Ruben01
Artikelen: 0

Re: [sitebuilding] gratis php host

Ger schreef:HTML kun je op alle hosts plaatsen. HTML is namelijk geen scripttaal maar een opmaaktaal voor documenten en daarmee onafhankelijk van een server. De HTML-documenten worden gelezen door je browser die het omtovert tot hetgeen jij ziet als een webpagina. Net zoals een .doc-document wordt gelezen door bijvoorbeeld Word. Open voor de grap maar eens een .doc-bestand in kladblok. Ziet er toch heel anders uit dan als je het met Word opent hè? :D

PHP daarentegen is wel een scripttaal. De server genereert op basis van het PHP-bestand (en vaak SQL) een HTML-document dat door de browser van de gebruiker geïnterpreteerd wordt.
okay ik begrijp het, met gratis webruimte kan ik dus een HTML site online brengen ?

In welk programma kan ik die HTML code best schrijven en waar kan ik deze dan gratis online zetten ?

>>Edit: nog een vraagje: met HTML is dus niet zoveel mogelijk ? Heeft er iemand een site waar duidelijk staat wat je kan en niet ?
Ger

Och, ook met HTML kan je veel voor elkaar krijgen hoor. De belangrijkste beperking tov scripttalen is dat je met HTML alleen statische pagina's kan maken. Zie het zo: alles wat je met plaatjes, tekst, kleuren, etc kan bewerkstelligen, kan je ook met HTML maken. Je kan het alleen niet koppelen aan de instellingen van een gebruiker oid, zoals wel op dit forum (PHP dus) kan. Dit forum bepaalt op dit moment bijvoorbeeld voor mij dat er een aantal knoppen voor moderatie beschikbaar zijn, terwijl jij die op exact dezelfde URL niet ziet. PHP is dus dynamisch, HTML is statisch, om even het belangrijkste onderscheid te maken.

Een handig open source programma voor HTML bewerking vind ik Crimson Editor. Heel simpel programma, dat wel herkent wat jij typt als je het bestand hebt opgeslagen als een bepaald type. Heb jij het opgeslagen als HTML dan krijgen alle correcte tukjes HTML-code een kleur. Maak je een fout, dan blijft het zwart. En alleen de voor HTML-pagina's geschikte code krijgt een kleurtje. Gooi je er per ongeluk PHP tussendoor zal dit niet aagegeven worden als correct.

Voor het gratis hosten schijnt het eerder genoemde Funpic goed te zijn, maar zoals gezegd heb ik daar geen ervaring mee.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
jhnbk

Voor html editing gebruik ik
Als alternatief voor PHP zou je wellicht ook eens naar [url=http://www.rubyonrails.org/]Ruby on Rails</a> kunnen kijken?
hoe ver staat dit project eigenlijk, en wordt het al voldoende door servers ondersteunt?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
rodeo.be

Gezien de mogelijkheden van sitebuilding in PHP, wil ik dit graag leren. Echter, er zijn nergens gratis hosts te vinden die PHP ondersteunen. Nu kan ik er wel voor gaan betalen, maar dat wil ik niet. Niet omdat ik Dagobert Duck 2 ben, maar eerder omdat het te duur is, aangezien ik het alleen wil leren. Is er misschien iemand die een gratis host kent die PHP ondersteunt?
www.awardspace.com, heb daar een gratis account gehad, inclusief database en php
???
DePurpereWolf

Komop Q, je bent toch informaticastudent? PHP wordt gewoon ondersteund door de host, vrijwel elke betaalde host ondersteund het en een deel van de gratis hosts ook. Natuurlijk zijn daar beveiligingen aan verbonden en vaak wordt er ook gebruik gemaakt van Apache. Kijk naar WSF (of alle andere miljoenen internetfora). Daar wordt volop aan getweaked en getest. En daarmee worden ook fouten in de PHP gemaakt. Maar serveroverloads hierdoor komen zo goed als nooit voor.
Dat kan wel zijn, maar php testen op je eigen computer gaat toch veel sneller, je hebt namelijk geen ftp nodig, je kunt gewoon documenten editen zoals bij elk ander bestand. Ook krijg je veel meer gevoel voor wat nu een zwaar en wat nu een licht script is. Als je gratis en goed wil, moet je het zelf installeren, ik kan namelijk niks zeggen over de snelheid van gratis php-servers.
qrnlk
Lorentziaan

hoe ver staat dit project eigenlijk, en wordt het al voldoende door servers ondersteunt?
Ruby on rails gaat als een trein en steeds meer hosts ondersteunen het.

Het is heel wat netter dan PHP, met nette model view controller organisatie en een redelijk hoog abstractie niveau. (zie ook deze videos)
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
jhnbk

aha, dan kan 'k dat wss sneller leren dan php omdat ik python al onder de knie heb ?

'k meen mij te herinneren dat er ook zoiets was voor python, maar 'k vindt het niet meer.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
qrnlk
Lorentziaan

jhnbk schreef:aha, dan kan 'k dat wss sneller leren dan php omdat ik python al onder de knie heb ?

'k meen mij te herinneren dat er ook zoiets was voor python, maar 'k vindt het niet meer.
django een beetje anders maar ook erg goed. (een vergelijking (oud, 2005))

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
jhnbk

bedankt, daar ga ik ooit wel eens naar zien, maar eerst terug html onder de knie krijgen, daar ligt een laag stof van 2 jaar op :D
qrnlk
Lorentziaan

Wellicht handig: Spiek briefjes voor html,css en Javascript.

Leer ook javascript.

jhnbk

'k kan dus van alles (css html js) een beetje, maar nooit veel op geoefend omdat ik mij liever bezig hield met gewone programma's

bedankt voor de links, die kunnen van pas komen
Bart

jhnbk schreef:aha, dan kan 'k dat wss sneller leren dan php omdat ik python al onder de knie heb ?

Als jij python kent, dan kun je PHP in een half uur leren.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
Cycloon

Idd, alle c(++) derivaten lenen zich perfect om ook php snel onder de knie te krijgen.

Ik heb zelf html geleerd op m'n 15 jaar, dan heb ik zo'n 2-3 jaar met het programmeertjetaaltje in mIRC gewerkt aan chatgames (wat me zeer goed beviel). Sinds dit jaar doe ik een informatica richting waarbij ik c++ heb geleerd. 2 maand geleden ben ik zelfstandig begonnen met PHP wat zonder enig probleem is gelukt.

Je kan makkelijk alles zelf bereiken, alleen moet je zelf wat durven opzoeken, en vooral veel rondkijken en lezen! :D
qrnlk
Lorentziaan

Als hij django kan gebruikten dan hoeft hij geen PHP te leren.

Django is een beetje (understatement of the year?) prettiger werken dan PHP volgens mij.

jhnbk

idd, 'k heb nu delen van een website gebouwd, maar daar komt niets van php of javascript ofzo in voor. (puur zakelijk design) maar het is wel de bedoeling om nog een fotoscript in php te schrijvenµ

@Bart: goed dat ik weet dat het php wel meevalt.

@qrnlk: dan zal 'k eerst een server moeten zoeken die dat ondersteunt (website staat wel nog niet online, dus 'k kan nog altijd een geschikte server zoeken)

Terug naar “Informatica en programmeren”