@GMLK
Mensen zijn creatief omdat ze van binnen uit creatief zijn: Schrijvers willen een verhaal vertellen, schilders willen je een wereld laten zien, film makers willen je meevoeren in hun universum, programmeurs willen puzzels oplossen, wetenschappers willen de realiteit doorgronden. Als elk van deze bezigheden niet gewoon leuk zouden zijn zou niemand ze doen. Maar gelukkig zijn ze leuk, en daarom doen we ze.
Wil je hiermee zeggen dat mensen deze bezigheden alleen in hun vrije tijd moeten doen? In dat geval had ik het volgende niet hoeven schrijven:
In de vrije markteconomie bepalen de beslissingen van individuële consumenten en producenten wat er geconsumeerd wordt. Als de kosten van het produceren te hoog zijn om aan de vraag bij een bepaalde prijs te voldoen zullen die producten of diensten niet aangeboden worden (geproduceerd worden). Als er geen wettelijke bescherming is op intellectueel eigendom (auteursrechten en octrooien) is er geen beloning voor deze intellectuele productie door de markt. De link die jij geeft en een alternatief zoekt voor octrooien erkent dit probleem en komt met o.m. de volgende oplossing:
If costs are not taken into account, there are no limits to what could be done to encourage innovation. Some, for example, suggest replacing the patent system with a federal commission that gives taxpayer-funded rewards to inventors deemed worthy. "Under a reward system, innovators are paid for innovations directly by the government.
Dat wil zeggen grote overheidsinvloed. Daar ben jij toch geen voorstander van?
Het andere artikel (Libertarian Case) ziet een andere oplossing voor het probleem van beloning en komt met het idee van vrijwillige boycot of vrijwillige rechtbanken om morele aanspraken op beloning veilig te stellen. Het grootscheepse illegale downloaden en copiëren van muziek, software en dvds en de imitatieindustrie in China tonen aan dat dit niet realistisch is. Gewone rechtbanken bieden nu al onvoldoende bescherming.
Verder is het zo dat de bescherming die octrooien kunnen bieden (ik ben geen jurist) kleiner is dan in het laatste artikel dat je aanhaalt wordt gesteld. Op het ontdekken van natuurwetten zit bijv. geen octrooi en als 2 mensen bijna gelijktijdig bijv. een efficiëntere dieselmotor hebben uitgevonden is de kans zeer groot dat beiden octrooien worden erkend (de motoren zullen niet precies hetzelfde zijn). Ook is de informatie die een boek bevat niet beschermd door auteursrecht, echter wel het geheel. Je mag het wel navertellen en er uitvoerig uit citeren. Ook is de aard van de bescherming zodanig dat er in mijn ogen geen sprake is van monopolie. Monopolie is afwezigheid van concurrentie. Alle boeken en films zijn onderling concurrent. Hetzelfde geldt voor allerlei technische oplossingen voor problemen.
Over de precieze aard van de auteursrecht - en octrooiwetgeving kan men uiteraard van mening verschillen. Mogelijk heeft het voordelen om de termijn te bekorten.
Je moet ook bedenken dat hoeveel een intellectueel eigendom waard is, afgezien van de tijdsduur , door de markt wordt bepaald dwz door de waarde die individuen er aan hechten.
Verder bespeur ik in jouw stuk dat je van mening bent dat auteursrecht en octrooien in het voordeel zijn van grote bedrijven. Dat lijkt me zeker niet in alle gevallen zo. Bij auteursrecht zie ik helemaal geen voordeel voor grote bedrijven en bij octrooien zijn het soms octrooien die een redding van een klein bedrijf betekent hebben. Ik denk hierbij aan Tulip tov Dell. Ook is het de manier waarop kleine uitvinders hun vinding te gelde kunnen maken. Zonder octrooien zouden grote bedrijven deze uitvindingen gewoon legaal inpikken (gesteld dat er uberhaupt onderzoek zonder overheidgeld zou plaatsvinden)
De Nederlandse overheid vindt de beloning die door auteursrecht mogelijk is onvoldoende op het gebied van cinema en literatuur, getuige de subsidie.
tot slot jouw bewering dat de meeste boeken (die ooit gedrukt zijn?) niet meer worden verkocht. Moet dit een reden zijn om een boek , zonder toestemming van de auteur te herdrukken?je kunt natuurlijk altijd onderhandelen over de prijs. Ook de meeste boeken waar geen auteursrecht op zit (ik meen auteurs die 70 jaar dood zijn) worden niet gedrukt. het fonds voor de letteren subsidieerd zelfs de vertaling van sommige literatuur waar geen auteursrecht meer op zit.