Hey, dit is mijn eerste post hier, ik moet zeggen dat ik dit forum van hoogstaande kwaliteit vindt. Wanneer ik de betasecties bekijk denk ik dat ik echt niets weet
.
Ik ben het met Johan eens (ik geloof dat dat zijn mening is), dat het onmogelijk is respect te hebben voor een persoon terwijl je zijn denkbeelden niet respecteert. Een denkbeeld is namelijk een onlosmakelijk onderdeel van een individu.
Overigens vind ik dat je alleen maar respect voor individuen kunt hebben en niet voor algemene denkbeelden. Ik heb respect voor het christelijk geloof is een absurde uitspraak, je kunt respect hebben voor mensen die het christelijk geloof belijden. Maar dan nog; kun je respect hebben voor iemand op basis van iemands geloofsachtergrond? Dat geloof ik niet. Daarvoor is het geloof te divers van aard, een fundamentalist respecteer ik niet, de pastoor of imam die liefdadigheid verricht weer wel. Het lijkt me dat je iemand respecteert op basis van meerdere factoren. Iemand respecteren om het feit dat hij christen is vind ik een zinloze en anders nogal domme uitspraak, hoe kun je iemand nou beoordelen op basis van een factor?
Je kunt wel weer respect opbrengen voor bepaalde handelingen van een persoon, dan hoef je de persoon in zijn geheel niet te respecteren. Je hebt er respect voor dat een pastoor aan liefdadigheid doet, maar voor de rest kun je het een verachtelijke man vinden.
Daarnaast kun je ook je respect kunt laten blijken aan iemand met een bepaalde status, maar dan hoef je de persoon nog niet te respecteren. Bijvoorbeeld ik geef koningin Beatrix een nette hand, maar ik denk wat een vreselijke vrouw.
Samenvattend:
Respect voor een denkbeeld >>> kan niet
Respect voor een individu >>> ja, maar toch niet op basis van zijn denkbeelden, meer op basis van zijn zijn als individu (iemand die je niet kent en waarvan je niks weet behandel je normaalgesproken met respect) of op basis van zijn handelingen.
Daarnaast Je hebt uiting van respect en intentie van respect.
De uiting van de Deense spotprentmakers kan mijn inziens gezien worden als een teken van disrespect richting de moslims, het gaat erom dat afgezien of hun geloof op waarheid berust, je kunt weten dat je hen op die manier krenkt. Het disrespect zal deels terecht zijn, namelijk richting al diegenen die vanuit hun islamiet zijn kwalijke dingen doen, maar er zijn vredelievende moslims in de richting waarvan disrespect ongepast is.Ik vind de spotprenten wel grappig, alleen de vraag is wat levert het op behalve vermaak en anderzijds onrust? In ieder geval weten we dat er tal van achterlijke geindoctrineerde moslims bestaan die alles aangrijpen om in blinde haat te keer te kunnen gaan en dat de islam niet door iedereen op vredelievende wijze wordt gebruikt als levenshouding. Maar dat wisten we toch al? Ik denk dat de spotprenten een nodeloze provocatie zijn. Maar het blijft een lastige kwestie.
Terug naar de pollvraag; moet je respect hebben voor geloof? Dan zeg ik dat is een verkeerde vraag. Moet je respect hebben voor gelovigen in zijn algemeenheid? Ja maar niet omdat ze geloven, slechts omdat ze ook mensen zijn. Sommige gelovigen zul je niet respecteren, anderen weer wel.