Professor Puntje
Artikelen: 0

Re: Goed merk Torx schroevendraaier?

Kun je ook zien welke maten je daarvoor nodig had? Het argument van klazon om complete schroevendraaiers van de maten te kopen spreekt mij ook wel aan. Dan start ik gewoon met de maten die ik voor het open schroeven van de harde schijf nodig heb, en koop er dan later meer bij mocht dat nodig zijn.
OOOVincentOOO

Wil je dus gebruiken voor electronica? Nog steeds niet duidelijk voor mij. De maten weet ik niet meer. Hd enkele jaren geleden opengeschroefd.

Setje van zelfde merk.

https://www.minicopters.nl/product/1823 ... -45-delen-

Zover ik kan zien alle gangbare maten mini torx. Zoals ik vertelde de maten worden kleiner naarmate je dieper komt.

In mijn setje zit: T4 tot T15. Heb je ook degelijk kruiskop philips?

Bij conrad kun je ook duurdere sets vinden zoals ik al vertelde.
Professor Puntje

Het enige waarvan ik zeker weet dat er Torx schroeven in zitten is de behuizing van een harde schijf, maar ook sommige andere elektronica bevat Torx schroeven. Meer weet ik er ook niet van. Behalve dan dat ik het heel vervelend vind wanneer ik die schroefjes er met een gewone schroevendraaier niet of nauwelijks uit krijg. Maar ja - daar zijn die schroeven - als ik het goed begrepen heb - ook juist voor bedoeld, namelijk om een barrière op te werpen tegen het nodeloos openen van apparatuur.
OOOVincentOOO

Barriere? Dat weet ik niet zo zeer misschien. Kleine Imbus schroeven zijn een ramp en vervormen zodat je het helemaal niet meer open krijgt.

Die torx kun je volgens mij ook sterker aandraaien met meer moment. Lijkt mij belangrijk voor goede dichting HD. Met kleine imbus lukt dat niet.

Nu moet je ook nog kleine moment sleutels kopen. :D Die zijn duur.
Professor Puntje

Ik zal er eens een nachtje over slapen.... :mrgreen:
Professor Puntje

Dank! De RED serie van Gedore is - naar ik heb begrepen - niet goed, maar de rest is het overwegen waard.
king nero

CoenCo schreef: za 18 jul 2020, 14:33 Wera, PB Swiss, Witte om er een paar te noemen..
Als vrij serieuze hobbyist onderschrijf ik bovenstaande.
Google ook eens op "Bondhus 33834"

Geen bits om de reeds vermelde redenen.

Wat betreft jouw topic met de pijpsleutels, behalve in Frankrijk zijn die eigenlijk nergens populair. Ik heb ook een schuif met een dergelijke set erin, kan me niet herinneren dat ik die al gebruikt heb.
Sinds Stanley Facom heeft overgenomen, ben ik er niet zo zot meer van (en ik heb bij wijze van spreken 3/4 van de cataloog van Facom, alles aangekocht 15 - 20 jaar terug. Ben grote fan geweest).
Voor dergelijk handgereedschap is Hazet heel goed, en schappelijk van prijs. Zeker ook eens naar hun ringsteeksleutelset kijken, ligt goed in de hand en is onverwoestbaar.
Professor Puntje

Dank! Ik hoop vanavond de knoop door te hakken wat het gaat worden.
CoenCo
Technicus

Professor Puntje schreef: zo 19 jul 2020, 19:43 Dank! Ik hoop vanavond de knoop door te hakken wat het gaat worden.
En? Wat is het geworden?
Professor Puntje

Ik heb de opties die me wat leken in de browser als favoriet aangemerkt maar toen ik een daarvan wilde bestellen lukte dat niet (mogelijk omdat ik al te veel boeken tegelijk in bestelling heb staan). Ik wacht nu even, en dan probeer ik het nog eens. De onderstaande twee mogelijkheden had ik in gedachten:

https://www.bol.com/nl/p/schroevendraai ... 050043194/
https://www.bol.com/nl/p/wera-kraftform ... 074041923/
OOOVincentOOO

Dit niet een electronica set Torx. De maten zijn een beetje groot, voldoet dat voor jouw harddisk project?

Ah ik zie net dat je twee type wil bestellen. Grote plannen!
Professor Puntje

Eén setje moet genoeg zijn. Ik wil het inderdaad voor elektronica gebruiken. Als die twee setjes daar allebei ongeschikt voor zijn is het maar goed dat ik ze nog niet besteld heb! :shock:
OOOVincentOOO

Ik zou nog de grote nagaan, die sets lijken redelijke grote afmetingen Torx te hebben.

Correctie: Volgens mij kom je wel een eind met de geisoleerde Wera set,

Voorbeeld setje met kleine Torx:

https://www.bol.com/nl/p/wera-schroeven ... oductImage

Ik ben ook liefhebber van goed kwaliteit gereedschap. Maar ik blijf van mening dat een setje bitjes geen slecht idee is. Een micro bit setje voor electronica en een andere set voor M3 en groter.
Laatst gewijzigd door OOOVincentOOO op di 21 jul 2020, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Professor Puntje

Jouw link ziet er ook goed uit, alleen die tas hoeft voor mij niet.

Terug naar “Praktische en overige technische wetenschappen”