kingoffire88
Artikelen: 0

Hoe draai ik de draaizin van deze 1-fase motor om?

Hallo iedereen, ik zit op het 5de jaar ElektroTechnieken. We hebben 8uur praktijk per week en we hebben al zeer veel gezien over de 1-fase motoren, maar nu moet ik die dus in de praktijk gaan toepassen.

Ik heb de Volgende motor gekregen: - Motor 0.25kW

- 110/220V

- 6/3A

Dat zijn zo de voornaamste gegevens, maar deze motor is zo aangesloten dat ik 2Hoofdwikkelingen heb, die ik op 220V mag later functioneren. En een Hulpwikkeling, die maar op 110V MAG functioneren.

Ik heb deze motor al verschillende keren aangesloten met contactoren, bediend door drukknoppen, met een nokkenschakelaar etc...

Maar nu heb ik het project gekregen dat ik deze motor van draaizin moet laten wisselen meet behulp van een nokkenschakelaar(Dus links in stand 1 en rechts in stand 2 laten draaien bijvoorbeeld)

(ALS JE DE AFBEELDING NIET KAN OPENEN LEG IK HET EVEN OP M'N DUIDELIJKST UIT) ](*,)

Je hebt 1 fase, de Nulgeleider en de aardinggeleider. Je hebt de motorbeveiligingsschakelaar enzovoort en na de motorbeveiliging vertrek je met 2 draden naar de nokkenschakelaar.

van deze nokkenschakelaar heb ik 4 contacten nodig (1-1' 2-2' 3-3' 4-4')

En van Deze nokkenschakelaar moet ik dus naar de motor. Nu komt het moeilijkste deel, de 2Hoofwikkelingen staan in serie, en paralell over mijn 2de Hoofwikkeling komt mijn Hulpwikkeling met de Centrifugeschakelaar en de condensator.

maar het enige dat ik weet is dat ik 1 van de wikkelingen de stroomzin hetzelfde moet houden en in de andere moet veranderen.

Kan iemand mij hier een schemaatje van tekenen of eender iets? want ik zit nu al 4uur te klungelen bij de lessen praktijk en mijn punten zakken zeer hard hierdoor ](*,) (ik heb die punten echt nodig)

Alvast bedankt voor het lezen van deze topic en Hopelijk vindt je een antwoord.

DANKJEWEL !!!! :eusa_whistle:
Bijlagen
1264598563NAfbeelding
1264598563NAfbeelding 2681 keer bekeken
Kelderslekske
Artikelen: 0

Re: Hoe draai ik de draaizin van deze 1-fase motor om?

sorry voor de veel te late reply

basisredenering:

Een 1fase motor heeft over het algemeen een hoofd en een hulpwikkeling

Indien er 3 draden naar buitenkomen (1 van de hoofdwikkeling, 1 "gemeenschappelijke" en 1 hulpwikkeling), dan kan je de motor niet van draaizin doen veranderen

Indien er 4 draden naar buitenkomen (2 van Hulpwikkeling, 1 hoofdwikkeling en 1 gemeenschappelijke), dan kun je de draaizin van de motor veranderen door de 2 draden van de hulpwikkeling te draaien

PS: om de draaizin te veranderen bij 3F motoren verwissel je 2 wikkelingen (gelijk welke).

Terug naar “Elektrotechniek”