Op zich is het niet vreemd dat een TL buis opstart zonder starter. Dan wordt er gebruik gemaakt van een elektronisch voorschakelapparaat en is een starter niet nodig.
Dit is maar een half antwoord.
Iedere normale TL verlichting heeft een voorschakelapparaat.
De TL verlichting werkt als volgt:
Eerst een belangrijk kenmerk van een TL buis, als de buis brand heeft hij een lagere spanning dan 220 volt nodig.
Om een TL buis te starten is juist een veel hogere spanning nodig. Hoe wordt dat nu bereikt?
Aan het uiteinden van de TL buis zit aan iedere kant een gloeidraad die alleen bij het opstarten even mag opgloeien om de buis voor te verwarmen, als de buis eenmaal brand dan dienen die gloeidraden alleen nog als elektroden en zouden dan ook een metalen plaatjes, in de buis, kunnen zijn.
In serie met de buis is een voorschakelapparaat geschakeld, geen weerstand maar een flinke spoel met een ohmse weerstand die zo groot is dat de buis, als hij gewoon brand, de juiste spanning krijgt, maar.... het is wel een spoel en als je voor een kort moment de stroom even weet op te voeren door de spoel dan staat er een fikse spanning over de spoel als de stroom weer wegvalt en die spanning staat dan even op de elektroden van de buis die daardoor de gloeidraden even laat oplichten en die hoge spanning activeert ook de gassen in de buis zodat deze gaan oplichten.
Als de buis spanning krijgt dan zorgt het bi-metaaltje in de starter dat er even een grote stroom door de buis en de in serie geschakelde voorschakel spoel loopt. Als de buis eenmaal brandt dan blijft er een restspanning op de elektroden staan die genoeg is om de buis op te laten lichten als deze warm genoeg is, is dat niet het geval dan valt het bi-metaaltje terug en de buis flitst nog een keer net zolang deze warm genoeg is en blijft branden. De starter doet dan niets meer.
Nu even terug naar de vraag. Als een buis voortijdig gaat branden kan er een sluiting zitten in het voorschakelapparaat zodat de buis een te hoge spanning krijgt en de starter de buis juist uitschakelt doordat deze ahw de buis kortsluit. Als de starter kapot is zou deze de buis telkens aan en uit kunnen schakelen, maar als de buis gaat branden als de starter wordt uitgedraaid dan kan het ook aan de TL liggen. Vreemd genoeg vertonen oude TL buizen wel vaker dit gedrag.
Probeer dus een nieuwe buis.