is wikipedia wel 'up to date' ?
Ik denk het wel. De Eso publicatie waarna jij linkt was mij wel bekend, maar daar is later vanuit verschillende hoeken stevig commentaar op gekomen, zie de bijlage.
we confirm the detections of the previously-observed planets b and c in the system, while simultaneously ascribing the RV signal near 90 days (“planet d”) to an artifact of the stellar rotation. We are unable to confirm the existence of the additional RV periodicities described in Anglada-Escud´e et al. (2013) in our activity-corrected data.
Verder is het bij toepassen van alleen de radial velocity methode van belang te beseffen dat de gevonden planeetmassa's altijd ondergrenzen zijn. De baanhoek van het stelsel t.o.v. de Aarde is onbekend. Kijken we onder een hoek op het baanvlak dan is de radiale snelheid van de ster groter dan waargenomen en dus moeten de planeten zwaarder zijn dan gemeten. Het is dus niet uit te sluiten dat we hier niet met kleinere aardachtige planeten maar met forse gasplaneten te maken hebben. Pas als we én een passage voor de ster (diameter planeet) en een radial velocity meting (periode en massa) hebben, weten we redelijk zeker wat de globale fysische eigenschappen van een exoplaneet zijn.
als men nu veronderstelt dat er 1 kans op 3 000 000 000 is op leven per ster met planeet
Dan zouden er in onze Melkweg pakweg 100 planeten met leven zijn, en de gemiddelde afstand tussen die planeten is dan ongeveer 4500 lichtjaar. (Waarschijnlijk wat verder, omdat aangenomen wordt dat leefbare planeten in de zwaar bepakte galactische kern zeldzaam zullen zijn).
@ BenM: maar er is geen theoretische beperking die het onmogelijk maakt.
Maar zou het wel mogelijk zijn als je je voor het genereren van de enorme hoeveelheid energie moet beperken tot onze directe omgeving (zonnestelsel)?
In mijn eerdere bericht ga ik er van uit dat een interstellaire reis over honderden lichtjaren met inachtneming van onze huidige theoretische kennis alleen ondernomen zal worden om een planeet te evacueren, c.q. het leven elders veilig te stellen. Dat lijkt mij niet onredelijk.
Vragen die dan opdoemen zijn: Hoeveel massa moet er mee (aantal mensen, materialen voor eerste settlement, embryo's van mensen en dieren, zaden, life support systemen, behuizing, energie, reserveonderdelen, voedsel etc.) voor een te slagen missie met alleen al een reisduur van een paar honderd jaar of misschien wel langer? Als je daar een inschatting van hebt, kan je de hoeveelheid stuwstof grofweg calculeren en dan weet je mogelijk ook of die stuwstof (in de vorm van antimaterie indien haalbaar) binnen een doenlijke termijn met de energiebronnen die in het zonnestelsel voorhanden zijn te creëren is.
Omdat je waarschijnlijk de reis niet nog veel langer wil maken dan enige honderden jaren, wil je de hoogst haalbare snelheid. Dat betekent een relatief geringe massa behuizing en nuttige lading t.o.v. de stuwstof. Waarschijnlijk zou je kiezen voor meerdere missies, omdat de kans dat een vaartuig vernietigd kan worden door een botsing met ruimtepuin of ander onheil gedurende een reis van eeuwen niet ondenkbeeldig is. Als er de tijd voor is, zou je willen beginnen met een aantal missies van kampmakers. Op de planeet aangekomen wil je overleven en dus met een voldoende grote kolonie met toereikende voorzieningen starten. Tevoren zal je zekerheid over de precieze omstandigheden op die verre planeet willen hebben. Mogelijk is daar eerst een verkenningsmissie voor vereist.
Aan welke schaal moet je dan denken, de afmetingen en massa van een kleine stad? Zijn de tijdschalen haalbaar?
Waar gaan we de benodigde energie voor het maken van de antimaterie vandaan halen?
Mogelijk is de Maan een logische locatie, en zonne-energie de meest waarschijnlijke bron. Hoe groot zou de zonlichtcollector daar moeten zijn om voldoende antimaterie te genereren in een haalbaar tijdsbestek?
Als je wat rekent, zou een volledig tot zonnecollector omgebouwde Mare Tranquillitatis (750 km diameter) ruwweg 100 ton antimaterie per jaar (bij 100% rendement) op kunnen leveren. Dat is meer dan 3 keer de totale jaarlijkse energieconsumptie van de wereldbevolking op dit moment. Bij een 10:1 massaverhouding stuwstof-ruimteschip kan dan 10 ton bruto raket voortgedreven worden (ook weer bij 100% rendement). De nuttige lading is hier een gering deel van, en de mens is daar weer een gering deel van.
Bij de Saturnus C-5 raket was de massaverhouding lege raket (184 ton) versus mensen op de Maan (180 kg) 1000:1. Als deze verhouding ondanks de enorme hoeveelheid extra materialen voor zo'n lange reis + settelement toch gelijk blijft dan staat dat jaar energie vergaren op de Maan gelijk aan 10 kg mens naar die andere planeet.
Al met al een project dat, indien al uitvoerbaar, misschien millennia zal duren. En die tijd, eensgezindheid, vastberadenheid en de immense resources moeten een beschaving in bestaansnood wel gegeven zijn. Als iets dergelijks ook opgaat voor gevorderde beschavingen op andere planeten, dan is het m.i. helemaal zo vreemd niet dat we er nooit een levensteken van hebben gezien.
Bijlage: