Het kader waarbinnen zo'n uitspraken gedaan kunnen worden is er een van quasi-stabiele toestanden, dus in de harmonische oscillator etc zijn zo'n zaken helemaal niet aanwezig. Dus vooral alle duidelijkheid: er is nergens schending van energiebehoud. Bekijk supplement II van Sakurais 'modern quantum mechanics' voor een nauwkeurige beschrijving van de relatie levensduur - onzekerheid in de energie van een quasi-stabiele toestand.
Nee, en dat laat al zien dat die "onzekerheidsrelatie" niet iets algemeens is zoals de onzekerheid tussen x en p. Voor een elektron in het waterstofatoom in bijvoorbeeld de grondtoestand zou je bijvoorbeeld altijd de onzekerheidsrelatie ten gevolge van het niet-commuteren van x en p hebben. Maar dE*dt>constante wordt hier heel anders toegepast.
Als ik bijvoorbeeld Griffith's QM-boek erbij pak, hoofdstuk 3.4.3, dan wordt ook benadrukt dat in een relativistische theorie de x-p onzekerheid de E-t onzekerheid zou impliceren, maar QM is natuurlijk strikt niet-relativistisch.
Hij stelt in die sectie:
"My purpose now is to derive the energy-time uncertainty principle, and in the course of that derivation to persuade you that
it is really an altogether different beast, whose similarity in appearance to the position-momentum uncertainty principle is quite misleading."
Dus, je hebt wel iets van een "energie tijd onzekerheid", maar de betekenis ervan is fundamenteel anders dan de x-p onzekerheid! Namelijk, de dt is niet "de onzekerheid in de tijd", aangezien dat een lege uitspraak is in de QM. De dt die je in de E-t onzekerheid tegenkomt is
de tijd die het kost om <Q> een standaarddeviatie te veranderen. Hierin is <Q> de verwachtingswaarde van een observabele Q die je in de algemene onzekerheidsrelatie stopt, samen met de Hamiltoniaan H.
Die dt hangt dus ook heel erg af van wat voor observabele je aan het bekijken bent.
Griffiths is een erg toegankelijke en leuke introductie tot QM, dus ik kan Kotje dit boek alleen maar aanraden. Op wikipedia staat een link met een pdfje waarin het boek wordt aangevuld met extra wiskundige details, wat het samen een hele goede introductie maakt wat mij betreft.