Voor de zoveelste keer, wanneer is iets een waarnemer?Maarten1234 schreef: ↑di 26 mar 2024, 15:53 Ja, maar wat als die waarnemers er niet zijn en er blijft enkel een blokuniversum over waar alle events simultaan gebeuren en er geen volgorde van gebeurtenissen is doorheen de tijd? Kan in zo'n universum an sich, zonder waarnemers, tijdsduur zijn? Volgens mij logisch gezien niet.
Zijn er ook niet mensen die dat kunnen?
Waarom "logisch" niet?Maarten1234 schreef: ↑di 26 mar 2024, 15:53 Ja, maar wat als die waarnemers er niet zijn en er blijft enkel een blokuniversum over waar alle events simultaan gebeuren en er geen volgorde van gebeurtenissen is doorheen de tijd? Kan in zo'n universum an sich, zonder waarnemers, tijdsduur zijn? Volgens mij logisch gezien niet.
Als er feitelijk geen expansie is maar het lijkt zo als je het meet of waarneemt, dan is het een illusie.Maarten1234 schreef: ↑di 26 mar 2024, 16:46 ik zeg niet dat de expansie een illusie is. Ik zeg dat de expansie eigen een aspect van observatie of meting of waarneming is. Niet een intrinsieke eigenschap van het blokuniversum zelf.
OK, dan noem je het geen illusie. Leg dan uit waarom metingen uitwijzen dat het universum uitdijt terwijl dat niet zo is.Maarten1234 schreef: ↑di 26 mar 2024, 16:49 neen, een illusie heeft met bewustzijn te maken. Er zijn meetinstrumenten zonder bewustzijn (voor zover we weten) die tijd of afstanden opmeten. Dat is geen illusie. Wel iets dat relatief is en dus geen absolute uitspraken over het universum an sich kan opleveren.
Je probeert weer de doelpalen te verzetten.
Dan ontken je wat je in jouw openingsbericht schreef:Maarten1234 schreef: ↑di 26 mar 2024, 17:03 neen, ik zeg dat de waargenomen uitdijing relatief is en er waarnemers denkbaar zijn, zoals een foton bijvoorbeeld, of een waarnemer die aan 0.99c reist, die van mening verschillen over die door ons waargenomen uitdijing.
Overigens, ook een waarnemer die met 99% van de lichtsnelheid reist zal dezelfde expansie zien.Het heelal zelf dijt niet uit
Hoe kom je aan die 13.7 miljard jaar?Maarten1234 schreef: ↑di 26 mar 2024, 16:56 Maar leg jij mij eens uit waarom simultaniteit van gebeurtenissen in het blok universum, zonder sequentiele volgorde van gebeurtenissen, waar volgens de art alle gebeurtenissen uit verleden, heden en mogelijks toekomst tegelijk gebeuren, een tijdsduur voor dat blokuniversum van 13.7 miljard jaar kan opleveren voor wetenschappers? Hoe valt tijdesduur uit simultaniteit in het blokuniversum in die theorie van jou te verklaren?