@piepkeduik
Heel veel dank voor jouw verhelderende reactie.
Iets wat me nu direct opvalt is een kleine contradictie.
Meer werk resulteert echter niet in meer inflatie.
De figuur beneden laat het verloop van deze Phillips-curve zien. In een jaar met hoge werkloosheid is de inflatie laag. In een jaar met lage werkloosheid is de inflatie hoog. Hierdoor is sprake van een negatieve relatie: wanneer de werkloosheid toeneemt daalt de inflatie; wanneer de werkloosheid afneemt stijgt de inflatie.
http://www.let.leidenuniv.nl/history/res/e...k07/evhw07.html
Nu heb ik inmiddels begrepen dat dit alleen op korte termijn werkt want door anticipatie van de mensen op het overheidsbeleid is het resultaat van de philips curve een illusie.
Deze relatie zou je wel kunnen stellen, want het is algemeen geweten dat situaties waarin iemand in een maand tijd de waarde van zijn spaardeposito's 100 keer in waarde ziet dalen tot vrij immorele toestanden kan leiden...Maar ik vermoed dat dit niet echt is wat je bedoelt . Het is ook niet zo dat indien de geldhoeveelheid in relatieve termen daalt, dat de mensen armer en dus minder 'materieel welstellend' worden. Belangrijk is de absolute waarde van het geld, maar dat onderscheid is voor de freaks
Toch wat mij over het algemeen opvalt is dat materialistisch ingestelde mensen behoorlijk immoreel kunnen handelen. Vooral als ik deze mensen vergelijk met niet materialistisch ingestelde mensen. Soms zijn de verschillen subtiel maar vaak ook behoorlijk heftig.
En hiermee stel ik dus dat jij mij wel door hebt
Ik ben op dit vlak 1 en ander aan het uitzoeken en hoop dat je in de toekomst nog wat vragen van mij zou kunnen beantwoorden.
Stelling is bij deze vergeten maar vond het ff een leuk en leerzaam gedachte spelletje maar misschien kom ik hier nog op terug in een andere variant