Wie momenteel naar het voortgezet onderwijs gaat moet kiezen tussen een aantal niveau's (VMBO, HAVO, VWO etc). Het nadeel hiervan is dat je elk vak op hetzelfde niveau krijgt. In de praktijk blijkt vaak, althans in mijn geval, dat je op bepaalde vakgebieden beter presteerd dan in andere. Zo heb ik meer aanleg voor exacte vakken als wiskunde, natuurkunde etc. dan taalvakken. Het was dan ook zo dat ik talen compenseerde met de exacte vakken.
Door elk vak te beperken op 1 niveau krijgt bijvoorbeeld een wiskundig talent niet de kans zich te ontwikkelen. Aangezien de Nederlanse economie steeds meer op een kenniseconomie baseerd lijkt het mij ook geen slecht idee dat elk vak/vakkenpakket op een apart niveau kan worden gekozen. Op deze manier kun je talent benutten in plaats ze een barriere bij hun gemiddelde op te leggen. Buiten dat om betekend dat dat er ook meer hogeropgeleide mensen komen, en daarmee komt de doelstelling van de overheid ook een stapje dichterbij. uiteraard moet iemand die een hogere studie volgt wel in staat zijn fantsoenlijk een brief te kunenn schrijven, maar hiervoor zou je eventueel een maximaal niveau verschil in kunnen stellen (b.v bij VWO wiskunde minimaal VMBO niveau 4 Nederlands of iets dergelijks). Op deze manier voorkom je ook dat iedereen in staat is een HBO of universitaire opleiding te volgen. Ik zie zo snel geen nadelen voor een dergelijk onderwijsstructuur. Kortom, meer hogeropgeleiden in minder tijd, terweijl het kunnen van de afgestudeerde er niet onder kampt. Verder creer je zo een betere kenniseconomie. Graag zou ik jullie mening hierover willen.