Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Anonymous
Artikelen: 0

Re: geluidsbarriere

Volgens mij zijn er toch meerdere knallen achter elkaar maar je staat maar op een bepaald punt zodat je er maar 1 hoort.

Of heb ik t nu mis?
Mafkees
Artikelen: 0
Berichten: 338
Lid geworden op: ma 02 aug 2004, 13:19

Re: geluidsbarriere

ptje schreef:Volgens mij zijn er toch meerdere knallen achter elkaar maar je staat maar op een bepaald punt zodat je er maar 1 hoort.

Of heb ik t nu mis?
Je kunt elk geluid vaker horen als je op meerdere plaatsen tegelijk zou gaan staan. Het geluid breidt nou eenmaal naar alle kanten uit. 8)
Anonymous
Artikelen: 0

Re: geluidsbarriere

Maar waarom hoor je eigenlijk een knal?
Zoals al aangegeven komen de geluidsgolven op elkaar te liggen. Dit gebeurd niet alleen op geluidssnelheid maar ook bij supersone snelheid. Het vormt als het ware een kegel achter het vliegtuig (zelfde als de V vormige golven achter een boot):

Afbeelding

Op de randen van de kegel komen de geluidsgolven op elkaar te liggen wat zich tot een schokgolf vormt. Een vliegtuig op supersone snelheid veroorzaakt dus inderdaad een voortdurende knal en jij hoort die als de randen van de kegel jouw passeren (een korte knal dus).
Maar horen we dan een knal of meerde knallen achter elkaar ?
Als het vliegtuig gewoon recht over je heen vliegt hoor je twee knallen vlak achter elkaar. Bij de neus van het vliegtuig stijgt de druk in een keer wat de eerste schok golf vormt. Naar de staart toe daalt de druk tot een onderdruk. Bij de staart wordt deze onderdruk ook in een keer opgeheven (naar normale druk) waardoor een tweede schokgolf ontstaat. Deze twee schokgolven hoor je dus
Anonymous
Artikelen: 0

Re: geluidsbarriere

Aha....maar het vliegtuig blijft doorvliegen met zijn enorme snelheid en er horen dan steeds nieuwe knallen tot stand te komen, want de luchtmoleculen blijven tegen elkar botsen, of heb ik het mis ?
Anonymous
Artikelen: 0

Re: geluidsbarriere

Aha....maar het vliegtuig blijft doorvliegen met zijn enorme snelheid en er horen dan steeds nieuwe knallen tot stand te komen, want de luchtmoleculen blijven tegen elkar botsen, of heb ik het mis ?
Ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoeld. Geluid wordt niet veroorzaakt doordat de moleculen tegen elkaar aanbotsen maar doordat deeltjes lokaal even heen en weer worden bewogen wat tot lokale verandering van de dichtheid leidt. Dit is dus een drukgolf en deze hoor jij. Als de drukgolf voorbij is, is het deeltje weer terug in zijn oorspronkelijk positie en doet dus niks meer.

De normale geluidsgolven (de cirkels) overlappen elkaar vooral op de rand van de kegel (zie de grootste twee cirkels op de rand van de kegel). Hierdoor onstaat daar een schokgolf. De < is dus gewoon een schokgolf die mee beweegt met het vliegtuig. Omdat deze schokgolf aan jouw voorbij gaat met hoge snelheid neem je dit waar als een knal (de hoge drukverandering in korte tijd zorgt ervoor dat jij dit waarneemt als geluid). Buiten de kegel is geen geluid, daar kunnen de cirkels niet komen. In de kegel is gewoon het geluid van het vliegtuig. Voor de knal hoor je een supersoon vliegtuig dus ook niet aankomen.
Anonymous
Artikelen: 0

Re: geluidsbarriere

Als een vliegtuig de geluidsbarriere doorbreekt hoor je maar een keer een knal. Dat is wanneer het vliegtuig door de schokgolven heen breekt. Eenmaal supersoon leidt dit niet tot een reeks knallen, zoals eerder werd verondersteld!
Gebruikersavatar
einstone
Artikelen: 0
Berichten: 166
Lid geworden op: di 03 aug 2004, 12:20

Re: geluidsbarriere

Dat is wanneer het vliegtuig door de schokgolven heen breekt
Dat is wanneer die schokgolf jou oor passeert...
Gebruikersavatar
groencontainer
Artikelen: 0
Berichten: 89
Lid geworden op: di 16 nov 2004, 22:46

Re: geluidsbarriere

De knal hoor je als de schokgolf bij jou langskomt, stel dat het vliegtuig omdraait en weer langskomt, zal je dus gewoon een tweede knal horen.

Het is dus niet zo dat als je een knal hoort er op dat moment een vliegtuig door de geluids"barriere" gaat, het kan net zo goed zijn dat ie al langere tijd met een snelheid vliegt die groter is dan Mach 1.
Anonymous
Artikelen: 0

Re: geluidsbarriere

Aha....maar het vliegtuig blijft doorvliegen met zijn enorme snelheid en er horen dan steeds nieuwe knallen tot stand te komen, want de luchtmoleculen blijven tegen elkar botsen, of heb ik het mis ?
Ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoeld. Geluid wordt niet veroorzaakt doordat de moleculen tegen elkaar aanbotsen maar doordat deeltjes lokaal even heen en weer worden bewogen wat tot lokale verandering van de dichtheid leidt. Dit is dus een drukgolf en deze hoor jij. Als de drukgolf voorbij is, is het deeltje weer terug in zijn oorspronkelijk positie en doet dus niks meer.

