Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
descheleschilder
Artikelen: 0

Re: Verklaring van de kettingfontein - een cruciaal experiment

De proefjes laten niet veel duidelijker worden, maar volgens mij is de verklaring van Steve Mould, de bedenker van de fontein, de juiste verklaring. De kraal kan gewoon niet instantaan over de rand naar beneden getrokken worden, aangezien daar een oneindige versnelling voor nodig is. Zodoende wordt de omkering van beweging aan de rand verspreid over een boog.
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!
Bartjes

@ descheleschilder

Dat er een (eventueel minuscuul) boogje moet zijn is duidelijk, maar niet hoe breed en hoog dat boogje dan is. Bovendien kun je bewijzen (zoals Biggins en Warner ook doen!) dat zo'n boogje zonder een extra opwaartse kracht niet boven de rand van de pot uit kan komen. De verklaring van Steve Mould is dus incompleet.

Tot nu toe maken mijn proefjes inderdaad helaas niet duidelijk wat er dan wel aan de hand is. Vandaar mijn nieuwe voorstel in berichtje #15. Daar wordt al aan gewerkt.
Bartjes

De verlengde ketting is klaar:
verlengde-ketting
verlengde-ketting 887 keer bekeken
De pot met grind en verlengde ketting heb ik geplaatst op de bovenste plank van de boekenkast. Resultaat:
van-de-bovenste-plank-1
van-de-bovenste-plank-1 888 keer bekeken

[De extensie mov is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

Kortom: geen noemenswaardig boogje!
Bartjes

Met de ketting waarbij de kralen dicht bij elkaar zitten heb ik nu vanaf dezelfde positie een vergelijkend proefje gedaan:
korte-ketting
korte-ketting 885 keer bekeken
van-de-bovenste-plank-2
van-de-bovenste-plank-2 885 keer bekeken

[De extensie mov is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

Hier ontstaat duidelijk wel een boogje, en dat ondanks dat deze ketting beduidend korter is dan de verlengde ketting.

Het ziet er dus naar uit dat Biggins en Warner gelijk hebben.
Bartjes

Heeft het zin die filmpjes op YouTube te zetten (met een verwijzing naar het Wetenschapsforum)? Dan zijn ze gemakkelijker te bekijken, en komen er waarschijnlijk ook meer lezers.

En hoe werkt dat?
317070

Bartjes schreef: ma 31 mar 2014, 10:05
Heeft het zin die filmpjes op YouTube te zetten (met een verwijzing naar het Wetenschapsforum)? Dan zijn ze gemakkelijker te bekijken, en komen er waarschijnlijk ook meer lezers.

En hoe werkt dat?
Uploaden op youtube, daarna kun je ze op wetenschapsforum zetten door de youtube-URL tussen [media] tags te plaatsen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Flisk

Die filmpjes met de langere kettings zijn veel duidelijker. Ideaal zouden zo nog langer zijn, maar je kan toch al duidelijk zien dat er een verschil is.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.
Bartjes

Flisk schreef: ma 31 mar 2014, 12:17
Die filmpjes met de langere kettings zijn veel duidelijker. Ideaal zouden zo nog langer zijn, maar je kan toch al duidelijk zien dat er een verschil is.
Ik zou eventueel de ketting met grote onderlinge tussenruimten tussen de kralen weer kunnen slopen; dan kan ik met de kralen daarvan de ketting met de kralen dicht op elkaar nog weer wat langer maken. De ketting met de kralen met grote tussenruimten is echter lastig nog langer te maken, omdat die nu al héél gemakkelijk in een onontwarbare knoop raakt. Ik heb 'm al een keer los moeten knippen. Ik verwacht niet dat we met de huidige opzet een veel duidelijker resultaat kunnen behalen.

Wat veel beter zou zijn is dat anderen mijn experimenten of een variant daarvan nog eens onafhankelijk zouden herhalen. Het is nu bekend wat je daarvoor nodig hebt, en wat je dan kunt verwachten.
cock

Bestaat er ook een time laps (vertraagde opname) van dit en gelijkaardige experimenten? Want zo gaat het toch een beetje te vlug, om er een goed beeld van te krijgen.
Bartjes

cock schreef: do 03 apr 2014, 00:29
Bestaat er ook een time laps (vertraagde opname) van dit en gelijkaardige experimenten? Want zo gaat het toch een beetje te vlug, om er een goed beeld van te krijgen.

Helaas beschik ik als amateur wetenschapper niet over apparatuur om er scherpere (slow motion) filmpjes van te schieten. Wat je wel kunt doen is de filmpjes downloaden en in je videospeler vertraagd afspelen.
Bartjes

cock schreef:Bestaat er ook een time laps (vertraagde opname) van dit en gelijkaardige experimenten? Want zo gaat het toch een beetje te vlug, om er een goed beeld van te krijgen.
Gelukt! :)  Met behulp van een tool van YouTube is het gelukt er slow motion filmpjes van te maken:

(Maar helaas doen mijn links naar filmpjes in eerdere berichtjes het nu niet meer. :?)

Terug naar “Natuurkunde”