http://sciencetalk.nl/forum/index.php?showtopic=71618
=> Grootte/functie van hersenventrikels
Moderator: R_Bena
De topic noemt Geologie ... i.p.v. Geografie pi.gif .Welke fout zie je dan Jan?
In bovenstaand zinnetje staat de frequentst gemaakte taalfout van de afgelopen jaren: het gebruik van 'noemen' i.p.v. 'heten'.De topic noemt Geologie ... i.p.v. Geografie pi.gif .
We hebben inderdaad wat achterstand. Klintersaas heeft zichzelf opgeworpen als vrijwilliger om de achterstand met het wijzigen van titels weg te werken. Dank!Worden de fouten nog aangepast ? Ik zie dat er uit vele topics hierboven nog niks is veranderd.
Weeral wat bijgeleerd.Klintersaas schreef:Mijn excuses voor het afdwalen, maar dit moet er even uit:
In bovenstaand zinnetje staat de frequentst gemaakte taalfout van de afgelopen jaren: het gebruik van 'noemen' i.p.v. 'heten'.
'Noemen' is een naam geven.
Voorbeeld: Die ouders noemden hun kind Ruben.
'Heten' is een naam dragen.
Voorbeeld: Hij heet Ruben.
Voor de mensen die me niet geloven, zie o.a. hier.
Heb je daar een bron voor?de frequentst gemaakte taalfout van de afgelopen jaren
Ik niet, maar in ieder geval in (oost) Vlaanderen is dit gewoon taalgebruik, en in zuidelijk Nederland is het een modeverschijnsel onder de schooljeugd om het ook zo te zeggen.Heb je daar een bron voor?
Uhm... ik ben zelfs Zuid-Nederlandse schooljeugd en als we het over iemand z'n naam hebben, dan zeggen we nog altijd Hij heet Piet, maar zeker niet Hij noemt Piet pi.gifIk niet, maar in ieder geval in (oost) Vlaanderen is dit gewoon taalgebruik, en in zuidelijk Nederland is het een modeverschijnsel onder de schooljeugd om het ook zo te zeggen.
Heb je daar een bron voor?
Bravo, je stijgt in mijn achting (niet dat je laag stond).Uhm... ik ben zelfs Zuid-Nederlandse schooljeugd en als we het over iemand z'n naam hebben, dan zeggen we nog altijd Hij heet Piet, maar zeker niet Hij noemt Piet pi.gif