Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Professor Puntje
Artikelen: 0

Re: afbuiging lichtstraal

always schreef: Om de situatie even wat te vereenvoudigen, want eigenlijk is relativiteit denk ik helemaal niet van toepassing voor mijn eigenlijke vraag.

Stel aan de mast zit een laser straal die een brandplek veroorzaakt op het dek. Het schip vaart. Komt de brandplek precies onder de laser langs de mast of er net naas? Maw hoe gedraagt licht zich bij beweging? En dus vooral hoe kan dat? Het antwoord van Fisk lijkt nl te suggereren dat de brandplek recht onder laser komt, maar hoe kan dat?

Je gaat er nog steeds vanuit dat er zoiets bestaat als absolute (eenparig rechtlijnige) beweging van een voorwerp met fysische gevolgen. Dat er zoiets zou bestaan is nog nooit aangetoond. Voor het begrijpen van de reguliere wetenschap heb je de veronderstelling van het bestaan van absolute beweging (en rust) ook niet nodig.
always

Dat begrijp ik niet goed. Je kunt toch zien en meten waar die brandpunt terecht komt en zien of dat afwijkend is tov de top van de mast. Ik begrijp niet goed waarom dat niet absoluut valt vast te stellen?
Professor Puntje

Dat wel, maar:

1. De brandplek wijkt bij eenparig rechtlijnige beweging in de praktijk niet af.

2. Of het schip beweegt is afhankelijk van de waarnemer aan wie je het vraagt.

Nog elementairder: wie maakt volgens jou uit of een schip al dan niet beweegt?
always

Voor het experiment vind ik het voldoende dat volgens iemand, die ook op het dek staat, het schip beweegt. Waar komt dan het brandpunt?
Professor Puntje

always schreef:Voor het experiment vind ik het voldoende dat volgens iemand, die ook op het dek staat, het schip beweegt.
Volgens iemand die op het dek staat beweegt het schip niet, de afstand van het schip tot die persoon blijft immers constant.

Waar komt dan het brandpunt?
De brandplek komt precies onderaan bij de mast (bij verwaarlozing van de draaiing van de aarde, de invloed van de wind, etc.).
always

Maar waardoor komt het licht van de drone dan wel op een ander plek terecht? het moment  van afvuren is op hetzelfde moment
Professor Puntje

Professor Puntje schreef: Volgens iemand die op het dek staat beweegt het schip niet, de afstand van het schip tot die persoon blijft immers constant.

Dat is nog niet helemaal correct. Iets kan immers bij gelijkblijvende afstand in een cirkel om iemand heen draaien. Het gaat bij het vaststellen van beweging steeds om de positie (= afstand en richting) van een voorwerp zoals gemeten door een zekere waarnemer. Blijft de positie van een voorwerp zoals gemeten door een zekere waarnemer gelijk dan bevindt dat voorwerp zich voor die waarnemer in rust. Maar verandert de positie van een voorwerp zoals gemeten door een zekere waarnemer dan beweegt dat voorwerp voor die waarnemer.
Professor Puntje

always schreef: Maar waardoor komt het licht van de drone dan wel op een ander plek terecht? het moment  van afvuren is op hetzelfde moment

Is de baan van de lichtpuls van de drone zoals gezien vanaf de wal afhankelijk van het feit of er al dan niet een schip passeert?
always

Nee de baan niet maar wel waar het licht neer komt
Professor Puntje

always schreef: Nee de baan niet maar wel waar het licht neer komt

Maakt de plaats waar het licht neerkomt als eindpunt deel uit van de door het licht gevolgde baan?
always

voor het licht van de drone waarschijnlijk niet maar voor de laser in de mast wel
Professor Puntje

Het kost mij grote moeite dit nog als een serieuze discussie te beschouwen.... :-k 
always

Ok, sorry dat het niet zo snel valt bij mij. 

Maar ik begrijp niet waarom dat een foton die halverwege is van zijn baan naar het dek niet het dek onder zich 'ziet' bewegen. Die foton maakt toch alleen een verticale beweging terwijl het schip toch ook horizontaal beweegt? 
Michel Uphoff
Moderator

Kijk eens naar deze applet: klik
always

Dat filmpje maakt het goed duidelijk voor de bal. Maar die bal krijgt toch een horizontale snelheid mee van het schip op het moment dat de bal losraakt. Dat is toch anders bij licht? Ten minste dat is mijn vraag: krijgt licht ook een horizontale snelheid mee? Immers licht kun je toch geen versnelling geven. Want de bal beweegt met een snelheid beinvloed door de zwaartekracht én door de snelheid en richting van het schip. Maar de snelheid en richting van het licht kan toch niet beinvloed worden door een varend schip.

Terug naar “Natuurkunde”