MacHans, ik zit volledig op jouw golflengte, en wat je hier opsomt is heel mooi samengavet. Maar ik speel soms ook graag de 'advocaat van de duivel': we gaan ervan uit dat zoals je schrijft: Je hersenen bestaan uit een verzameling processen. Deze processen bepalen gezamelijk wat je denkt, voelt, en doet. Probleem is of dat eigenlijk wel wetenschappelijk bewezen is. Ik weet wel, de breinfuncties zijn zo complex dat het mogelijk zelfs niet wetenschappelijk te verklaren valt, en daar maken niet-wetenschap gelovigen dan weer vlug gebruik van om de onvolmaaktheid van de wetenschap aan te tonen. Enkel als quote "Deze processen bepalen gezamelijk wat je denkt, voelt, en doet" werkelijk ook bewezen is, dan is er geen plaats meer voor vrije wil (of die vrije wil een wetenschappelijk karakter moet krijgen of niet is bijkomstig). Benedict Broere heeft daarom misschien wel ergens een punt...MacHans schreef:Ik denk het niet. Bekijk het zo; Je hersenen bestaan uit een verzameling processen. Deze processen bepalen gezamelijk wat je denkt, voelt, en doet.
Er zijn twee mogelijkheden;
(1) Deze processen zijn deterministisch, en volgen dus de natuurwetten, en zijn daarmee van te voren te voorspellen.
(2) Deze processen zijn (gedeeltelijk) willekeurig; de uitkomst ervan hangt af van kans, en zijn dus niet van te voren te voorspellen.
Dit zijn de enige twee mogelijkheden.
(1) Zijn de processen die onze geest creëren deterministisch, dan is alles wat we doen, voelen, en denken dat ook. Geen vrije wil dus.
(2) Zijn de processen (gedeeltelijk) willekeurig, dan hangt wat wij doen, voelen en denken af van kans, en is dus (gedeeltelijk) willekeurig. Weer geen vrije wil.
Zo zit het met alles. Dingen gebeuren met een reden, en zijn dus deterministisch van aard, of ze gebeuren zonder reden, en zijn willekeurig.
In beide gevallen is er mi geen ruimte voor een vrije wil.
Ikzelf 'geloof' niet in vrije wil, omdat ik het gewoonweg niet kan definiëren. Het is een begrip waar ik mij niets bij kan voorstellen (zie hogere post ivm contradictio in terminis...). Maar voor Benedict is dit uiteraard geen reden om er niet in te geloven. Dit is nu eenmaal de tweestrijd geloven><wetenschap.