Het gaat dus om de bouwstenen van de samenleving en die zijn in mijn ogen ronduit slecht .(edit peterdevis waarom?) De natuur is door onze beheerszucht totaal uit evenwicht en in mijn ogen verziekt. Daarbij wordt de mens als individu almaar afhankelijker van overheid en instanties en materie..(edit peterdevis argumenten graag)
Wel meneer met de rode pen
Alles draait om de economie. Economie = geld = macht. Machtswellust zit in de mens, maar is in mijn ogen een slechte bouwsteen.
Doordat de economie hoogtij viert kunnen beslissingen genomen worden die niet in het belang zijn van welzijn van de wereld in haar geheel,
maar in het belang van machtshebbers. Levert een goede beslissing geen geld op dan wordt (meestal) gekozen voor een minder goede. De prioriteit is geld.
Onze democratie lijkt leuk, maar uiteindelijk hebben op wereldniveau de rijken het voor het zeggen. Dat is in mijn ogen geen goede fundering en leidt
niet tot een gezonde samenleving.
Dat de mens steeds meer afhankelijk wordt van instanties, overheid en materie lijkt mij glashelder. Enkele vb-en: Instanties: Wanneer de stroom uitvalt kan ik als individu dat niet oplossen. Ik ben afhankelijk van de instanties. Overheid: het beleid omtrent het vogelgriepvirus. De overheid bepaalt hoe dat beleid wordt vormgegeven. Wanneer ik een biologische boer ben met kippen leidt een beleid van ophokplicht tot gedwongen indruising tegen mijn principes, of in geval van ruiming in het slechtste geval tot faillisement. Daarna ben ik ook weer afhankelijk van de overheid om weer op mijn poten terecht te komen, dmv bv een uitkering. Materie: ik ben benieuwd wie zijn kop boven water weet te houden wanneer een crisis leidt tot het wegvallen van al onze materie. Geen auto, geen huis, geen niks. Probeer dan maar eens op tijd survivalskills onder knie te krijgen die ervoor zorgen dat je aan je basis levensbehoeften kunt voldoen. Het gros weet zich dan echt geen raad meer.