Het zou kunnen (alles zou kunnen). Maar het is niet zo dat er een permanente kromming overblijft (kijk gewoon naar de Einsteinveldvergelijking, ik begrijp niet waarom mensen over AR spreken zonder deze te bekijken). Het zou ook tot absurde effecten aanleiding geven.
Volgens mij zijn er ook niet veel mensen in de wereld die de AR begrijpen. Ik bekijk ze wel en probeer zo er meer over te weten te komen. Ik heb zwaartekracht bestudeerd en begrijp het een beetje. Einstein zegt waarom zouden voorwerpen aan elkaar trekken. Grote onzin: een massa vervormd ruimte en tijd en daarom lijkt het alsof voorwerpen aan elkaar trekken. Heel aannemelijk. Lijkt me ook dat de andere 3 krachten door middel van zo iets te beschrijven zijn. Tijddilatie is het volgende programmapunt waarin ik me in ga verdiepen.
Je zou er dus niet op kunnen klimmen (moest je een dergelijke 'stilstaande' toren al kunnen bouwen, wat niet kan want zijn baan is niet tijdachtig), omdat de baan die je daarbij zou beschrijven niet tijdachtig is (dus ontoegankelijk voor een massief deeltje). Snelheid heeft daar niets mee te maken (of toch weinig).
Dan gooien we een enorme opblaasbare wenteltrap via een ruimteschip op het zwarte gat. Waarom zou je er niet op kunnen klimmen? Dat is dus mijn vraag. Ik zat gewoon een beetje creatief te denken van als massa een eindige snelheid heeft kleiner dan c en zelfs licht met een snelheid c heeft niet genoeg snelheid om de zwaartekracht te overwinnen zijn er niet andere mogelijkheden om massa uit een zwart gat te halen. Als je in een leeg zwembad staat wat te hoog is om er uit te springen en iemand gooit een ladder naar beneden, wedden dat je eruit komt.
Ik wil graag begrijpen wat je bedoelt maar snap niet helemaal wat tijdachtige banen er mee te maken hebben.
Bekenstein-Hawking straling kan 'ontsnappen' uit een zwart gat, dus het is inderdaad niet waar dat niets zou kunnen ontsnappen. Dat heeft natuurlijk niets met torens te maken.
Ben ik bekend mee: virtuele deeltjes enzo.
eendavid schreef:Dus samenvattend:
- het is fundamenteel onmogelijk zo'n toren te bouwen (los dit op door 'klimmen' te vervangen door 'gebruik maken van raketaanstuwingen' en je merkt dat dit niet zo belangrijk is voor het probleem).
- het is fundamenteel onmogelijk om via zo'n hypothetische toren uit het zwart gat te reizen.
Dit zijn jouw conclusies. Wat heeft raketaanstuwing ermee te maken? Dat gaat juist niet want een raket zal nooit genoeg snelheid bereiken om een zwartgat uit te komen. Het ging inderdaad om een hypothetische toren nogmaals. Het ging erom dat je via snelheid niet kan ontsnappen maar er misschien wel andere manieren zijn. Stel dan dat je die toren via een ruimteschip in de buurt neerplant in een zwart gat of weet ik veel. De aanname is dat je een toren kunt bouwen voorbij de waarnemingshorizon en geen hogere snelheid hoeft te hebben dan c. Is het vogens jou onmogelijk om via een ruimteschip
en een lang touw met een soortement van kraan/schep ding massa op te lepelen uit een zwart gat en dit naar boven te hijsen en zo massa uit een zwart gat te halen om zo het gat lichter te maken en hiermee door te gaan net zolang het zwarte gat geen zwart gat meer is?
DePurpereWolf schijnt te begrijpen wat ik bedoel, zie:
DePurpereWolf schreef:Ja dat kan,
je kunt echter geen hele hoge toren bouwen in een zwart gat.
Er is bijvoorbeeld geen specie of baksteen, om maar wat te noemen.
Niet dat baksteen sterk genoeg is om de kracht van het gat te over komen.
Maar stel, je kunt een toren bouwen op een zwart gat, waarbij die toren zo hoog is, dat de zwaartekracht van het zwarte gat niet sterk genoeg meer is om het licht vast te houden. En stel dat je dit overleefd (er is immers geen atmosfeer) dan kan je uit een zwart gat onstnappen.