Moderator: physicalattraction
Wat ik ook niet goed vat, is hoe de virtuele fotonen weten waar ze moeten zijn. Als we één van de twee geladen deeltjes vlak voor de aankomst van het foton "een schop" zouden geven, zou je denken dat het virtuele foton het doel mist. (Zo heb je het problematische plotselinge neutraliseren niet eens nodig.)Zij 2 elektrisch geladen deeltjes op een grote afstand van elkaar. Zij oefenen op elkaar een kracht uit omdat ze virtuele fotonen uitwisselen. Plots en op het zelfde moment neutraliseert men de ladingen. Wat gebeurt met de virtuele fotonen, die onderweg waren tussen de 2 deeltjes?
Virtuele fotonen bestaan niet (ze zijn immers virtueel) en er kan dus ook niets mee gebeuren.
Dat lijkt me nogal kort door de bocht. Ik denk dat het juist een ontologisch vraagstuk is waar veel verdeeldheid over is.Virtuele fotonen bestaan niet (ze zijn immers virtueel) en er kan dus ook niets mee gebeuren.
Ja, ik denk dat veel fysici zo tegen virtuele deeltjes aankijken. Quantumveldentheorie is perturbatief, en in die expansie komen "interne deeltjes" (dat wil zeggen: ze zijn niet gedefinieerd in je begin- of eindtoestand van je verstrooiïng) die niet aan de gebruikelijke energierelaties voldoen.Dus eigenlijk als een handige rekentruc.
In een ander topic zijn we tot de (waarschijnlijke) conclusie gekomen dat een geladen deeltje in het ene referentiestelsel kan worden waargenomen te stralen, en in het andere kan worden waargenomen niet te stralen:Ja, ik denk dat veel fysici zo tegen virtuele deeltjes aankijken. Quantumveldentheorie is perturbatief, en in die expansie komen "interne deeltjes" (dat wil zeggen: ze zijn niet gedefinieerd in je begin- of eindtoestand van je verstrooiïng) die niet aan de gebruikelijke energierelaties voldoen.
Het fysisch gehalte van fotonen volgt onmiddellijk uit het foto-elektrisch effect. De topic waarnaar je verwijst leer enkel dat overgang naar een niet-inertiaalstelsel ervoor zorgt dat de standaard-wetten een aanpassing vergen (de metriek treedt er immers in op). Dit geldt zowel voor fotonen als elektronen. De conclusie die je trekt over het niet stralen in een ander stelsel is geen conclusie die ik zou onderschrijven (en dat is ook geen conclusie die getrokken mag worden uit de uitspraken van Dieter). Als je kijkt naar de afleiding van de Larmor formule zie je onmiddellijk dat ook versnelde waarnemers uitgestraalde energie waarnemen. Wat wel duidelijk is, is dat ExB waarnemerafhankelijk is, maar dat was verwacht.Bartjes schreef:In een ander topic zijn we tot de (waarschijnlijke) conclusie gekomen dat een geladen deeltje in het ene referentiestelsel kan worden waargenomen te stralen, en in het andere kan worden waargenomen niet te stralen:
http://sciencetalk.nl/forum/index.php?showtopic=115150
Hieruit volgt - volgens mij - al dat fotonen (dus niet alleen virtuele fotonen) minder werkelijkheidsgehalte toekomt dan bijvoorbeeld elektronen (die voor zover ik weet in principe vanuit ieder referentiestelsel kunnen worden waargenomen).
Allemachtig :eusa_whistle: , dat is voor gewone stervelingen veel te hoog gegrepen!eendavid schreef:Die vraag moet eigenlijk op kwantummechanische wijze worden beantwoord, omdat het begrip foton kwantummechanisch is. Ik denk dat paragraaf II.a en 11.c van deze review duidelijkheid kan brengen in hoe de definitie van 'een foton' afhankelijk is van het stelsel waarin iets als deeltje wordt gedefinieerd. Maar dat heeft te maken met het stelsel-afhankelijk zijn van de definitie (dit ontstaat doordat de voor de hand liggende complete basis voor de oplossingen van een partiële differentiaalvergelijking waarnemer-afhankelijk is). Dit is precies hetzelfde bij elektronen.
Ik denk dat, in de interpretatie die jij aan de vraag geeft, het antwoord is: 'er is weinig werkelijkheidsgehalte aan deeltjes in het algemeen', vanwege het Unrüh effect (zie google).