\(m_{kat}a_{kat}+m_{vrouw+doos}a_{vrouw+doos}=0\)
Als in het midden \(a_{kat}=0\)
dan leert de wiskunde ons dat in het midden\(a_{vrouw+doos}=0\)
,met
\(a_{vrouw}=a_{doos}\)
,zodat
\(a_{vrouw}=0\)
Moderator: physicalattraction
Dit is niet alleen raar. Het is gewoon fout. De impuls van het hele systeem blijft behouden. Verandering van impuls is kracht. Als de kat niet versnelt, werkt er geen resulterende kracht op hem en verandert zijn impuls dus ook niet. Hieruit volgt automatisch dat de impuls van de rest van het systeem ook niet verandert. Er werkt dus geen nettokracht op de vrouw+doos combinatie, en ze zullen dus ook een versnelling nul hebben.Dus alhoewel de kat een versnelling 0 heeft in het midden is dit niet het geval voor de vrouw, haar snelheid is wel 0 maar niet haar versnelling als de kat in het midden is.
Dan kan prima en dat wordt dan daarom ook gedaan. Je verwart het feit dat je op een tijdstip de versnelling niet direct kan meten met het feit dat iets wel een versnelling kan hebben op een bepaald tijdstip. Dit heeft overigens NIKS te maken met de trant van de vraagstelling en hier gaan we het hier dus ook niet over hebben.Je kunt gewoon niet voor een tijdstip t=0 spreken over wel of geen versnelling
@kotje:
Wat is volgens jou\(v_{maxkat}\)? (je bedoelt volgens mij namelijk de snelheid van de kat als de vrouw stilstaat, maar dat is echt niet de maximale snelheid van de kat.)
Prima, maar er is geen enkele reden om die snelheid met 'max' aan te duiden.Deze snelheid is de snelheid van de kat (ook zin) als de vrouw de doos krijgt.
Die 'want' is dus misplaatst.Want de kat loopt juist in het midden.
Voor mij is de snelheid van de kat maximum als ze in het midden is. Dit was toch zo bedoelt in de vraagstelling.Prima, maar er is geen enkele reden om die snelheid met 'max' aan te duiden.
Waar je maar wilt. Dat is precies mijn punt. Het maximum hoeft niet in het midden te liggen. Laat bijvoorbeeld de kat voor driekwart doos versnellen en een kwart afremmen.Waar zou die elders kunnen maximum zijn volgens jouw?
graag post #16 herbekijken. Deze start precies van 'de hoeveelheid van beweging is bewaard'. Zoals daar staat aangeduid impliceert dit dat de versnelling van de vrouw gelijk is aan 0 als de versnelling van de kat gelijk is aan 0. Ik zie dus niet goed hoe je dit kan gebruiken als kritiek op mijn post...de hoeveelheid van beweging. Het is juist dit dat ten alle tijde bewaard blijft. Of staat mijn natuurkunde kennis al op zo'n laag pitje?
Ik weet niet als dit de wet van behoud hoeveelheid van beweging is die ge hier opschrijft, het trekt meer op de wet actie=-reactie.eendavid schreef:Dat is raar. Met vanzelfsprekende notatie leerde men mij
\(m_{kat}a_{kat}+m_{vrouw+doos}a_{vrouw+doos}=0\)Als in het midden
\(a_{kat}=0\)dan leert de wiskunde ons dat in het midden
\(a_{vrouw+doos}=0\),
met
\(a_{vrouw}=a_{doos}\),
zodat
\(a_{vrouw}=0\)
Ik meen dat als ge de wet van behoud hoeveelheid van beweging toepast ge automatisch bij mijn antwoord komt.1)Zal zij in beweging komen bij het aannemen van de doos? Welke beweging krijgt ze eventueel?
De versnelling van de kat en de vrouw zijn gekoppeld via de derde wet van Newton, de wet van behoud van impuls of de wet van hoeveelheid van beweging (in principe drie verschijningsvormen van dezelfde wet, sterker nog, volgens mij is 'impuls' hetzelfde als 'hoeveelheid beweging' (danwel lineair moment)).Dus alhoewel de kat een versnelling 0 heeft in het midden is dit niet het geval voor de vrouw, haar snelheid is wel 0 maar niet haar versnelling als de kat in het midden is.
en daarin heb je gelijk, en dat is ook al meerdere keren onderschreven. De onenigheid is enkel ontstaan door je uitspraak die ik hierboven herhaald heb. Als je nu gewoon even zegt dat je je toen vergiste dan kunnen we weer verder tot de orde van de dag...Ik wil er wel de nadruk op leggen dat er gevraagd wordt zal ze in beweging komen en ik meen dat we hier ja moeten op antwoorden.
Ik heb inderdaad die uitspraak gedaan en ik vraag mij nog altijd als het zo niet is hoe de vrouw in beweging kan komen. Dus ik heb veel moeilijkheden om van die bewering af te stappen.Kotje, je bent aan het proberen te verdoezelen dat een eerdere uitspraak die je gedaan hebt gewoon niet klopt, en wel deze:
neen, de vraag was of ze versnelt op het ogenblik dat ze de doos aanneemt. Ik heb mijn argumenten, die correct zijn, gegeven, en mijn interesse in de discussie is weg. Ik zal hier dus eindigen.Ik wil er wel de nadruk op leggen dat er gevraagd wordt zal ze in beweging komen en ik meen dat we hier ja moeten op antwoorden.