In mijn geval toch niet. Als de platenmaatschappijen, Holleywood en de gamesindustrie het eerlijk zouden spelen dan speel ik het ook eerlijk. Ik ga niet 2 keer betalen.Dit vind ik maar smoesjes om zonder gewetenswroeging te kunnen stelen.
Als ik nu bijvoorbeeld een spel koop dan betaal ik minstens 5 keer zo veel omdat ik dan ook mag meebetalen voor die 4 anderen die het gecopiëerd hebben.
Als ik een cd koop dan betaal ik minstens het dubbele, enerzijds vanwege het downloaden, anderzijds omdat ik voor al mijn lege schijfjes (die ik niet enkel voor muziek gebruik) ook al heb betaald aan dezelfde bedrijven.
Dank je de koekoek
Ik laat niet met mijn voeten spelen.
Nog even een extra argument aandragen, niet het sterkste maar voor mij persoonlijk speelt het wel een rol:
als ik in Nederland een CD koop dan is die prijs aangepast aan de Nederlandse markt. Omdat we een klein landje zijn en elk volk nu eenmaal behoefte heeft aan eigen artiesten (sommige individuen van een volk zien dat wel anders) hebben wij hier naar mijn indruk relatief veel nationale B-artiesten die voor de Nederlandse markt ook onderdeel zijn van diezelfde platenorganisaties.
Nu heeft Nederland een enkele goede arties maar de meesten, dat trekt voor mij op weinig.
Als ik een CD koop van Elton John of Joss Stone dan wil ik niet de weinig succesvolle Nederlandse B-artiesten subsidiëren wat volgens mij op dit moment wel gebeurd. Ik ben bereid om wat voor die artiest zelf te betalen van wie ik de CD koop, ik ben ook bereid wat investeringskosten in talent te betalen maar ik ben niet bereid om meer te moeten betalen om op die manier de Nederlandse muziek ook nog een beetje levend te houden.
Het is moeilijk om dit te bewijzen omdat de prijzen weinig transparant zijn. Bij mijn weten hebben de labels nog geen openheid van zaken gegeven over hoe de prijs tot stand komt. Het valt wel op dat de CD's in de states goedkoper zijn dan in Europa wat ik verdacht vind, naar aanleiding waarvan ik bovenstaande hypothese heb ontwikkeld.
Nu nog even reageren.
Ook na jouw uitleg gelezen te hebben vind ik het nog steeds een vies spelletje.Films worden met veel kans op verlies geproduceerd en de rechten ervan met veel kans op verlies door Nederlandse bedrijven gekocht. Als die dvd's uit de VS ook op Nederlandse recorders konden worden afgespeeld zou de Nederlandse rechthebbende ernstig benadeeld kunnen worden door paralelimporteurs die geen rechten hebben betaald. Daarom zijn ze regiobeveiligd. Dit is geen 'vies spelletje'
Ik wil betalen voor de film zelf, niet voor handige rijke jongens die zichzelf nog verder verrijken over de rug van de filmliefhebber. Ik heb niets met die tussenhandel te maken, ze geven geen enkele toegevoegde waarde aan de film dus wil ik ook niet betalen aan hun. Ik wil hun juist buitenspel zetten net als dat ik om dezelfde reden een groot voorstander ben van het verspreiden van boeken, ook schoolboeken, via Internet.
Jij zal inhoudelijk wellicht wat meer van deze business afweten dan ik dus leg jij mij alsjeblieft eens uit waarom er in hemelsnaam een Nederlandse rechthebbende zou moeten zijn. Waar is dat goed voor? Wordt de film er beter door? Heb ik daar als filmliefhebber iets aan? Ik betwijfel het maar ik wacht jouw uitleg af. Ik vind het juist een zegen van het Internet dat we dit soort tussenhandel steeds meer kunnen elimineren. De productiemaatschappijen zullen nu ongetwijfeld ook kritischer naar de kosten gaan kijken.
Ik zie niet in waarom je rechten zou moeten kopen voor het importeren, is voor mij bullshit.
Bij mijn weten werkt het als volgt:
Een producent financiert de film en facilliteert het vaak. Omdat de producent (columbia, touchstone, dreamworks enz) veel geld heeft zijn de regisseurs, acteurs enz. van die producent afhankelijk om de door hun geliefkoosde film te kunnen maken. In ruil voor het financieren krijgt de producent de rechten van die film. Elke keer wanneer die film verkocht wordt (cinema, DVD, tv-zenders) krijgt de producent een vast bedrag, namelijk dat bedrag wat ze hebben afgesproken.
Waar is het dan voor nodig dat één partij de importrechten krijgt en zo op een zeer makkelijke wijze veel geld krijgt?
Dat is dus een vorm van gelegitimeerde diefstal [rr]Films worden met veel kans op verlies geproduceerd en de rechten ervan met veel kans op verlies door Nederlandse bedrijven gekocht. Als die dvd's uit de VS ook op Nederlandse recorders konden worden afgespeeld zou de Nederlandse rechthebbende ernstig benadeeld kunnen worden door paralelimporteurs die geen rechten hebben betaald. Daarom zijn ze regiobeveiligd. Dit is geen 'vies spelletje'
Inderdaad heeft de onafhankelijke artiest hier nog niet eens wat aan.
Ik kies er nu pragmatisch voor om meestal te downloaden en incidenteel een CD te kopen van die artiesten die ik echt goed en/of talentvol vind, dat lijkt mij een eerlijke oplossing gezien het bedrag wat ik op lege schijfjes betaal.