Marko
Artikelen: 0

Re: Salpeter(zuur)

Discussie over "bindingen" afgesplitst naar hier.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
AFI

Om er nog maar even een vraag tegenaan te gooien over Salpeterzuur.

Ik ben namelijk opzoek naar de pH van salpeterzuur 65% maar telkens als ik dan via google ga zoeken kom ik dingen tegen over Cannabis en das niet helemaal de bedoeling xD

Weet iemand hierzo waar ik wat kan vinden uberhaupt over de precieze pH's van sterke zuren en bases en dan vooral Salpeterzuur.

Groetjes
Kravitz

Zo'n tabel bestaat niet. De pH bereken je via een concentratie (pH = -log[H+]). Zo kan je een vloeistof aanzuren tot een uiterst lage pH of iets van 6,5 in beide gevallen kan je gebruik maken een sterk zuur.
Ik ben namelijk opzoek naar de pH van salpeterzuur 65%
Ook dit kun je berekenen, als je de dichtheid kent (wat wel in een tabel staat) kan je er komen.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill
AFI

Ik ben er denk ik wel uit.

Volgens mij is de pH van Salpeterzuur 65% afgerond -1.16.

De mol van Salpeterzuur heb ik gevonden en daaruit ben ik tot een negatieve pH van -1.16 gekomen.
Marko

De pH is de negatieve logaritme van de activiteit. Zeker bij dit soort concentraties kun je de activiteit niet gelijkstellen aan de concentratie.

De pH zal wel negatief zijn, maar zo precies valt ie niet te berekenen. Hij zal wel ergens tussen 0 en -2 liggen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Terug naar “Anorganische chemie en elektrochemie”