Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Jona444
Artikelen: 0

Re: Zelfgemaakte laser

In je eerste bericht heb je gezegd dat je het met laserlampjes van de kermis zou proberen. Je vroeg of die lampjes (van de kermis) een ballon stuk kunnen maken. Dat is je hypothese.

Waarom zou je nu speciale lampjes gaan kopen?
Wat ik nog wilde zeggen was dat ik jullie op de hoogte zal houden of het werkt of niet, en wat denken jullie zelf?
Wat ik denk, is dat dit experiment doenbaarder is dan alles wat je zei over genetisch manipuleren ;)
Its supercalifragilisticexpialidocious!
Benm

Dus 1 mW is licht en 4 mW is warmte? Dan hoort 20 van die dingen toch juist een ballon te laten knappen?
Wat ik ermee bedoelde is dat de indicatie op die elcheapo lasertjes meestal '< 5mW' is, dus minder dan 5. In de praktijk komt dat vaak neer op ongeveer 1, ook een beetje afhankelijk van hoe vol de batterijtjes zijn etc.
Overigens, er zijn lasers die gemakkelijk 700 mW halen. Voor een slordige 2499.99$ kun je daar een aardig ballonnetje mee doorprikken (alhoewel een speld wat meer in mijn prijsklasse valt, niet zo high-tech, maar toch).
Daar kun je een autoband mee doorbranden ;)

Om een donkerkleurige ballon te laten klappen heb je genoeg aan 50 a 100 mW, zelfs op een redelijk afstandje zolang je straal maar dun genoeg is (of gefocussed op de ballon). Als je het focust met een lensje is 100 mW genoeg om een lucifer mee aan te steken en dergelijke.
Victory through technology
cjh

Nou ik zal eraan gaan werken ;) en laten we het over lasers hebben he :P speciale lampjes, kermis lampjes, altijd vragen kan geen kwaad. En waarom hebben jullie het wsteeds over donkere ballonnen? Wat dacht je van lichte ballonnen?
jkien
Moderator

cjh schreef:Nou ik zal eraan gaan werken

En waarom hebben jullie het steeds over donkere ballonnen? Wat dacht je van lichte ballonnen?
Succes met het uitlijnen van dat niet geringe aantal lasers!

Een gaatje branden lukt het best met een donkere ballon omdat donker plastic meer absorbeert en heter wordt.
Benm

Dat maakt het verschil inderdaad. Witte balonnen gaan lastig omdat ze vrijwel alles reflecteren.

Met kortgolviger licht (bluray) gaat het wel prima omdat de stokes losses van het fluorisceren genoeg zijn om de boel warm te stoken.
cjh

Hey ik vroeg steeds of ik meer lasers nodig had, ga dan niet ineens roepen: nou succes met zo weinig lasers. En wat dacht je van blauwe ballonnen?
jkien
Moderator

cjh schreef:
jkien schreef:
Succes met het uitlijnen van dat niet geringe aantal lasers!
Hey ik vroeg steeds of ik meer lasers nodig had, ga dan niet ineens roepen: nou succes met zo weinig lasers.
Er stond "uitlijnen" en "een niet gering aantal" omdat twintig lasers in uitlijn-opzicht misschien wel veel is. Wie weet is het nog niet zo makkelijk om twintig lasers met simpele middelen precies op hetzelfde punt te richten.
cjh

Nou ik heb wel wat ervaring met lasers richten want ik heb erg veel van die dingen en ik heb dat spy laser alarm, en dat moet je op elkaar richten om het te laten werken. Alles op hetzelfde punt richten is mijn minste zorg. Alsnog: wat denken jullie van een blauwe ballon? zal ie knappen?
Benm

Als je een stuk of 10 a 20 van die 5 mW lasers paralel weet te krijgen, en dan door 1 lens allemaal op 1 punt weet te focussen moet dat wel gaan.

Qua kleur hoeft het niet per se zwart te zijn, zolang het maar fatsoenlijk rood absorbeert... een donker blauwe of -groene werkt daarbij vaak prima.
jkien
Moderator

wat denken jullie van een blauwe ballon?
Een opgeblazen ballon is zo ver uitgerekt dat hij niet erg donker is, zelfs als hij blauw is. Je kunt er beter met viltstift een zwarte streep op tekenen, en daarop mikken. Dan heb je minder lasers nodig.
cjh

Oke, ;) maar ikzelf was van plan ze allemaal een verschillende positie te geven en zo op 1 dezelfde punt richten, das logisch natuurlijk. Maarja, ik kan pas verder wat zeggen als ik het zelf heb uitgeprobeerd :P
ZVdP

Vraag over de werking van een laser afgesplitst naar Werking gaslaser

en onderwerp verplaatst van Theorieontwikkeling naar Natuurkunde
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Terug naar “Natuurkunde”