Mijn probleem is juist het volgende: er worden hier twee discussies door elkaar gevoerd."albert davinci" schreef:Ger en phys, jullie hebben allebei jullie argumenten gegeven (JDR, Rogier en 1207 ook), ja. Het probleem is dat het bij de beide kampen daarbij blijft. De beide kampen blijven koppig vast houden aan dezelfde argumenten, ik zou graag zien dat de partijen elkaar wat meer in het midden zouden ontmoeten en tot een conclusie zouden komen maar misschien is dat te veel gevraagd.
De eerste pagina's was er een discussie, nu is de discussie al minstens een aantal pagina's lang afgelopen. Zoals je zelf al zegt, de argumenten liggen op tafel, ze zijn de laatste pagina's alleen maar herhaald.
1. Orgaandonatie.
2. Verplichting van orgaandonatie.
Ik wil dat deze duidelijk worden gescheiden. Nu ze door elkaar lopen, worden argumenten en conclusies van het ene punt automatisch geldig verklaard bij het andere punt. Zo wordt de miscommunicatie nog groter.
Ik denk niet het morele gelijk aan mijn kant te hebben. Ik kan er echt wel inkomen dat mensen vóór orgaandonatie zijn. Het is - zoals altijd - een kwestie van de voordelen afwegen tegen de nadelen, waarbij ik ook nog eens nadelen zie die anderen niet zien. Bij mij wegen de nadelen netto zwaarder dan de voordelen.Precies het probleem waar ik op doel. Die anderen tonen precies dezelfde instelling. Laten we eens met zijn allen ophouden met te denken dat we het morele gelijk aan onze kant hebben
Ik wil graag nuchter en rationeel redeneren, maar doe dat wel op basis van mijn gevoel dat er nu eenmaal is. Puur m.b.v. de ratio zouden er weinig ethische problemen zijnen gewoon nuchter en rationeel redeneren
Ik ook. Een waanidee is een idee dat aantoonbaar onwaar is. Bijv. iemand die beweert dat de lichtsnelheid níet voor iedere waarnemer hetzelfde is, houdt er een waanidee op na. Erg laag om dat woord hier te gebruiken.en ik vind het niet van veel respect getuigen vóór een ander zijn opvattingen, jammer.
Een ander vindt het materialisme (in deze context het geloof dat een mens enkel uit stof bestaat en geen ziel heeft) weer een waanidee maar daarom zegt hij het nog niet hardop.
Mja, dat komt vooral omdat de meeste argumenten op tafel liggen. Als er dan argumentatiefouten aan het licht komen (en/of verkeerde conclusies), wijs ik daar graag opAlbert davinci heeft gelijk. De laatste pagina's worden besteed aan het herhalen van steeds weer dezelfde argumenten en het zoeken naar petieterige argumentatiefoutjes in de posts van de "tegenpartij" (ik ben de eerste om toe te geven dat dit ook voor mij geldt).
Als we duidelijk de twee punten onderscheiden, zal ik binnenkort mijn mening wat uitgebreider toelichten. Ik kan er alleen niet tegen dat het overzicht weg is. Later meer.Als ik het mij goed herinner dan waren deze argumenten vanuit het individu beredeneerd? Als je even afstand neemt van jouw eigen gevoelens en opvattingen, waarom weegt het één dan zwaarder dan het ander?