Kiwiwoman schreef:Jullie duiken allemaal de materiele kant op, terwijl materie niet het enige is, waaruit "leven" bestaat. Dus aan zo'n discussie doe ik niet mee, hoor! Ik wil wel over de "hele" ziel praten.
Ik vond dit wel een aardige.
Wel, ik heb een drietal moeders hierover ondervraagd (als dat niet genoeg voor je is, dan wil ik er gerust meer ondervragen)
Wat was je vraagstelling, Klintersaas? (zoals je weet, hangt het er heel erg van af, HOE vragen gesteld worden
Deze hele zaak is gerelateerd aan je bredere levensvisie. Als jij geloofd in een onstoffelijke ziel heb jij een andere invalshoek als bijv. Klintersaas en Ypsilon die vanuit hun standpunt hoegenaamd niet over één deel van de mens praten maar over het geheel. Voor hen, mijzelf en vele anderen (inclusief vrouwen) bestaat er geen onstoffelijke ziel en ontbreekt er dus niets aan het beeld wanneer zij de mens beschrijven als hetgeen
jij als het stoffelijk gedeelte betiteld.
Klintersaas zijn antwoord was duidelijk:
De vrouwen die hij bevraagde koppelde het begrip ziel in de zin als jij bedoelde niet aan het gevoel van leven tijdens de zwangerschap, en zo ken ik meerdere vrouwen. En dat heeft echt geen belang hoe ik de vraag formuleer. Er zijn meer dan genoeg vrouwen en mannen die niet in het bestaan van de ziel geloven.
Je kan het spijtig vinden dat wij als man bepaalde dingen niet kunnen ervaren dan als jij als vrouw ('k zie niet in waarom, maar heeft geen belang), maar het is echt niet zo dat omdat jij vrouw bent dat jij voor alle vrouwen kan praten, evenmin dat ik als man om die reden met autoriteit over "DE" mannen als geheel kan praten.
Ik vindt dat jij wel degelijk neerbuigende trekjes toont.
Het wel of niet bestaan van een ziel is een geloof, niets meer en niets minder. En of zo'n ja/neen discussie zinnig is laat ik in het midden.
Wat jij voelt in je buik en het leven van die embryo bij zwangerschap bewijst niets van het bestaan van een ziel.
En Klintersaas vindt dat hij voldoende aanwijzingen heeft om dit niet-bestaan aannemelijk te maken, en jij vindt jouw ervaringen het bewijs van het bestaan.
Als mensen die niet in het bestaan van een ziel geloven, het hebben over wat jij het materiële deel van de mens noemt, hebben zij het wel degelijk over de VOLLEDIGE mens, inclusief het deel dat jij als onstoffelijke ziel bestempelt.
Maar dat zou je weten wanneer je die commentaren gelezen had in plaats van er een, voor jou bruikbare, zin uit te pikken, om er dan niets anders mee te doen dan hem haast belachelijk te maken, zonder er iets ernstig tegenover te stellen.