Het midden van een boomstam opzoeken gaat nog wel, maar het midden van het universum..?
Het universum heeft ruimtelijk gezien geen middelpunt.
Waar vond de oerknal dan plaats?
Overal.
De oerknal suggereert dat ruimte toen nog niet bestond, dus een locatie waar de oerknal zou hebben plaatsgevonden, bestond toen dus ook niet. De wetenschap gaat er volgens mij vanuit dat de oerknal overal tegelijkertijd zou hebben plaatsgevonden, maar wat ik me dan bij dat "overal" moet voorstellen, als ruimte niet bestaat...?
Ruimte bestond wel, maar is klein begonnen (oneindig klein, als een punt, of singulariteit). De oerknal is niet het uitzetten van 'iets' in een hoop lege ruimte, maar het uitzetten van de ruimte zelf.
Maar het universum heeft geen grens, want het universum is oneindig groot. Daaruit volgt dat het universum geen middelpunt heeft.
Goed, fout, en goed. Het universum heeft inderdaad geen grens, maar het is niet oneindig groot. Het heeft inderdaad ook geen middelpunt maar dat heeft niks met oneindigheid te maken, het niet hebben van een grens is al voldoende.
Nou, ik tast ook niet echt in het duister, hoor, hoewel ik me bij oneindig gewoon niets concreets kan voorstellen. Maar ik sta wel te kijken van allerlei pogingen om het oneindige universum met al z'n vreemde objecten begrijpbaar te maken met behulp van de meest vreemde vergelijkingen. Het universum als een plat vlak voorstellen is daar een mooi voorbeeld van. Dus ik zou zeggen: succes met het uiteenzetten van je theorie. Ben benieuwd... 8)
Ik heb net in verband met een ander topic
mijn eigen theorie uiteengezet. Misschien bedoelt Pietertje wel iets soortgelijks. In ieder geval hoef je wat mij betreft nergens met oneindigheden te klungelen, dus misschien maakt dat iets voor je duidelijk.
En het universum is natuurlijk geen "plat vlak", maar je zou het universum in zekere zin wel als het "oppervlak" van een bol kunnen opvatten. Maar dan van een dimensie hoger (dat is overigens beslist geen vaag vergezocht gestuntel om dingen kloppend te krijgen).
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.