Volgens mij zijn er toch meerdere knallen achter elkaar maar je staat maar op een bepaald punt zodat je er maar 1 hoort.
Of heb ik t nu mis?
Moderator: physicalattraction
Je kunt elk geluid vaker horen als je op meerdere plaatsen tegelijk zou gaan staan. Het geluid breidt nou eenmaal naar alle kanten uit. 8)ptje schreef:Volgens mij zijn er toch meerdere knallen achter elkaar maar je staat maar op een bepaald punt zodat je er maar 1 hoort.
Of heb ik t nu mis?
Zoals al aangegeven komen de geluidsgolven op elkaar te liggen. Dit gebeurd niet alleen op geluidssnelheid maar ook bij supersone snelheid. Het vormt als het ware een kegel achter het vliegtuig (zelfde als de V vormige golven achter een boot):Maar waarom hoor je eigenlijk een knal?
Als het vliegtuig gewoon recht over je heen vliegt hoor je twee knallen vlak achter elkaar. Bij de neus van het vliegtuig stijgt de druk in een keer wat de eerste schok golf vormt. Naar de staart toe daalt de druk tot een onderdruk. Bij de staart wordt deze onderdruk ook in een keer opgeheven (naar normale druk) waardoor een tweede schokgolf ontstaat. Deze twee schokgolven hoor je dusMaar horen we dan een knal of meerde knallen achter elkaar ?
Ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoeld. Geluid wordt niet veroorzaakt doordat de moleculen tegen elkaar aanbotsen maar doordat deeltjes lokaal even heen en weer worden bewogen wat tot lokale verandering van de dichtheid leidt. Dit is dus een drukgolf en deze hoor jij. Als de drukgolf voorbij is, is het deeltje weer terug in zijn oorspronkelijk positie en doet dus niks meer.Aha....maar het vliegtuig blijft doorvliegen met zijn enorme snelheid en er horen dan steeds nieuwe knallen tot stand te komen, want de luchtmoleculen blijven tegen elkar botsen, of heb ik het mis ?
Dat is wanneer die schokgolf jou oor passeert...Dat is wanneer het vliegtuig door de schokgolven heen breekt
Even een vraag. Als jij dus even snel gaat als het vliegtuigt. En je zweeft precies in de ruimte waar de deeltjes in elkaar worden gedrukt. Dan blijft je die knal horen. Of heb ik het dan verkeerd!!Ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoeld. Geluid wordt niet veroorzaakt doordat de moleculen tegen elkaar aanbotsen maar doordat deeltjes lokaal even heen en weer worden bewogen wat tot lokale verandering van de dichtheid leidt. Dit is dus een drukgolf en deze hoor jij. Als de drukgolf voorbij is, is het deeltje weer terug in zijn oorspronkelijk positie en doet dus niks meer.Aha....maar het vliegtuig blijft doorvliegen met zijn enorme snelheid en er horen dan steeds nieuwe knallen tot stand te komen, want de luchtmoleculen blijven tegen elkar botsen, of heb ik het mis ?
De normale geluidsgolven (de cirkels) overlappen elkaar vooral op de rand van de kegel (zie de grootste twee cirkels op de rand van de kegel). Hierdoor onstaat daar een schokgolf. De < is dus gewoon een schokgolf die mee beweegt met het vliegtuig. Omdat deze schokgolf aan jouw voorbij gaat met hoge snelheid neem je dit waar als een knal (de hoge drukverandering in korte tijd zorgt ervoor dat jij dit waarneemt als geluid). Buiten de kegel is geen geluid, daar kunnen de cirkels niet komen. In de kegel is gewoon het geluid van het vliegtuig. Voor de knal hoor je een supersoon vliegtuig dus ook niet aankomen.
Even een vraag. Als jij dus even snel gaat als het vliegtuigt. En je zweeft precies in de ruimte waar de deeltjes in elkaar worden gedrukt. Dan blijft je die knal horen. Of heb ik het dan verkeerd!!
En nu even een paar vragen:De knal hoor je als de schokgolf bij jou langskomt, stel dat het vliegtuig omdraait en weer langskomt, zal je dus gewoon een tweede knal horen.
Het is dus niet zo dat als je een knal hoort er op dat moment een vliegtuig door de geluids"barriere" gaat, het kan net zo goed zijn dat ie al langere tijd met een snelheid vliegt die groter is dan Mach 1