aaargh
Artikelen: 0

Re: Is er leven buiten aarde mogelijk?

Ik neem de kans op buitenaards leen heel hoog. Ik ben er zelfs bijna van overtuigd dat er (fossiel) leven op Mars is, of op Europa. Als brokken van Mars tot hier geraken, waarom dan niet omgekeerd?

Misschien is er leven vanop de aarde op Mars geraakt, wanneer op Mars nog water en een atmosfeer was (Ja dat was er, heeeel veel water en een dikke atmosfeer). Ik hoop dat ik het nog kan meemaken dat we alienbacterien ontdekken, en ik denk dat de kans er dik inzit.

De kans op intelligent leven zit er ook dik in, maar misschien is dit intelligent leven niet geinterreseerd in ons, of zijn we hun speeltje, of geraken ze niet tot hier, of hebben ze zch al lang uitgeroeid.
Woutertje

Het heelal is er om leven te creëren.

Het heelal bruist van het leven.

De mens haar rol valt hierin niet te eren.

Want ze doet haar hele natuur beven.
Assassinator

Rrrrrespect :)

Anyway, of het heelal er is om een reden valt nog te betwijfelen, er is geen regel die zegt dat er altijd en reden of waarom moet zijn. Vergeet ook niet dat wij nog natuur zijn he, zolang wij in deze biotoop (aarde) leven zijn wij lid er lid van en hebben wij een bepaalde rol, bijv onze plek in de voedselketen.

Maar of er leven buiten onze planeet mogelijk is, ja dat denk ik wel. Leven zoals wij dat kennen is chemisch van aard (de levende wezens op onze planeet zijn allemaal chemische fabrieken) en gebeuren dus diezelfde chemische reacties (welke dat ook moge zijn) tot het leven dat hier ontstond op een andere planeet dan kan daar ook leven ontwikkelen. Ik ben ook wel benieuwd welke reacties dan het meeste in aanmerking zouden komen, maja onderzoek daarna staat nog diep in de kinderschoenen.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
Rogier.V

Waarom zouden andere organismen niet zonder water kunnen leven? Elk levend wezen op aarde heeft het nodig, maar dat wil niks zeggen over levensvormen op andere planeten. Misschien hebben wij juist water nodig omdat er water was op de aarde.

Er kunnen altijd levensvormen zijn die overal zouden kunnen leven. Waarom zou leven op sterren uitgesloten zijn?
Lint Luminous

Het schijnt ook dat er op Mars ook leven was.. op sommige plaatjes op Google zie je een gezicht in een rots [rr] en een piramide.

Afbeelding
Ger

Lint Luminous, ik heb je 3 berichten even samengevoegd. Voortaan aub de Afbeelding-knop gebruiken.

Verder lijkt je bericht nogal onzinnig eerlijk gezegd. Ten eerste zie ik geen gezicht, ten tweede zijn er zat rotsen op aarde die een herkenbare vorm hebben en die leven ook niet.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
Rogier.V

Lint Luminous schreef:Het schijnt ook dat er op Mars ook leven was.. op sommige plaatjes op Google zie je een gezicht in een rots :)  en een piramide.

Afbeelding
Dat is meer menselijke fantasie dan leven op mars [rr]

Met het gezicht bedoel je toch de steen rechtsboven (de linker van de twee die daar zijn)?
Wouter_Masselink

Lint Luminous schreef:Het schijnt ook dat er op Mars ook leven was.. op sommige plaatjes op Google zie je een gezicht in een rots [rr]  en een piramide.

Afbeelding
Dit is inderdaad gezichtsbedrog en trouwens ook al lang ontkracht.
"Meep meep meep." Beaker
Martin2-26

Hallo mensen, ik ben nieuw hier, zit nog op school(Havo-4)..

Wij hebben het nu ook over het heelal en alles daar om heen!!

Ik vind dit zeer interressant en vraag me ook af of er echt leven is buiten 'onze' Aarde. [rr]

Waar we het vandaag over gehad hebben is het volgende:

Buiten ons zonnestelsel zijn de eerste 50 planeten gevonden, een paar jaar geleden. Ik geloof best dat er een paar mensen zijn die willen proberen om daar heen te gaan. Je kunt een voertuig maken dat ongeveer evensnel gaat als 'het licht'. maar wat nou zo raar is: Als iemand naar een van die planeten wil, duurt dan dan ongeveer 12 jaar (heen en terug dus 24 jaar). Dit kost je dus gewoon 24 jaar van je leven, maar als je dan terug komt op aarde, is het daar al 60.000 jaar verder!! Vind ik een heel vaag verhaal, hoe hebben ze dit 'vastgelegd', dat dit zo is??!
Assassinator

