Moderator: Rhiannon
Da's uiteraard ook weer waar. Nou van die plant is wat wij er van gemaakt hebben. Vanaf dat je kijkt bestaat de plant. Dus na verloop van tijd ga je er vanuit dat die plant er altijd staat. Maar dat is dus niet per defenitie zo.hansnld schreef:Misschien is dat meetinstrument er ook niet meer als je niet kijkt?
Maar planten groeien ook, iedere dag een beetje... daarnaast hoef je iets niet te zien om te weten of het er is. De bomen naast je huis ritselen in de wind. Daardoor weet je dat ze er zijn. Ook gevolgen van weer, natte stoep de volgende dag, of een pak sneeuw.
Maar dat alles zegt niets over wel of geen simulatie. Toch?
Wat als we er vanuit gaan dat hij geprogrammeerd is en wij doordat wij hier vanuit gaan een manier weten te vinden om met de programmeur in contact te komen? Er niet over nadenken is dan het missen van de grootste kans aller tijden.
Louter filosofisch kan je er natuurlijk geen antwoord opgeven, en er is zelfs een wetenschappelijke context. Één van de gevolgen van de Quantum-theorie zegt dat een deeltje niet bestaat, wanneer het niet wordt waargenomen.
Ja ik zie waar je heen wilt maar het probleem wat ik ermee heb is dat in de simulator, simulatie alles is.hansnld schreef:Je maakt scherpe observaties Hopper
Voor ons is de simulatie echter nog steeds echt, en er van uitgaan dat je niets kan bereiken in een simulatie is bij voorbaat opgeven. Sneller dan het geluid kon er nooit gevolgen worden, en toch, het gebeurde.
Meerdere geleerden zijn tot de conclusie gekomen dat er een mogelijkheid is dat wij in een simulatie leven. We kunnen in dat geval onze ogen daarvoor niet sluiten. En wat als wij een manier vinden om de simulatie te manipuleren, moeten wij dat dan nalaten? Stel dat wij ziektes kunnen uitbannen?
Of, stel dat we al onbewust bezig zijn met manipuleren, stel dat het programma van losse simulaties in de grote simulatie er uitziet als b.v. DNA? De werking van DNA is in ieder geval hetzelfde als dat van een computerprogramma.
Zie je waar ik heen wil?
Oja, de man in de spiegel? Wie weet ben ik het wel.
Zijn we allemaal manifestaties van hetzelfde programma.
Hahahha, zulke ideeen heb ik zo vaak gehad, toen ik klein was. Misschien was iedereen anders dan ze zich voordeden, misschien wilden ze me op de proef stellen, misschien was ik bijv. geestelijk gehandicapt en wilden mijn ouders mij het gevoel geven dat ik normaal was, en kochten ze iedereen om om zich te gedragen als mij... Ja, dat heb ik vaak gedacht In die tijd dacht ik ook weleens aan deze stelling: Is er misschien gewoon iemand Sims aan het spelen ofzo? Ik heb er ook aang edacht dat het misschien zo is: Iedereen leeft in zijn eigen wereldje: iedereen ziet iets anders, iedereen hoort iets anders... Het is dan niet zo dat als er iets gebeurd dat de ene het dan wel ziet en de andere niet, maar de ene ziet iets anders gebeuren dan de andere. Dit kan natuurlijk niet, want dan zou het met leven en dood erg moeilijk gaan om het allemaal uit te laten komen. Maar het kan wel zo zijn dat iedereen een eigen wereldje heeft, en dat iedereen de enige echte persoon in zijn eigen wereldje is, of dat ik de enige mens ben, het enige levende wezen. Daar zullen we waarschijnlijk niet achter komen.Dat simulatie-idee had ik al in het begin van de jaren '60, en toen bestonden nog geen computers. Ik vroeg me ook af, net zoals vele anderen, of al die mensen geen toneeltje speelden, speciaal voor mij. En achter mijn rug, als ik weg was, gewoon niets meer deden tot ik weer langs kwam fietsen
Van de aarde? Van de mensheid zou ik zeggen. Maar wat dat betreft hoeven we niet te wachten op robots met eigen wil; de mensheid is al een hele tijd in staat om zichzelf uit te roeien (de middelen zijn er).dan zouden we ook robots kunnen maken met een eigen wil. Dat kan het einde van de aarde betekenen:)