biljard jaar, let op geen miljard maar biljard jaar! Het huidige heelal is ook reeds circa 2 biljard jaar oud en geen 13,7 miljard jaar. Ik ga niet uit van E = mc2. Dat document met de heelalcyclus is inhoudelijk toegankelijk voor leerlingen HAVO en Atheneum die in het examenjaar zijn.

In de heelalcyclus wordt steeds integraal ingegaan op de relatie tussen de hoofdparameters tijd, ruimte, energie, massa, materie en krachten op materie. In het document worden de verschillende heelalwetten afgeleid.

In het document maak ik een duidelijk onderscheid tussen massa en materie; dat heeft Einstein niet gedaan.

Op basis van de 25 kwalitatief gedetailleerd te omschrijven stappen in de heelalcyclus valt de gehele cyclus exact te modelleren en valt de speelruimte van de verschillende parameters/variabelen aan te geven evenals de grenzen waarbinnen deze moeten blijven. Het document Heelalcyclus is eind 2009 gereed.

Vanaf eind 2009 zal ik alle instanties en organisaties in Nederland benaderen die zich met het heelal bezighouden en zal hen mijn document Heelalcyclus als concept toezenden samen met een voorstel voor een plan van aanpak.

Met de expertise, die in Nederland ruimschoots voorhanden is, wil ik trachten samen met hen de modellering van het heelalcyclus rond te krijgen.

Dat gemodelleerde heelalmodel schept ontzettend veel duidelijkheid met name t.a.v. de RT. Ik ben er niet gerust op dat de RT stand houdt tijdens deze modellering.

In het onderzoek naar elementaire deeltjes in deeltjesversnellers wordt E = mc2 gebruikt om vanuit de gemeten energie vervolgens de massa van het deeltje af te leiden en zo vast te stellen. In document F1 heb ik reeds aangegeven dat dit niet mag. In dat document is de visie uitgewerkt dat E=mc2 alleen opgaat voor m = materie en uitsluitend geldt voor het geval van annihilatie maar deze formule niet geldt voor m = massa.

Kortom binnen een jaar weten we waar we met de RT en E = mc2 aan toe zijn. Mooi vooruitzicht!

Marko heb jij inmiddels de moeite genomen F1 te downloaden om even te kijken naar de ruimtelijke afbeeldingen van het proton/elektron en van het anti proton/anti elektron? Graag verneem ik van je hoe je aankijkt tegen mijn visie dat het proton is opgebouwd uit 5 quarks: 4 gewone quarks en 1 anti quark. Het gewone proton is dan krachtentechnische een uiterst stabiele constructie die ook op alle onderliggende niveaus is opgebouwd uit 4 delen gewone materie en 1 deel anti materie zonder dat daar annihilatie kan optreden. Daarmee wordt ook een voorstelling gegeven voor de string theorie. Voor anti materie zijn de verhoudingen net andersom.

In de huidige wetenschap is het proton opgebouwd uit slechts 3 quarks. Dan kom je op geen enkele wijze uit op een stabiele constructie!

BUW
thermo1945

Alle theorie overboord gooien ten gunste van iets wat in de verste verte niets met een theorie te maken heeft (voor de 4e keer: Er wordt geen enkele concrete, toetsbare, voorspelling gedaan) is niet zinnig.
Om een vijfde keer te voorkomen: zie #8 en #13 en verder.

Terug naar “Theorieontwikkeling”