Rudeoffline schreef:Dus jij zegt dat als ik een bepaald atoom heb, het inproduct tussen twee willekeurige elektrontoestanden altijd ongelijk aan 0 is? Ik zou niet zo goed weten hoe je dat zou kunnen aantonen; je hebt in de QM bepaalde regels voor transities van elektronen gebaseerd op het feit dat het inproduct van de toestanden behorende bij deze verboden transities 0 is. Ik zou dit even na moeten gaan.
Maar ook dat idee dat materie zomaar "uit het niets" kan ontstaan omdat de kans ongelijk aan 0 zou zijn heb ik eigenlijk nooit rigoreus gezien maar vooral in populaire wetenschap.
Wat betreft die elektronen transities: dat zou ik niet weten, ik dacht dat je het over de overlap tussen twee atomen had, ipv de overlap tussen twee elektronen binnen een atoom.
Maar dat er altijd 'zomaar' dingen kunnen gebeuren die klassiek niet mogelijk zijn daar ben ik zeker van. Denk aan quantumtunneling. Zo is er bijvoorbeeld een theoretische kans dat alle atomen waar mijn lichaam uit bestaat zomaar aan de andere kant van een muur tevoorschijn tunnelen. Een muur vormt in de praktijk immers nooit een echt oneindige potentiaal barriere.
Materie kan zomaar ontstaan in de vorm van virtuele deeltjes, deze deeltjes kunnen volgens de theorie maar een korte tijd bestaan vanwege het onzekerheidsprincipe, maar daarbij moet je niet vergeten dat het onzekerheidsprincipe ook gedefinieerd is in termen van kansen. Hoe groter de onzekerheid (lees: standaarddeviatie) in de energie, hoe kleiner de onzekerheid in de tijd. De leeftijd van virtuele deeltjes heeft dus een kleine standaarddeviatie, maar dat sluit niet uit dat ze jarenlang kunnen blijven bestaan. Alleen is die kans gewoon astronomisch klein.
Nou moet ik zeggen dat ik al weer enkele jaren uit deze materie ben, dus van dit laatste weet ik ook niet zeker of het echt correct is wat ik nou zeg.