Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Anonymous
Artikelen: 0

Re: 10de planeet ontdekt: sedna

Je kan pas van een planeet spreken volgens mij als het hemellichaam (waar planeten ook tot behoren) een vaste baan heeft rond een ster.
Dan kunnen we "komeet" Halley (sorry Noortje vast fout geschreven :wink: ) ook als een planeet beschouwen, immers deze draait ook om een ster (onze zon). Of valt deze weer niet onder definitie "hemellichaam"?

Leg uit.
woodstock

15.03.2004

Planeetachtig hemellichaam ontdekt aan de rand van ons zonnestelsel

Wat is groter dan een asteroïde, kleiner dan een planeet, helemaal rood en staat héél, héél ver weg? Dat is een mysterieus, planeetachtig hemellichaam dat om onze zon draait en ontdekt is door de onderzoekers van de NASA, onder leiding van een astronoom van het California Institute of Technology in Pasadena.

Afbeelding

De foto hierboven laat zien hoe het zwakke object met de naam "Sedna" voor het eerst werd ontdekt. Op 14 november 2003 werden drie opnamen gemaakt binnen een tijdsbestek van 3 uur en 6 minuten. Sedna verraadt zich hierop door een geringe positieverschuiving ten opzichte van de hemelachtergrond.

Het object staat drie keer verder van de aarde af dan de planeet Pluto. Daarmee is het - voor zover bekend - het verst verwijderde hemellichaam van ons hele zonnestelsel.

"De zon ziet er van die afstand zó klein uit, dat je zijn licht volledig zou kunnen afschermen met een speldeknop," zei Dr. Mike Brown, professor in de planetaire astronomie en leider van het onderzoeksteam. Het object, dat de onofficiële naam "Sedna" meekreeg, bevindt zich op een afstand van 13 miljard kilometer van de aarde.

Dit is waarschijnlijk de eerste ontdekking van de veronderstelde "Oort-wolk", een gebied aan de buitenrand van ons zonnestelsel waarin zich kleine, ijsachtige hemellichamen bevinden. Van daaruit vliegt af en toe een komeet in de richting van de aarde, zoals bv. de komeet Hale-Bopp.

Afbeelding

Hier zien we een tekening van het pas ontdekte planeetachtighe object, dat "Sedna" werd gedoopt. De zon ziet er vandaar uit als een extreem heldere ster in plaats van als een grote, hete schijf zoals wij die op aarde kennen. Op enige afstand is een hypothetische maan te zien. Wetenschappers veronderstellen dat Sedna misschien een begeleider heeft.

Andere opvallende kenmerken van Sedna zijn zijn forse omvang en zijn rode kleur. Het is, op Mars na, het meest rode hemellichaam van ons zonnestelsel. Zijn grootte wordt geschat op 75 % van die van de planeet Pluto. Daarmee is het waarschijnlijk het grootste object dat in het zonnestelsel werd ontdekt sinds de ontdekking van Pluto door Percival Lowell in 1930.

Sedna staat extreem ver van de zon en bevindt zich in het koudste gebied van ons zonnestelsel, waar de temperatuur nooit uitkomt boven de -240 graden Celsius.

Deze planetoide is meestal zelfs nog kouder, omdat het tijdens zijn omloopbaan van 10.500 jaar slechts gedurende korte tijd zó dicht bij de zon staat als nu het geval is. Met andere woorden: het staat nu in zijn perihelium. Zijn maximale afstand tot de zon bedraagt 130 miljard kilometer. Dat is 900 maal de gemiddelde afstand van de aarde tot onze zon.

Dit artikel is rechtstreeks vertaald van de webpage van de NASA.

Vertaling: Hendrik Klaassens.

(met dank aan Star_Scraper, uit de M42 communitie van Msn.)
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)
noortje

vooral het zinnetje: dit is waarschijnlijk de eerste ontdekking van de oortwolk vind ik zeer interessant :shock:
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.
woodstock

Ja, nou je het zegt. Maar het kan nog steeds een hypothese zijn, waarmee deze ontdekking een eerste concrete aanwijzing is.