Helaas kunnen we nog niet zo snel reizen, het maximuum wat in ons potentieel ligt is 1/10de van de snelheid van het licht met behulp van een zonnezeil. Sneller kunnen we nog niet. Alleen als dat voertuig (hypothetisch gesproken) bijna zo snel gaat als het licht, en je doet er 12 jaar over dan ligt het dus ook ruim 12 lichtjaar van ons af. Ik snap dus niet hoe je erbij komt dat het daar dan 60.000 jaar verder zou zijn, of waar je dat vandaan hebt gehaald. Overigens, ik weet niet hoe ver die planeten van ons af liggen, maar volgens mij wel meer dan 12 lichtjaar [rr]
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
Martin2-26

Ik heb er een documentaire over gezien, was zeer interressant..ik vond het ook raar. maar het is blijkbaar zo;)
Math-E-Mad-X

Helaas kunnen we nog niet zo snel reizen, het maximuum wat in ons potentieel ligt is 1/10de van de snelheid van het licht met behulp van een zonnezeil. Sneller kunnen we nog niet. Alleen als dat voertuig (hypothetisch gesproken) bijna zo snel gaat als het licht, en je doet er 12 jaar over dan ligt het dus ook ruim 12 lichtjaar van ons af. Ik snap dus niet hoe je erbij komt dat het daar dan 60.000 jaar verder zou zijn, of waar je dat vandaan hebt gehaald. Overigens, ik weet niet hoe ver die planeten van ons af liggen, maar volgens mij wel meer dan 12 lichtjaar [rr]
Hij verwijst natuurlijk naar speciale relativiteitstheorie.

@Martin: Zie het bijbehorende forum.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }
Richardww

In het begin werd iets gezegd over of de buitenaardse wezen op ons zouden lijken als ze bestaan. Ze zullen wel bepaaldezintuigen hebben, die wij ook hebben en ze zouden moeten kunnen denken. Maar toch zullen ze veel anders dan wij zijn, want uit wij zijn uit de evolutie ontstaan(ervan uitgaand dat geen 1 godsdienst gelijk heeft). Wij hadden net zo goed nog steeds in het water kunnen leven bijvoorbeeld. De wezens kunnen ook erg agressief zijn, of juist heel aardig.

Misschien heeft de aarde, toen er alleen nog maar micro-organisme op leefde, op één of andere manier contact gehad met een ander hemellichaam. Misschien is er dus op die manier leven op een andere planeet of wat dan ook. Dat wil niet zeggen dat er ook mensen wonen, want daar is de natuurlijke selectie iets anders geweest: andere gebeurtenissen, andere klimaten, enz.

Moeten we niet gewoon naast water, ook naar C-atomen zoeken op planeten? Want C-atomen heeft ieder wezen nodig om te leven: je weet dat planten de enig organismen zijn, die ''voedsel'' voor zichzelf en voor de andere organismen aan kunnen maken. Ze maken zuurstof en glucose aan. Organismen ademen de zuurstof in en eten de glucose op. In glucose zitten C-atomen, dus in organismen ook. Of kan het zijn dat buitenaardse wezens dan geen glucose nodig hebben, of kan het zijn dat er op iedere planeet wel C-atomen zijn, en heeft het dus geen nut om er naar te zoeken?
Hari

Moeten we niet gewoon naast water, ook naar C-atomen zoeken op planeten? Want C-atomen heeft ieder wezen nodig om te leven: je weet dat planten de enig organismen zijn, die ''voedsel'' voor zichzelf en voor de andere organismen aan kunnen maken. Ze maken zuurstof en glucose aan. Organismen ademen de zuurstof in en eten de glucose op. In glucose zitten C-atomen, dus in organismen ook. Of kan het zijn dat buitenaardse wezens dan geen glucose nodig hebben, of kan het zijn dat er op iedere planeet wel C-atomen zijn, en heeft het dus geen nut om er naar te zoeken?
niet ieder organisme heeft zuurstof nodig: http://www.microbiologie.info/leven_met_of...er_zuurstog.htm

even voor de leuk erbij (niet erg wetenschappelijk): http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=31220
[center]Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.[/center]
Cycloon

Of kan het zijn dat buitenaardse wezens dan geen glucose nodig hebben, of kan het zijn dat er op iedere planeet wel C-atomen zijn, en heeft het dus geen nut om er naar te zoeken?

Het zou idd best kunnen dat buitenaardse wezens geen glucose nodig hebben. Stel je voor dat ze andere stoffen gebruiken om energie in op te slaan dan zou het best kunnen dat ze op andere manieren zijn opgebouwd als ons. Uiteindelijk is glucose ook maar een energiedrager. Silicon-based life is bv iets dat regelmatig terugkomt als speculatie. Om maar de eerste link vanuit google te plakken: http://www.daviddarling.info/encyclopedia/S/siliconlife.html .

Terug naar “Ruimtevaart”