Waar houd de spotprent op en begint de provocatie? De meesten zullen wel weten dat het o.a. gaat om Mohammed met een bom in zijn tulband. Als reactie heeft de Arabische Europese Liga (
AEL) Twee spotprenten gemaakt. Een waarin Anne Frank samen in bed ligt met Adolf Hitler en in de ander waar iemand "ik ontken de holocaust' zegt. Het CIDI heeft inmiddels aangifte gedaan van antisemitisme, maar dit is volgens mij nogal hypocriet. Ik kan mij best voorstellen vanuit een islamitisch standpunt dat de 'spotprent' van Mohammed net zo beledigend is als de spotprenten van het AEL.
Persoonlijk vind ik dat de spotprent geen spotprent meer is gewoon provocatie. Natuurlijk zijn de gewelddadige acties door sommigen tegen o.a. Deense, Noorse en Franse ambassades natuurlijk belachelijk.
Iedereen heeft het trouwens over de "vrijheid van meningsuiting". Als je iets mag zeggen, betekent dat nog niet dat je het moet gaan zeggen. En als je het al zegt, moet je ook de consequenties daarop aanvaarden. De vrijheid van meningsuiting staat trouwens niet boven het eerste artikel van de grondwet (iedereen is gelijk ongeacht geslacht religie etc..), maar sommigen vergeten dat kennelijk nogal eens. Dit is ook nog wel eens op dit forum voorgekomen, waar mensen anderen beledigden of discrimineerden uit de naam van vrijheid van meningsuiting, maar zo werkt het niet.
Om terug op de vraag te komen van de topic-starter: Ja je moet respect hebben voor het geloof, maar dan verwacht ik ook van hun dat zij respect hebben voor mijn keuze voor het niet geloven of het geloven in een andere religie. Respect moet van twee kanten komen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton