Boormeester schreef:
Als je het systeem van elektron, muon en tau bekijkt (je hebt 3 elektrisch geladen deeltjes die ieder met dezelfde hoeksnelheid ronddraaien (en dezelfde rustmassa m0) doch verschillende rotatie energie niveau's hebben) dan verklaart de formule perfect waarom het muon en tau instabiel is. Ze verkeren in een hogere energie toestand (tau het hoogst) en vervallen dan naar een lagere energie toestand. Het tau deeltje heeft een vervaltijd van 2,9*10-13 sec en het muon 2,2*10-6 sec. Beide deeltjes vervallen naar het elektron, waarbij het tau deeltje zelfs vervalt naar meerdere elektronen.
Het 4e deeltje dat geen elektrische lading heeft kan niet vervallen. Het kan wellicht wel reageren met andere deeltjes van de donkere materie (neutrino's en 2 donkere quark deeltjes)
Hai Boormeester. Ik snap niet wat je bedoelt!
Als je dit beweert begrijp ik niet zo goed hoe het elektron, muon en tau deeltje, met dezelfde massa m
0,die met dezelfde hoeksnelheid ronddraaien, verschillende rotatie-energieen kunnen hebben. Verschillen de bolletjes in R? Bovendien denk ik niet dat deze deeltjes eruit ziet als een massief bolletje.
Bovendien, als het deeltje dat jij voor ogen hebt, een bolletje met massadichtheid ρ
0 (dat in mijn ogen niet bestaat, hoewel ik wel in niet puntvormige deeltjes geloof, maar op een heel andere manier), geen lineaire snelheid heeft, is er toch geen negatieve energie die het deeltje kan bezitten? Dit zou betekenen (even afgezien van de zwakke kernkracht) dat er een verschil tussen links en rechts is. De berekeningen zullen allemaal wel in orde zijn (hoewel ik mij afvraag of je voor de hoeksnelheid niet een vector, in plaats van een getal dat de grootte van de vector geeft in beschouwing moet nemen; de grootte van de vector is altijd positief, dus ook ω
3). Maar ook de uitgangspunten kloppen niet. Er zijn geen elementaire deeltjes met een ρ
0 die om hun as draaien en zo de spin vormen. En zou een elektron, beschouwd als een bolletje, door zijn elektrische lading (die weliswaar elementair is) niet uiteen gedreven worden (dit probleem speelt ook bij de aanname dat een elektron een puntdeeltje is (of wat dan ook een elementair deeltje mag zijn; ik denk dat er meer elementaire deeltjes dan quarks en leptonen zijn die echter geen puntvormige structuur hebben maar ook niet die van een bolletje in de ruimte; de lading zou zich in dat model niet verspreiden)
En hoe verklaar je het feit het tau deeltje kan vervallen tot een ρ
- meson (een d-quark en een anti d-quark) en een tau-neutrino?
Boormeester schreef:
Het 4e deeltje dat geen elektrische lading heeft kan niet vervallen. Het kan wellicht wel reageren met andere deeltjes van de donkere materie (neutrino's en 2 donkere quark deeltjes)
Zie jij neutrino´s als donkere materie?
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!