egos
Artikelen: 0

Re: hoekversnelling

Dat heb jij knap geconstateerd/geanalyseerd. Dat is mij niet zo opgevallen. Wellicht omdat de films van 60 jaar geleden geen duidelijke slowmotionbeelden laten zien.

Ondanks dat de lag in het moderne tennis enigszins is toegenomen, zit het verschil in snelheid meer in 1. het materiaal: lichter, sterker en met een grotere sweetspot. 2. de greep, die meer naar de onderkant van het racket is verschoven, waardoor met meer topspin gespeeld kan worden. Dus meer racket,-en balsnelheid. 3. De verbeterde conditionele aspecten van de spelers (kracht, lenigheid, coördinatie, uithoudingsvermogen en snelheid). 4. de vernieuwde trainingsmethoden. 5. de inzet van de heupen en de romp die een voorspanning of voorrek creëren, waardoor spieren sneller samentrekken in de hoofdfase van de slag. (daardoor bewegen niet alleen de elleboog en de pols voor het racket uit, maar ook de heupen en de romp).
Met zijn slechts 1.83m en houten racket sloeg Tanner de hardste service in die tijd met 153 mp3 = 246 km/u. Daar zijn veel huidige professionele tennisspelers jaloers op. Helaas kan ik geen gegevens vinden mbt de snelheid van de forehand van Tanner om die te vergelijken met de topspinspeler bij uitstek van nu: Rafael Nadal 34 mp3 = 54,71 km/u
Xilvo
Moderator

egos schreef: za 20 mar 2021, 00:19 Dat heb jij knap geconstateerd/geanalyseerd. Dat is mij niet zo opgevallen. Wellicht omdat de films van 60 jaar geleden geen duidelijke slowmotionbeelden laten zien.
YouTube heeft de mogelijkheid filmpjes langzamer af te spelen.
egos schreef: za 20 mar 2021, 00:19 ...zit het verschil in snelheid meer in 1. het materiaal: lichter, sterker en met een grotere sweetspot.
Dat is een interessant punt Ongetwijfeld is een lichter racket makkelijker te hanteren en in positie te brengen.
Maar het zal een bal minder snelheid geven vergeleken met een zwaarder racket met dezelfde snelheid.
Hedendaagse spelers zullen daarom het racket een grotere snelheid moeten geven willen ze dezelfde balsnelheid halen als de spelers van langer geleden, met zwaardere rackets.
egos

[/quote]
YouTube heeft de mogelijkheid filmpjes langzamer af te spelen.
Ik heb dat filmpje ook op de langzaamste snelheid afgespeeld, maar ik vond de vertraging veel minder duidelijk als bij Federer en andere toppers hedentendage.

[/quote]
Dat is een interessant punt Ongetwijfeld is een lichter racket makkelijker te hanteren en in positie te brengen.
Maar het zal een bal minder snelheid geven vergeleken met een zwaarder racket met dezelfde snelheid.
Hedendaagse spelers zullen daarom het racket een grotere snelheid moeten geven willen ze dezelfde balsnelheid halen als de spelers van langer geleden, met zwaardere rackets.

Idd zal een zwaarder racket de bal meer snelheid geven, maar de moderne lichtere rackets zijn te verkrijgen met verschillende balanspunten. handle weight, even balance en top weight. Dat hadden de houten rackets weer niet. Om ze nog zwaarder te maken werd wel met lood gewerkt in de top van het racket als je dat kon hanteren.
egos

By the way, ik denk dat de huidige forehand van topspelers nog het meest te vergelijken is met een discusworp!

Terug naar “Klassieke mechanica”