heraldo
Artikelen: 0

Re: Reserveringskosten betalen na mondelinge overeenkomst = kopen?

Eric,

het klinkt correct wat jij zegt dat de koop ongedefineerd is. Ik heb dat aan de advocaat voorgelegd, zij ging zich indiepen in de boeken erover. Voorlopig hebben wij een advocaat ingeschakeld om de eerste brief samen te stellen. Daarna gaan wij stap voor stap verder, scherp lettend op de kosten. Je hebt ook gelijk over frauduleus gedrag van de handelaar, maar dat moet (voor mij gevoel) echt aantoonbaar zijn willen wij de zaak winnen. Dus mijn verlangen naar "solid evidence" - het sjoemelen met de km stand.

En afschrijven... Als ik in m'n hart en nieren een zakenman was die de wereld via de baten-lasten bril zag, was ik dat al lang gedaan (en dan is het mij ook verder niet duidelijk wat er verder gebeurt. Als zij de auto na een half jaar stilte doorverkopen, en ik daarna kom met mijn bewijs van aanbetaling - wat dan?) Maar daar ben ik veel te idealistisch voor, het gedachte om dit soort mensen te lonen voor dit soort zwendel-praktijken gaat in strijd met mijn levensprincipes. Even als de ruiten van de winkel in woede slopen, trouwens. Ik geloof in het nederlands rechtsysteem en ik geloof dat misdaad gestraft moet worden. Een advocaat (tot en met de zitting) komt op 2-3keuro. Misschien hoeft het niet zo ver te komen. Maar daar moet ik toch wel bewijs van het knoeien met km-stand kunnen tonen.

Om consumentenorganizaties er bij te betrekken moet ik ook bewijs hebben, denk ik. Zij gaan toch niet gewoon mijn woord geloven boven die van de dealer?!

Nogmaals, ik ben absoluut niet boos op mezelf. Ik ben wel ongelukkig met het feit dat in onze rechtstaat de dief "in my face" mijn geld steelt, en het systeem zegt "bend over and move on". Het is wel de wijsheid, maar van dit soort wijsheden wordt de wereld niet beter... (daar hebben wij weer een wereldverbeteraar)
E.Desart

heraldo schreef:Ik geloof in het nederlands rechtsysteem en ik geloof dat misdaad gestraft moet worden. Een advocaat (tot en met de zitting) komt op 2-3keuro. Misschien hoeft het niet zo ver te komen. Maar daar moet ik toch wel bewijs van het knoeien met km-stand kunnen tonen.

Om consumentenorganizaties er bij te betrekken moet ik ook bewijs hebben, denk ik. Zij gaan toch niet gewoon mijn woord geloven boven die van de dealer?!

Nogmaals, ik ben absoluut niet boos op mezelf. Ik ben wel ongelukkig met het feit dat in onze rechtstaat de dief "in my face" mijn geld steelt, en het systeem zegt "bend over and move on".
Ik lees dat het onrecht jou aangedaan je al minstens 2K Euro extra waard is.

Gaat dit om het rechtssysteem? Je behandelt strikt jouw individuele zaak. Consumentenorganisaties praten voor velen en zijn veel vrijer (binnen grenzen) in hun uitlatingen en effect op het systeem.

Zoals jouw zaak zijn er massas. Al eens een zitting op een handelsrechtbank bijgewoond? .. Verstek ....., naar de rol ...., ....., aha aanwezig? ......, uitstel ......, ...... Dat start met een drukke zaal met hopen advocaten die enkele uren later leeg is. (mijn ervaring hier). Als je als niet-advocaat (zonder advocaat die de spelregels kent) niet aandachtig (tussen het geroezemoes) naar het afroepen door de griffier luistert, is je zaak voorbij voor dat je het door hebt.

Die garage zal jou nooit dwingen tot volledige aankoop. Die hebben hun winst reeds binnen. Hebben niet eens een overeenkomst met een totaalprijs op. Zeer vreemd voor een rechtbank: als bedrijf een voorschot innen op een niet gedefinieerde overeenkomst (geen prijs/beschrijving/garantie). Het is uitermate twijfelachtig dat die zelf gerechtelijke acties zullen nemen. En als ze dat doen kan jij je verhaal (bijna gratis - zeer goedkoop) kwijt voor de rechter met alle papieren die je als bewijsvoering kan verzamelen (moet je nu evengoed doen). Kan je nog extra die km stand laten controleren.
Verborgen inhoud
En kan ook na afwachten nog een advocaat inschakelen indien nodig.

Hoe dan ook ik wens je echt succes met gelijk welke keuze die je maakt.

Je advocaat hoef ik niets te wensen, die verdient sowieso zijn kost.
Eric
heraldo

Eric,

bewijs verzamel ik nu al. En hoewel het alleen om mijn zaak gaat, als zij veroordeeld worden, helpt het toch om de winkel te sluiten? Ook helpt het voor de consumentenorganisaties om hun aandacht hier op te vestigen - dit zijn inmiddels veroordeelde oplichters.

Ik denk dat jij al oud en wijs genoeg bent om "tally your losses and move on"-wijsheid toe te passen. (BTW, divine in het Engels is met twee keer "i", geen "e") Ik ben nog jong (dom) genoeg om deze uit te vechten.

Bedankt voor jouw advies en aanmoediging!
E.Desart

heraldo schreef:En hoewel het alleen om mijn zaak gaat, als zij veroordeeld worden, helpt het toch om de winkel te sluiten?

Bedankt voor jouw advies en aanmoediging!
:D Neen, het helpt om jouw 1100 Euro terug te krijgen. + moeten zij wat gerechtskosten betalen (anders betaal jij die).
Eric
heraldo

Beste lezers,

het is nu zover. Ik heb de vonnis van de Haarlemse Rechbank gekregen, waarin de rechter mijn kant kiest, en deze malafide auto-dealer verplicht tot terugbetaling plus proceskosten. Desart: there still is justice in the world. Het is ook gelukkig geen "lege bv", dus deurwaarder is nu goed bezig om beslag te leggen.

Sometimes, if you fight - you win!
Ger

Gefeliciteerd. ;)

Ik ben wel benieuwd, op welke gronden is het oordeel tot stand gekomen?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
E.Desart

Desart: there still is justice in the world. Het is ook gelukkig geen "lege bv", dus deurwaarder is nu goed bezig om beslag te leggen.
;) Proficiat ... Moet een goed (maar duur) gevoel geven.

Je maakt het wel spannend. Die krijgt zijn vonnis, moet betalen, maar beslag leggen gebeurt alleen als die niet betaald of kan betalen. Lijkt niet zo waarschijnlijk voor dit bedrag.
Eric

Terug naar “Rechtswetenschappen”