Ik weet niet of de Oort-cloud daadwerkelijk ooit is aangetoont.

noortje

ik dacht niet dat ze echt is aangetoond (dat we ze al gezien hebben) Maar het is wel een algemeen aanvaard feit, dat nu misschien "zichtbaar" wordt :shock:
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.
woodstock

Dan klopt de zin dus wel.

Wel appart dat dingen soms zo aanvaard worden dat ze bijna als realiteit aanvaard worden, terwijl het nooit écht is aangetoond.

Anonymous

woodstock schreef:Dan klopt de zin dus wel.

Wel appart dat dingen soms zo aanvaard worden dat ze bijna als realiteit aanvaard worden, terwijl het nooit écht is aangetoond.
Ik wil toch even kenbaar maken dat de difinitie van een planeet, duidelijker mag zijn t.o.v. hemellichaam, astroide.

Zie hier wat inderdaad (terecht?), er van komt met de vondst van Sedna (zo goed Noortje? ).

Misschien maakt het voor sommige niet uit, maar voor mij klinkt planeet toch anders als hemellichaam of astroide. Je schrijft het daarnaast ook heel anders. Duidelijkheid is toch het eerste verreiste in de wetenschap, zodat iedereen het "beestje" dezelfde naam geeft n.a.v. eigenschappen, zou mooi zijn.

Ik persoonlijk denk dat de massa, diversheid materie, dichtheid, vorming van baan om de zon, essentieel kunnen zijn om dit wetenschappelijk vast te leggen.

Wat denken jullie, hoe kan er voorkomen worden dat definitie's (zover deze er zijn) m.b.t. hemelichamen, planeten, astroiden hierin meer onderscheid te brengen? Zodat ook mogelijke nieuwe ontdekkingen in ons zonnestelsel meteen een kenmerkelijke naam heeft.
Anonymous

woodstock schreef:Dan klopt de zin dus wel.

Ik wil toch even kenbaar maken dat de difinitie van een planeet, duidelijker mag zijn t.o.v. hemellichaam, astroide.

Zie hier wat inderdaad (terecht?), er van komt met de vondst van Sedna (zo goed Noortje? ).

Misschien maakt het voor sommige niet uit, maar voor mij klinkt planeet toch anders als hemellichaam of astroide. Je schrijft het daarnaast ook heel anders. Duidelijkheid is toch het eerste verreiste in de wetenschap, zodat iedereen het "beestje" dezelfde naam geeft n.a.v. eigenschappen, zou mooi zijn.

Ik persoonlijk denk dat de massa, diversheid materie, dichtheid, vorming van baan om de zon, essentieel kunnen zijn om dit wetenschappelijk vast te leggen.

Wat denken jullie, hoe kan er voorkomen worden dat definitie's (zover deze er zijn) m.b.t. hemelichamen, planeten, astroiden hierin meer onderscheid te brengen? Zodat ook mogelijke nieuwe ontdekkingen in ons zonnestelsel meteen een kenmerkelijke naam heeft.
Anonymous

UUUHM,

Dat is 2 keer :shock:
noortje

ik ken volgende indeling:

aardse planeten, gasreuzen, kuiper- objecten, oort-objecten (nu zeker :shock: ), planetoiden,..
arjesara

Kuipergordel een Oortwolk lopen duidelijk in elkaar over. Dus dan is Quaor ook een Oortwolk object. Sorry jongens, Sedna was niet de eerste, journaal was weer eens verkeerd ingelicht.
noortje

nasa zegt toch ook wat anders

http://www.nasa.gov/vision/universe/solars..._like_body.html
This is likely the first detection of the long-hypothesized "Oort cloud," a faraway repository of small icy bodies that supplies the comets that streak by Earth.
arjesara

Ik meen me te herinneren dat er nog veel meer objecten al zijn gevonden in de kuipergordel/oortwolk hoor.
noortje

tuurlijk zijn er al zeer veel objecten gevonden in de kuiperdordel, maar nog nooit echt overduidelijk in de oortwolk. Buiten dan de kometen die hier langs kwamen, maar ik dacht nog nooit een object in de oortwolk.

het is ook pas in de jaren 90 dat men de eerste kuiperobjecten hefet gevonden
woodstock

Volgens mij bevindt de Kuipergordel zich tussen Mars en Jupiter en de Oort-wolk zich voorbij Pluto.

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”