\(\alpha=\frac{4Gm}{c^2.r}\)
wordt er afgeleid: klikMichel Uphoff schreef: Hier een artikel inzake de afbuiging van licht door massa's (met als voorbeeld de Zon), de eerder genoemde formule\(\alpha=\frac{4Gm}{c^2.r}\)wordt er afgeleid: klik
Michel Uphoff schreef:Ook hier moet van een vereenvoudiging sprake zijn. Ik mis in de uitkomst de hogere afgeleiden, en die zijn van belang bij objecten als zwarte gaten en neutronensterren. Bij de Zon en Aarde is de afwijking verwaarloosbaar.
HansH schreef:ivm de baan van een deeltje zonder massa wat dan weer anders zou kunnen zijn dan bij een foton komt dan bij mij de vraag op of bv een neutro dan een andere baan volgt dan een foton. Ik had ooit begrepen dat neutrino's tgv een sterexplosie de aarde net wat eerder bereiken dan de fotonen, dus zouden die dan wel gehoorzamen aan het serie vallende liftprincipe?
HansH schreef: Dit artikel geeft wel wat inzicht over een blijkbaar belangrijke basis aanname:
'Actually both special and general relativity teach us that between two given events and a freely moving body follows the path for which the time interval is maximum. Equivalently one can say that a freely moving particle follows a geodesic of spacetime as a geodesic is precisely defined by this property of maximazing the time interval.
eea heeft blijkbaar te maken met de energie van een deeltje en zijn 'anglular momentum'