Maar schenkt op emotioneel vlak ongetwijfeld zeer veel voldoening - en daar draait het uiteindelijk om, toch?Dat lijkt mij bij een exacte wetenschap als astrofysica toch niet zo verstandig.
Pom, pom, pom, pom.
Moderators: jkien, Michel Uphoff
Maar schenkt op emotioneel vlak ongetwijfeld zeer veel voldoening - en daar draait het uiteindelijk om, toch?Dat lijkt mij bij een exacte wetenschap als astrofysica toch niet zo verstandig.
Michel Uphoff schreef: Als een zware ster ineenstort worden bij de ineenstorting de elektronen 'in de protonen geperst' en ontstaan er dus neutronen. Dat is een neutronenster, in feite wordt de hele ster een gigantische atoomkern. Dan al is er geen sprake meer van ijzer of welk ons vertrouwd element dan ook.
Een zeer zware ster (of twee neutronensterren die samensmelten) zal ineenstorten tot een zwart gat. Waar dat zwarte gat uit bestaat is onbekend en dat zal waarschijnlijk ook zo blijven. In ieder geval bestaat het zeker niet uit een ons vertrouwd element.
Los hiervan zal menig zwart gat ook veel (soms enorm veel, denk maar aan de super massieve zwarte gaten in de kernen van vrijwel ieder sterrenstelsel met een massa van miljoenen, soms miljarden zonnen) materie uit de omgeving opeten, en vaak zal dat voor een belangrijk deel waterstofgas en helium uit de interstellaire ruimte zijn. Ook die elementen overleven de vreetpartij natuurlijk niet.
maar die 'binnenzijde' oefent wel invloed uit op ons heelal in de vorm van zijn zwaartekracht tgv de kromming van de ruimte. Verder vraag ik me ook af of we de zaak nog wel begrijpen tot aan de waarnemingshorizon tot het moment dat de tijd stopt. de (puntvormige) ruimtereiziger die naar het zwarte gat valt zou volgens de theorie niets merken van een waarnemingshorizon, maar erdoorheen vallen zou hij dan toch nooit kunnen omdat het pad ernaartoe in feite oneindig wordt uitgerekt?Michel Uphoff schreef:
de 'binnenzijde' (als je daarvan al zou mogen spreken) van een black hole maakt voor zover nu bekend geen deel meer uit van onze ruimte-tijd, geen deel uit van ons heelal.
maar die 'binnenzijde' oefent wel invloed uit op ons heelal in de vorm van zijn zwaartekracht tgv de kromming van de ruimte.
Verder vraag ik me ook af of we de zaak nog wel begrijpen tot aan de waarnemingshorizon tot het moment dat de tijd stopt. de (puntvormige) ruimtereiziger die naar het zwarte gat valt zou volgens de theorie niets merken van een waarnemingshorizon, maar erdoorheen vallen zou hij dan toch nooit kunnen omdat het pad ernaartoe in feite oneindig wordt uitgerekt?
Maar die toestand 'kromming' is dan toch het gevolg van het feit dat er massa zit. welliswaar is die massa niet in staan om naar buiten te communiceren, maar heeft er wel voor gezorgd dat de kromming ontstaan is. Je zou volgens mij dan eea kunnen verklaren door te stellen dat de informatie van die massa op de waarneminghorizon ligt, dus dan nog net in staat is om te kunnen 'communiceren' en de kromming van de ruimte te deninieren. als er extra massa in het zwarte gat valt dan wordt de kromming groter, dus dan zou die informatie opgeslagen moeten liggen in een dun schilletje rondom de waarnemingshorizon exclusief die extra massa en dan de nieuwe waarnemingshorizon vormen.Dat is niet correct lijkt mij. Zwaartekracht is kromming van de ruimtetijd. Dat de aanvankelijke materie die ruimte zo sterk heeft gekromd is wel correct, maar nadat het eenmaal gekomen is tot een gesloten ruimtetijd kromming is die materie niet meer ter zake doende. Wat resteert is een gesloten, gekromde ruimtetijd en de buiten het black hole ervaren zwaartekracht is louter het gevolg van die kromming. Niets aan de 'binnenzijde' heeft enig 'contact' meer met de 'buitenzijde'.
in een dun schilletje rondom de waarnemingshorizon exclusief die extra massa en dan de nieuwe waarnemingshorizon vormen