Dash
Artikelen: 0
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 14:29

Wrijvingscoefficient en bandprofiel

Hallo!

ik heb laatst een vraag gehad waarbij ik de wrijvingscoefficient moest uitrekenen van een fietsband.

het probleem is dat ik er ook nog een bandprofiel bij kiezen..

ik vroeg me af wat nou precies het verband is tussen

de Wrijvingscoefficient en het profiel van een (fiets)band?

ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen :D

P.S. dit staat toch wel in de goeie sectie?

ik ben nog nieuw, maar volgens mij hoort wrijving bij de

klassieke natuurkunde.... >.>
Gebruikersavatar
jadatis
Artikelen: 0
Berichten: 400
Lid geworden op: za 10 mei 2008, 21:28

Re: Wrijvingscoefficient en bandprofiel

Ik denk dat dat afhankelijk is van de ondergrond.

Op een asfalt weg zal geen profiel het meeste grip, wat volgens mij het zelfde is als wrijvings-coëfficiënt, hebben, en profiel verminderd de grip doordat er minder rubber op de weg zit.

in modder of zand zal profiel juist meer grip geven.

Heb je op asfalt een zeer open profiel, waardoor maar de helft van het rubber op de weg zit dat zal de grip toch meer dan de helft zijn doordat de druk ook hoger wordt, maar lager dan hetzelfde zoals soms wel gedacht wordt.
Logicore
Artikelen: 0
Berichten: 7
Lid geworden op: di 16 okt 2007, 18:19

Re: Wrijvingscoefficient en bandprofiel

Wat mijn voorganger zegt klopt wel ongeveer, maar je komt er niet ver mee.

Wrijvingscoëfficiënt µ is een materiaalgebonden eigenschap. Een profiel zal dat dus niet beïnvloeden.

Wrijving heeft een relatie met de normaalkracht en de wrijvingscoëfficiënt volgens de volgende formule:

W = µ × N

Als je dus de wrijvingskracht weet van de ondergrond op het wiel en de normaalkracht van het voertuig op de ondergrond (als je de massa hebt), kun je via deze formule dus de wrijvingscoëfficiënt berekenen.

Ik hoop dat je hier voldoende aan hebt :D
Dash
Artikelen: 0
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 14:29

Re: Wrijvingscoefficient en bandprofiel

aha, ik snap het!

bedankt voor jullie recties :D
Gebruikersavatar
jadatis
Artikelen: 0
Berichten: 400
Lid geworden op: za 10 mei 2008, 21:28

Re: Wrijvingscoefficient en bandprofiel

Maar de grootte van het wrijvings-oppervlak speelt toch ook een rol?

Dit zou ook in de formule verwerkt moeten worden.
Logicore
Artikelen: 0
Berichten: 7
Lid geworden op: di 16 okt 2007, 18:19

Re: Wrijvingscoefficient en bandprofiel

Nee, dat is het leuke, het oppervlak speelt geen rol! :D Als het oppervlak groter wordt, wordt de kracht per m² (druk) lager. Dat heft elkaar op!

Succes ;)
Gebruikersavatar
jadatis
Artikelen: 0
Berichten: 400
Lid geworden op: za 10 mei 2008, 21:28

Re: Wrijvingscoefficient en bandprofiel

Bij autobanden is dat niet zo .

Verdeel je het zelfde gewicht over 2 x zo groot oppervlak, dan heb je toch meer wrijving of grip.

De banden gaan bij, meer rubber op de weg, minder snel slippen.
Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 51.334
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 20:46

Re: Wrijvingscoefficient en bandprofiel

Bij autobanden is dat niet zo .
Klopt. Rubber "plakt". Hoe kouder het rubber, hoe minder je dat merkt overigens. Ik weet niet of er ergens goede en leesbare verhandelingen over bestaan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270

Terug naar “Klassieke mechanica”