Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Michel Uphoff
Moderator
Artikelen: 0

Re: drijven op de maan

@Michel Uphoff, wat is WEIGHT???  Volgens mij m*g. Mass is wat anders.

Ik begrijp niet waarom je deze vraag stelt, was ik in het voorgaande ergens onduidelijk, en zo ja waar?
Gewicht is een kracht die door gravitatie op een massa wordt uitgeoefend, massa is wat het is: massa.

Zie verder deze uitleg.
Thionyl

@Michel Uphoff, omdat je schrijft:

Quote:  Daarom komt de zwaartekracht in de wet van Archimedes zoals die door 317070 in bericht 5 verwoord werd niet voor.

Daar staat toch "Weight" in de formule en geen massa. Dus zit er wel een g in, lijkt me. 
LiA
physicalattraction
Moderator

Zowel boven als onder de deelstreep staat weight, dus dan zou die
\(g\)
weer wegvallen.
Thionyl

Daar gaat het toch ook om? Dus vandaar dat ik zeg dat het geen verschil maak of het drijft op de maan, dan wel op de Aarde.

Of de kromming (Aaarde/Maan) nog wat uit zou maken?? Tja te weinig om te kunnen meten, denk ik.

An sich een leuke examenvraag of vraag voor de wetenschapsquiz. hi hi.
.  
LiA
always

Maar mijn vraag blijft of een onvervormbare rots hangend aan een touw en ballon in water op een ster dieper of ondieper komt te liggen dan op de maan. Ik zou dan zeggen minder diep omdat het water op de ster dichter wordt dan de rots in vergelijking met deze situatie op de maan. Klopt dat?
Michel Uphoff
Moderator

Als die rots werkelijk onvervormbaar is (wat natuurlijk niet kan), en het water door de hogere druk wel wat samengeperst en daarmee dichter wordt, klopt dat. Tenminste, als we er van uit gaan dat die rots op de Maan even dicht is als water en daar dus blijft zweven.

Maar als je een reëel beeld wilt, dan zal je dus eerst moeten bepalen of die rots inderdaad minder samenpersbaar is dan water, en dat is maar de vraag.

In jouw specifieke voorbeeld is het volgende veel belangrijker; het gas in de ballon is zeer goed samenpersbaar, waardoor het volume van die ballon onder de hoge druk bij de ster sterk zal verminderen en de steen dus zinkt als een ehh.. steen. Het dichtheidsverschil tussen water en steen onder druk is hierbij vergeleken gefriemel in de marge.
Thionyl

Het zijn wel allerlei vragen die afwijken van je eerste vraag en daarnaast totaal onwerkelijk zijn. Een rots en een ballon op een ster???? En in een bak water....Hi hi.  Hou wel van uitdagingen, maar dit...?

Echter het antwoord is simpel; Zo komen niet tot dit experiment. Onderweg er naartoe gaat al wat fout. Enig idee wat? Maar mocht je naast je experiment staan, of via andere, remote info en een goed verslag ervan hebben, dan zie ik dat gaarne tegemoet. 
LiA

Terug naar “Natuurkunde”