Moderator: physicalattraction
Er blijkt een simpele formule te zijn om de grondtoon om te rekenen in de diameter D van de klok, namelijk f⋅D = c, waarin c een constante is. Dit werkt prima binnen een serie gelijkvormige klokken. In een klokkentoren zijn de klokken vaak gelijkvormig, met dezelfde constante, en veel Noord-Europese klokken hebben ongeveer dezelfde constante. De constante hangt af van de gebruikte partiaal, waarbij de vuistregel is: cnominal = 2⋅cslagtoon = 4⋅chum. Niet iedereen gebruikt dezelfde partiaal. Hibbert gebruikt de nominaaltoon, in de link van CoenCo.CoenCo schreef: Beetje googlen brengt me in ieder geval tot deze site: https://www.hibberts.co.uk/bell-weights ... equencies/
jkien schreef: ↑di 09 aug 2022, 16:25 ik heb zijn tabel 2 proberen te simuleren met OnlineSequencer.net, via deze link kun je het beluisteren. Lehr stelt dat de kleine-terts klok het ideaal was, maar dat de 17e eeuwse realisatie toch een bepaalde afwijking vertoont, en dat de Domtoren van Utrecht weer een andere afwijking heeft.
Ik heb de frequentiecomponenten in het spectrogram van Salvator vertaald in noten voor OnlineSequencer.net. Salvator blijkt keurig te passen bij het ideaal van de kleine-terts klok.
Heb je de moeite genomen te begrijpen waar dit topic over gaat?Gps schreef: ↑zo 14 aug 2022, 19:26 Ik hoor dat er valse noten tussen zitten.
Ik ken de online sequencer verder niet maar vermoed dat je geen noten moet plaatsen op of de licht grijze banen dan wel de donker grijze banen.
Dit verschil in kleur is om aan te geven welke noten in de schaal zitten en welke erbuiten.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/InharmoniciteitWikipedia: Inharmoniciteit schreef:Inharmoniciteit is het verschil van de frequenties van de boventonen met de ideale aliquoten ten opzichte van de grondtoon. Muziekinstrumenten brengen als gevolg van oorzaken eigen aan de constructie boventonen voort met trillingsgetallen die niet exact gelijk zijn aan gehele veelvouden van de frequentie van de grondtoon. Het geluidssignaal is dan niet strikt periodiek met de frequentie van die van de grondtoon.
Met name slaginstrumenten zoals kerkklokken en andere klokken, bellen en trommels produceren complexe en inharmonische geluiden. Wel streeft de constructeur ernaar de gewenste harmoniciteit in de constructie zo goed mogelijk te benaderen.
Ook bij snaarinstrumenten is er sprake van inharmoniciteit, met name naarmate de snaar dikker en korter en minder strak gespannen is. Om een zo rein mogelijk harmonisch spectrum te krijgen moeten snaren dus lang en dun zijn met een maximaal werkbare spanning. Om die reden wordt een concertvleugel als hoogwaardiger beschouwd dan een huiskamerpiano.
'Vals' is geen objectief begrip. En de klankkleur van een instrument speelt ook een rol, die sequencer produceert geen zuivere sinustonen zonder harmonischen. Bovendien zijn de tonen in de sequencer octaven hoger dan in het artikel staat.
OOOVincentOOO schreef: ↑zo 14 aug 2022, 20:20 Het is een dure les het verkeerde ontwerp te nemen, vandaar dat er vooraf ook vaak een zegen wordt gegeven daar met zoveel details rekening te houden.
The effect of the cracks is perceptible enough to the experienced ears, but it is not serious, and they do not get deeper. On the whole the tone may be termed fine, "though it may lack grandeur and richness, because it does not give out its fundamental note with its proper complement of harmonics, and this is the reason why the sound does not "ring" like that of a perfect bell."
The four quarter bells were cast without any known defect, and are remarkably good.
Bron: kerkklokkenboek uit 1872 (link)
Ik dacht even me muziek maak programma te starten, maar dat valt toch tegen.Xilvo schreef: ↑zo 14 aug 2022, 20:35'Vals' is geen objectief begrip. En de klankkleur van een instrument speelt ook een rol, die sequencer produceert geen zuivere sinustonen zonder harmonischen. Bovendien zijn de tonen in de sequencer octaven hoger dan in het artikel staat.
Sla die tonen(Bes0, Cis2, Es2, Gis2. C3) maar eens aan op een piano. Dat is zeker niet harmonisch maar ook niet 'vals'. En het klinkt heel aardig als een klok.
Is er een theoretische onderbouwing te bedenken voor de relatie f⋅D = c, die bovendien een schatting voor de constante c oplevert? Ja, in een oud topic werd de formule van French voor de grondtoon van een wijnglas besproken.(link) French modelleerde het wijnglas als een beker, een elastische holle cilinder met straal R, hoogte H en wanddikte a, op een vaste bodem. Ook een kerkklok kan gemodelleerd worden als een cilindrische beker. De materiaaleigenschappen van de bekerwand zijn dichtheid ρ en elasticiteitsmodulus Y. De formule van French voor de grondtoon van een wijnglas is \(f = c_1 c_2 c_3 \frac{a}{R^2}\) , waar \(c_1 = \frac{1}{2\pi} \sqrt{\frac{3}{5}} = 0.123\), \(c_2 = \sqrt{1+\frac{4}{3} \left (\frac{R}{H} \right)^{4}}\), en \(c_3=\sqrt{\frac{Y}{\rho}}\). Voor bekers die ongeveer even hoog als breed zijn, zoals kerkklokken, is \(\frac{D}{H}\approx1\), zodat \(c_2 \approx 1\) binnen 4%. De meeste kerkklokken zijn van brons, zodat \(c_3 = \sqrt{\frac{Y}{\rho}} = \sqrt{\frac{100\,GPa}{8900\,kg/m^3}} = 3600\,m/s\). Veel Noord-Europese klokken blijken enigszins gelijkvormig te zijn waarbij a/D = 1/13. Uit deze gegevens volgt dat de waarde van de constante c = 136 m/s is, dus f⋅D = 136 m/s. De diameter van Salvator van de Zuiderkerk is 1.68 m, zodat theoretisch fhum = 75 Hz. De gemeten grondtoon is 120 Hz (de laagste partiaaltoon, de hum). De diameter van Big Ben is 2.70 m. Het brons van de Big Ben, dat weinig tin bevat, is harder dan het traditionele brons, Y=200 GPa, en de a/D waarde is 1/12, zodat theoretisch fhum = 72 Hz. De gemeten grondtoon is 97 Hz.jkien schreef: ↑do 11 aug 2022, 01:12 Er blijkt een simpele formule te zijn om de grondtoon om te rekenen in de diameter D van de klok, namelijk f⋅D = c, waarin c een constante is. Dit werkt prima binnen een serie gelijkvormige klokken. In een klokkentoren zijn de klokken vaak gelijkvormig, met dezelfde constante, en veel Noord-Europese klokken hebben ongeveer dezelfde constante. De constante hangt af van de gebruikte partiaal: cnominal = 2⋅cslagtoon = 4⋅chum ; niet iedereen gebruikt dezelfde partiaal.