De normale geluidsgolven (de cirkels) overlappen elkaar vooral op de rand van de kegel (zie de grootste twee cirkels op de rand van de kegel). Hierdoor onstaat daar een schokgolf. De < is dus gewoon een schokgolf die mee beweegt met het vliegtuig. Omdat deze schokgolf aan jouw voorbij gaat met hoge snelheid neem je dit waar als een knal (de hoge drukverandering in korte tijd zorgt ervoor dat jij dit waarneemt als geluid). Buiten de kegel is geen geluid, daar kunnen de cirkels niet komen. In de kegel is gewoon het geluid van het vliegtuig. Voor de knal hoor je een supersoon vliegtuig dus ook niet aankomen.
Even een vraag. Als jij dus even snel gaat als het vliegtuigt. En je zweeft precies in de ruimte waar de deeltjes in elkaar worden gedrukt. Dan blijft je die knal horen. Of heb ik het dan verkeerd!!
Vortex29
Artikelen: 0
Berichten: 683
Lid geworden op: wo 03 nov 2004, 00:41

Re: geluidsbarriere

Dan hoor je geen geluid.
Roel80
Artikelen: 0
Berichten: 109
Lid geworden op: do 04 nov 2004, 12:35

Re: geluidsbarriere

Even een vraag. Als jij dus even snel gaat als het vliegtuigt. En je zweeft precies in de ruimte waar de deeltjes in elkaar worden gedrukt. Dan blijft je die knal horen. Of heb ik het dan verkeerd!!


Geluid krijg je doordat de druk in korte tijd varieert. Heb je constant een lage of hoge druk, de situatie die jij nu aangeeft, is er geen geluid (je hoort bijv. ook geen geluid als je paar meter het water in duikt terwijl de druk daar vele malen hoger is dan bij een geluidsgolf). De schokgolf passeert jouw oor waardoor de druk in korte tijd normaal>hoog>laag>normaal wordt, en daardoor hoor jij dat. Ga je met de schokgolf mee ondervindt je alleen een hogere druk van de schokgolf. Stel dat je iets langzamer of sneller dan de drukgolf bent hoor je waarschijnlijk nog niks, de drukvariatie duurt in verhouding zo lang dat de frequentie te laag is om te horen. (je hoort dus ook een lagere frequentie als je met het vliegtuig mee beweegt dan als je in tegenovergestelde richting zou bewegen).
Ad@mski
Artikelen: 0
Berichten: 7
Lid geworden op: do 18 nov 2004, 21:07

Re: geluidsbarriere

De knal hoor je als de schokgolf bij jou langskomt, stel dat het vliegtuig omdraait en weer langskomt, zal je dus gewoon een tweede knal horen.

Het is dus niet zo dat als je een knal hoort er op dat moment een vliegtuig door de geluids"barriere" gaat, het kan net zo goed zijn dat ie al langere tijd met een snelheid vliegt die groter is dan Mach 1
En nu even een paar vragen:

1.) Dus in feite als een vliegtuig door de geluisbarierre heen breekt "zendt" deze een constante knal uit?? of is het een eenmalige knal alleen op het moment dat deze barriere wordt gebroken?? Alleen je hoort het niet constant omdat het geluid jou op een gegeven moment niet meer bereikt?????

2.)En als je in dat geval dus met een snelheid zou vliegen onder de snelheid van het geluid, en een vliegtuig passeert jou dan met een snelheid die net hoger ligt dan de snelheid van het geluid........hoor je dan de knal een langere periode????

3)Als je zelf op het vliegtuig zit die door de barriere gaat hoor je de knal zelf dan ook. En als het antwoord op vraag 1 'ja' is dan zou je dus gek worden van de herrie :shock:

Of snap ik er nu helemaal niet meer van......
Gebruikersavatar
groencontainer
Artikelen: 0
Berichten: 89
Lid geworden op: di 16 nov 2004, 22:46

Re: geluidsbarriere

punt 3: Nee, je hoort geen knal dan, omdat je achter de schokgolf zit. Althans als je niet in de punt van het vliegtuig zit :shock: . De punt van de neus van het vliegtuig zorgt voor de schokgolf, welke weer voor de knal zorgt.

Overigens, als je in de schokgolf zelf zit, hoor je ook geen knal, een schokgolf is immers alleen een verschil in druk. Als je dus konstant in een hoge druk zit hoor je normaal. Geluid is immers snelle verandering in drukken, als de druk konstant is, produceert dat dus geen geluid.

Punt 2: Nee, het gaat om een schokgolf, niet om een geluidsgolf (hoewel een geluidsgolf theoretisch uit zeer lichte schokgolven bestaat). Maar in dit geval gaat het om een sterke schokgolf. Snelheden opzich hebben daar geen invloed op.

Punt 1: Zo zou je het kunnen zeggen. Het vliegtuig zorgt voor een konstante schokgolf. Als deze schokgolf een waarnemer passeert hoor je de knal. Een vliegtuig die door de geluids barriere gaat produceert dus geen knal maar een schokgolf! En een schokgolf kan je waarnemen door een knal, als ie je passeert.
De inhoud van een pizza met straal z en dikte a =Pi*z*z*a
Ad@mski
Artikelen: 0
Berichten: 7
Lid geworden op: do 18 nov 2004, 21:07

Re: geluidsbarriere

Ja oke ...is wel duidelijk.

Alleen bij punt 2 die schokgolf heeft ook een bepaalde snelheid, dus het heeft dergelijk wel met snelheid te maken (Toch).

Als ik dus in een vliegtuig zit die maar +/- 5 km/h langzamer gaat dan de vliegtuig die door de bariere heen gaat (als het theoretisch mogelijk is) dan zou die schokgolf er toch langer over doen om mij te passeren.......

Terug naar “Natuurkunde”