Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Professor Puntje
Artikelen: 0

Re: Is er op de Noordpool geen west en oost?

Zoals ik al aangaf: van welke definities gaan we uit? Zolang daar geen helderheid over is zal de verwarring voortduren...
shimmy

Zaken als noordpool, magnetische noordpool, deviatie koers zijn allemaal al uitstekend gedefinieerd. Dat hoeven wij toch niet over te doen? Binnen de navigatie wordt wereldwijd het zelfde met die termen omgegaan in ieder geval.
Ik ben bang dat ik het even niet meer begrijp. Als je van de noordpool wegloopt, dan loop je toch in zuidelijke richting? En als je gewoon rechtuit blijft doorlopen, dan ga je toch nog steeds naar het zuiden? Andere opties zijn er volgens mij niet.
En als je het dan eens bekijkt vanuit de magnetische noordpool. Daar sta je midden op en kijkt in een richting welke magnetische richting lees je af? (Veldlijnen loodrecht op positie)

Ware richting is magnetische richting plus magnetische variatie. Nu verplaats je jezelf naar de noordpool, kijkt, een kant op, in welke ware richting kijk je nu. Zodra je een stap zet is die richting je koers.
klazon
Pluimdrager

Ik kijk helemaal niet naar de magnetische richting. Ik stel me voor dat ik op de geografische noordpool sta, dus het punt waar alle meridianen bij elkaar komen. Ik kan langs een willekeurige meridiaan weglopen, en als ik die maar consequent blijf volgen, dan ga ik toch naar het zuiden?
Professor Puntje

shimmy schreef: Zaken als noordpool, magnetische noordpool, deviatie koers zijn allemaal al uitstekend gedefinieerd. Dat hoeven wij toch niet over te doen? Binnen de navigatie wordt wereldwijd het zelfde met die termen omgegaan in ieder geval.

Zoals je ziet denkt niet iedereen er hier hetzelfde over. Dan is het handig te verwijzen (met een link bijvoorbeeld) naar de definitie van de windrichtingen waar jezelf vanuit gaat. Zo niet dan blijven we hier heerlijk langs elkaar heen praten...
shimmy

Als je hem consequent blijft volgen wel ja. Dan ben je van ongedefinieerde koers over gegaan in zuidelijke koers.
jkien
Moderator

Vat het op als het bekende wiskundige loxodroomprobleem. Elk punt is vanaf de Noordpool bereikbaar via oneindig veel richtingen, bijvoorbeeld via de zuidoostelijke of de zuidwestelijke spiraal. Kiezen voor een zuidwaartse route is geen wiskundige noodzaak maar een lichamelijke beperking.

Afbeelding
Bladerunner

Zoals Michel al zegt loop je altijd naar het zuiden (of noorden als je dus op de zuidpool staat) wanneer je exact op de geografisch pool staat. Maar hoe verder je er vandaan bent hoe meer betekenis oost en west krijgen. Direct vanaf de noordpool loop je altijd naar het zuiden maar om na zeg 10 km weer pal zuid te gaan maar dan in een andere richting zul je eerst een stukje oost of west moeten gaan (of er tussen in) om parallel te komen met een lengtegraad en dan pas loop je weer pal zuid.
tempelier

Professor Puntje schreef: Je kunt op de Noordpool wel in twee richtingen om je eigen as draaien: in oostelijke of in westelijke richting.
Dat is goed gevonden.

Als we zuiver oostelijk-gaan definiëren als over een breedtegraad naar het oosten gaan,
dan kom je in de punt-breedtegraad-cirkel uit als je als maar noordelijker oostwaarts gaat.

Die draaiing is dus een soort oneigenlijk/ontaard oostwaarts gaan op de Noordpool.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”